SEO copywriting, czyli jak pisać teksty?

Co to jest SEO Copywriting
“Content is, a King”, ile razy słyszałem i czytałem to stwierdzenie – nie sposób zliczyć. Czy to prawda? Jasne! Wartościowe treści na stronie i w sklepie internetowym, to podstawa pozyskiwania ruchu i konwertowania go na sprzedaż. Dobre teksty są niezbędne do osiągnięcia dobrych pozycji w wyszukiwarce Google. Co to jest SEO Copywriting? Jak pisać teksty pod SEO i mieć z tego korzyści? Zobaczmy!

Czym jest SEO Copywriting?

Zanim porozmawiamy o SEO, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest copywriting? W dużym uproszczeniu jest tworzeniem tekstów oraz treści, pod kątem marketingu, reklamy i… skutecznej sprzedaży. Copywriter ma za zadanie tworzyć, przekazywać, a także rozwijać komunikaty, które są ważne dla danej marki. Komunikaty, które pomogą jej skuteczniej sprzedawać i pozyskać klienta.

Zadaniem copywriterów jest perswazyjne budowanie treści, aby potencjalny konsument został przekonany do zakupu i skorzystał z oferty tej konkretnej marki. Nie zaś z oferty konkurencyjnych brandów. Nie ma tajemnicy w tym, że najlepsze marki mocno stawiają na unikalność i sprzedażowe treści. Mało tego – najlepsze teksty i slogany reklamowe, jesteś w stanie bez zastanowienia przypisać do konkretnego brandu. Ja z resztą też! Skoro to już wiemy, to co z tym wszystkim ma wspólnego SEO?

Copywriting SEO, czyli tworzenie treści na stronę lub sklep internetowy, w taki sposób, aby polubili je nie tylko użytkownicy, ale również roboty Google. Po co? Jeżeli roboty Google uznają Twoje treści za wartościowe, wciągną je na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Jak pewnie doskonale wiesz – “Jeżeli szukasz czegoś w internecie, zaglądasz na pierwszą stronę w wyszukiwarce, dalej już nic nie ma”. Czy większość użytkowników szuka tylko na pierwszej stronie Google – Tak. Czy prowadząc biznes w internecie, powinno Ci na tym zależeć? Tak. Czy to prawda, że im wyżej, tym większa szansa, że pozyskasz klienta? Tak! Jak widzisz – trzy razy tak.

Pisanie tekstów pod kątem wyszukiwarek internetowych to podstawa, jeżeli chcesz znaleźć się na czele tego drapieżnego wyścigu. Wyścigu o pozyskanie klienta. Samo zjawisko ma więc sporo wspólnego z “klasycznym copywritingiem”. Również ma sprzedawać, też ma być perswazyjnie, ale przy tym jeszcze musisz zadowolić wyszukiwarki internetowe, żeby chciały pozycjonować Twoje treści na górze wyników wyszukiwania. Mamy odhaczone klasyczne pisanie i pisanie pod SEO, ale jak to jest z tymi tekstami pod kątem wyszukiwarek?

Co to jest tekst SEO?

Teksty SEO, to nic innego, jak treści, teksty i artykuły blogowe pisane z myślą o skutecznym pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych. Osiągnięcie dobrych pozycji nie jest wcale sprawą prostą i aby to osiągnąć, tworzone teksty powinny spełniać określone zasady. Zasady, które wcale nie są takie sztywne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Treści tworzone pod kątem pozycjonowania z jednej strony powinny pomóc pozyskać ruch na Twoją stronę internetową – ruch, który pomoże Ci sprzedać to, co oferujesz, z drugiej jednak powinny być napisane w taki sposób, żeby osoba czytająca nie czuła, że piszesz “dla robotów Google”.

Zadanie wcale nie jest takie banalne. Nie jest tak, że znasz wszystkie litery alfabetu, usiądziesz i pach – machniesz trochę treści, a za kilka dni strona jest w top organicznych wyników wyszukiwania. Tworzenie tekstów pod SEO musi przynieść korzyść Tobie, ale również użytkownikom, którzy na tę stronę trafią. Roboty Google nie są głupie i jeśli po analizie zobaczą, że tekst jest mało wartościowy i nie daje userom przydatnych odpowiedzi, nie trafisz na pierwszą stronę wyników wyszukiwania.

Jak pisać teksty pod SEO? Zasady

Treści pisane pod wyszukiwarki internetowe, muszą spełniać określone zasady, żebyś w ogóle mógł mieć nadzieję na to, że zostaną docenione i wepchnięte w top wyników. Co jest istotne i o czym musisz pamiętać? Zasady pisania tekstów pod pozycjonowanie zmieniły się przez ostatnie lata – warto mieć to na uwadze! Treści SEO mają za zadanie pozyskać ruch organiczny, czyli bezpłatny. Optymalizacja tych treści, pozwala robotom określić, czego dotyczy dana podstrona lub artykuł i na podstawie tego zdecydować, czy jest wystarczająco dobra. Optymalizacja pokazuje robotom, że idą w dobrą stronę.

Pisz dla ludzi – to obecnie najważniejsza zasada tworzenia treści pod SEO, nie wystarczy napchać w tekście fraz kluczowych i czekać, aż roboty same je docenią. Twój tekst musi dawać ludziom odpowiedzi na zadawane pytania. Jeżeli piszesz suche treści tylko dla wyszukiwarek – nie łudź się, że osiągniesz sukces. Zbyt wiele było aktualizacji algorytmów, żeby to było takie proste. Im bardziej przyjazny tekst dla ludzi, im więcej odpowiedzi daje, tym większa szansa, że Twoja witryna wskoczy na pierwszą stronę w wyszukiwarce!

Krótki, przyciągający tytuł – to nie zawsze da się zrobić, ale jeżeli jest taka możliwość, staraj się stosować krótkie tytuły, które przyciągną uwagę i zachęcą do czytania. Fajnie, jeżeli w tytule będzie fraza kluczowa dla danej treści. W tytule postaraj się zdradzić, o czym będzie treść i dlaczego warto ją wybrać. W tytule dobrze działają liczby i krótkie, “silne” komunikaty. Przykłady dobrych tytułów?

“7 zasad pisania dobrych tekstów”
“Jak pisać teksty pod pozycjonowanie?”
“Czym jest SEO copywriting?”

Pisanie dobrych tytułów dla treści, nie jest wcale takie trudne. Jeżeli wiesz, o czym jest dany tekst – nie będziesz miał z tym problemu. Naturalnie znacznie łatwiej jest wówczas, gdy piszesz treść na bloga. To najbardziej elastyczna forma i można z niej najłatwiej ulepić coś przystępnego.

Interesujący lead i zajawka – już pierwsze zdania Twojej treści powinny zainteresować potencjalnych odbiorców. Zaintryguj i daj coś, co zmusi ich do sięgnięcia dalej. Pamiętaj o unikaniu duplikacji. Niektóre systemy CMS zaciągają zajawkę automatycznie, więc treść może się duplikować. Zawsze pisz indywidualne zajawki do treści!

Unikalny content to podstawa – zawsze pisz oryginalne i interesujące treści, artykuły blogowe, felietony. Google docenia unikalność, użytkownicy z resztą też. Długa, unikatowa treść to większe prawdopodobieństwo dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania. Postaraj się wyczerpać temat, a zostaniesz doceniony. Eksperckie treści, które dają odpowiedzi na wiele pytań związanych z danym zagadnieniem, częściej lądują na wysokich pozycjach.

Rozbudowane treści – tematyczne, długie treści wydłużają czas sesji, ciekawią użytkowników i dają poczucie eksperckości. Skoro wiesz dużo na dany temat, dużo o nim piszesz. Skoro dużo o nim piszesz, znaczy, że warto Cię czytać i do Ciebie wracać. Krótkie, mało rozbudowane teksty mają mniejszą szansę zaistnieć w internecie. Z moich wieloletnich obserwacji wynika, że nie ma czegoś takiego jak maksymalna długość treści, ale postaraj się pisać teksty dłuższe niż 3000 znaków ze spacjami. Jeżeli opisujesz produkty w sklepie, zadbaj, aby opis produktu był dłuższy niż 1500 zzs. Im więcej jesteś w stanie powiedzieć, tym lepiej. Pamiętaj – unikaj lania wody!

Synonimy i odmiany – używaj odmian, synonimów i bogatego słownictwa. Im bardziej zróżnicowany treściowo będzie Twój tekst, tym lepiej. Stylistyka jest niezwykle istotna. Schludny, bogaty językowo tekst lepiej się czyta. Im większy zasób słów i mniejsza powtarzalność, tym lepiej. Nie wiesz gdzie szukać odmian i synonimów? Ja często używam: https://www.synonimy.pl/.

Ortografia i poprawność – pisząc długie teksty, możesz się zamieszać i nieco zapomnieć o poprawności, przecinkach i innych językowych detalach. Ja w takich momentach podpieram się serwisem https://www.ortograf.pl/, zwłaszcza gdy nie mam pod ręką kogoś, kto przeczyta tekst i wyłapie rzeczy niezauważone przeze mnie w toku pisania. Każdy z nas popełnia błędy, lepiej sprawdzić je przed publikacją. Dobra wiadomość? Serwis jest zupełnie darmowy.

Nie przesadzaj z frazami kluczowymi – słowa są istotne, jednak nie przesadzaj z ich gęstością. Zbyt dużo fraz kluczowych może zostać odebrane przez roboty jako spam, przez co Twoja treść może nie być odpowiednio ceniona. Wpychanie keywodrsów na siłę, może uczynić treści trudnymi do czytania i spowodować, że tekst nie osiągnie wysokich pozycji. Na moim blogu znajdziesz wpis o tym, co to jest Keyword Stuffing i dlaczego upychanie słów kluczowych nie działa. Zachęcam do przeczytania – przyda się!

Techniczne elementy strony – sama treść to nie wszystko, Twoja strona www musi być dopieszczona technicznie, zadbaj o szybkość działania i techniczne elementy serwisu. Google musi mieć pewność, że serwis jest przyjazny dla wszystkich urządzeń i użytkowników! O technicznych elementach, PageSpeed Insights i Lighthouse, czyli narzędziach pomocnych w części technicznej, opowiem Ci w innej publikacji.

Skoro mamy za sobą już najważniejsze porady – mała rada ode mnie. Po napisaniu tekstu odpowiedz sobie na dwa pytania:

Pierwsze: Czy sam chciałbyś go przeczytać?
Drugie: Czy dostatecznie wyczerpująco odpowiadasz na zadane pytania?

Wiesz już, co jest istotne, żeby można było uznać tekst za dobry i wartościowy, ale co zrobić, żeby roboty wyszukiwarek zwróciły na niego uwagę i chciały pokazać go ludziom? Opowiem Ci trochę o prawidłowym doborze słów kluczowych, strukturze tekstów, i narzędziach wspomagających pisanie pod SEO!

Analiza i wybór słów kluczowych

Pisząc różne typy tekstów pod kątem pozycjonowania, należy najpierw przeprowadzić analizę ruchu w internecie, spojrzeć na liczbę wyszukań i wybrać, z jakiej frazy warto uczynić najważniejszy punkt swojego tekstu. Na rynku mamy sporo płatnych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych: Ahrefs, Semstorm, Senuto. Na szczęście darmowe opcje też można znaleźć. Nie są może tak rozbudowane, ale jak to mówią: “Darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby”. Jednego możesz być pewny – nigdy nie polecam rozwiązań, których sam nie testowałem.

Stworzyłem i opisałem dla Ciebie listę 8 najlepszych darmowych narzędzi do wyszukiwania i analizy słów kluczowych, pomogą Ci na każdym etapie tworzenia wartościowego kontentu. Zachęcam do dokładnego przeczytania. Dowiesz się więcej o każdym z nich, poznasz jego zalety i zobaczysz, jak działa. Poniżej lista uproszczona, z czego możesz skorzystać i co moim zdaniem może być najbardziej przydatne:

Lista darmowych narzędzi do szukania i analizy słów kluczowych:

  1. Wyniki organiczne i podpowiedzi – autouzupełnianie (Google Suggest)
  2. Planer słów kluczowych,
  3. Google Trends,
  4. Semrush,
  5. Surfer SEO,
  6. Ahrefs Keyword Generator,
  7. Ubersuggest,
  8. Answer The Public.

Skoro mamy już odpowiednie zaplecze w postaci narzędzi, czas na trudniejszą zabawę… Czeka Cię analiza fraz. Przeanalizuj, o czym jest Twoja strona internetowa, co chcesz osiągnąć i jakich treści Ci brakuje. Zastanów się, w jaki sposób możesz poszerzyć zakres contentu na stronie www i w jakich kategoriach czujesz się mocny. To samo tyczy się bloga. Pisz o tym, w czym czujesz się mocny i na czym się znasz. Jeżeli będziesz pisał o wszystkim i tylko dla robotów, to prędzej albo później, ale jednak wyjdzie. Skoro chcesz być ekspertem – trzymaj się swoich mocnych stron. Inaczej sytuacja ma się, kiedy prowadzisz bloga lifestylowego, ale w tym artykule załóżmy, że masz konkretną tematykę, o której chcesz pisać. Wypisz sobie najważniejsze tematy dotyczące Twojej strony i zastanów się jak je poszerzyć! Stosuj long-tail keywords, czyli tak zwane frazy długiego ogona. Co to jest długi ogon?

Bardziej ogólne frazy, to większa konkurencja. Frazy mniej precyzyjne – długi ogon, to nieco mniej wyszukań, ale mniejsza konkurencja. Mniej konkurentów, to większa szansa na wysokie pozycje.

Przykłady?

Co to jest długi ogon
Fraza kluczowa vs. Długi ogon

Trochę teorii za nami. Załóżmy, że tematem przewodnim Twojego tekstu będzie “copywriting”, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności? Wypisz sobie synonimy tego słowa i zastanów się na jakie pytania szukałbyś odpowiedzi? Pomyśl i wypisz też, jakie słowa mogą być związane z copywritingiem, nie tylko pytania, ale odmiany, wyrazy bliskoznaczne. Wszystko, co może się z nim wiązać.

Zanim zaczniemy szukać fraz i podobnych słów, rada ode mnie: Staraj się umieścić najważniejszą frazę kluczową w tytule artykułu (nagłówku H1), a jeżeli chcesz użyć go w nagłówkach niższego rzędu – stosuj odmianę i synonimy.

Jak wykonać dobry research i stworzyć dobry content?

Większa wiedza i zasób informacji na dany temat, daje większą szansę na stworzenie świetnego contentu. Pisz tak, żebyś sam chciał to przeczytać i czerpać z tego informacje. Da Ci to moc, do tworzenia kompletnych treści i zbudowania wokół siebie aury autorytetu w danej dziedzinie. Dowiedz się jak najwięcej na opisywany temat, a potem przelej to na papier. Skoro już poszerzyłeś wiedzę i wiesz, o czym chcesz napisać – wybierz temat i analizuj! Posłużymy się tutaj najprostszymi i najłatwiej dostępnymi narzędziami do analizy, czyli… podpowiedziami w wynikach wyszukiwania i planerem słów kluczowych.

Jak napisać przykładowy tekst pod SEO?

Pominiemy etap zdobywania wiedzy na dany temat, bo to musisz zrobić we własnym zakresie i ufam, że raczej chcesz stworzyć dobrą zawartość. Przejdźmy do etapu prostego wyszukiwania tematu i słów z nim związanych. Na początek otwórz wyszukiwarkę Google i wpisz słowo/temat, jaki Cię interesuje. W naszym przypadku to będzie copywriting:

wyszukiwanie fraz pod teksty seo
Twoje słowo kluczowe i automatyczne podpowiedzi Google

Oprócz słowa klucza dostajesz w odpowiedziach trochę powiązanych zapytań, idealnych do wykorzystania podczas pisania tekstu. Ludzie zadają pytania – odpowiedz na nie w artykule! Pierwsze z brzegu? Copywriting co to jest, to sygnał dla Ciebie, że warto opisać w publikacji, czym jest copywriting, na czym polega, a dodając do niego znalezione niżej zapytanie o definicje copywritingu, pojawia Ci się całkiem pokaźne pole, do napisania sporych rozmiarów akapitu wstępnego.

Dla pewności skorzystam jeszcze z drugiego narzędzia, czyli planera słów kluczowych. Wykonam w nim podobną operację. Zobaczmy, jakie wyniki nam “wypluje”:

planer słów kluczowych wyszukiwanie fraz
Google Keyword Planner w praktyce

W planerze również wpisujemy frazę i zgodnie z zaznaczonymi przeze mnie punktami, mamy następujące wyniki:

  1. Twoja fraza kluczowa,
  2. Orientacyjna liczba wyszukań (planer podaje pewien zakres od-do),
  3. Konkurencyjność (im wyższa, tym trudniej wskoczyć w top wyników wyszukiwania),
  4. Podpowiedzi i frazy związane z wpisanym przez Ciebie słowem.

Informacji jest nieco więcej, aniżeli w organicu. Poznajesz, ile wyszukań mają dane keywordsy, jaka jest konkurencyjność i dostajesz te same szczegóły dla fraz z podpowiedzi. Mocny punkt podczas tworzenia autorskich wpisów o dużej wartości merytorycznej. Co dalej?

Zadawaj pytania i udzielaj odpowiedzi

Dobre treści na stronę internetową to nie tylko sucha teoria. Pisanie tekstów na strony internetowe to dawanie ludziom więcej, niż mogą szukać. Przyjrzyj się mojemu artykułowi i zobacz, jak zbudowane są nagłówki – część z nich zawiera pytania. Jak dobrze zadawać pytania w artykułach? Zastanów się, co w danym temacie może interesować ludzi i na co mogą szukać odpowiedzi. Skorzystaj też z narzędzi, które Ci pokazałem! Zapytania warto umieszczać w nagłówkach, a skoro o nich mowa, opowiedzmy sobie trochę o prawidłowej strukturze.

Struktura treści, czyli nagłówki HTML

Skuteczne i czytelne teksty, niezależnie, po co pisane, muszą mieć odpowiednią strukturę. W przypadku tekstów internetowych i blogowych, ale także podstron produktowych, ważna jest odpowiednia struktura nagłówków HTML. Odgrywa ona istotną rolę podczas optymalizacji treści pod wyszukiwarki internetowe. Pozycjonowanie bez odpowiednich nagłówków może być niezwykle trudne, a dzisiaj już w zasadzie niewykonalne. Dzięki nagłówkom nie tylko uporządkujesz tekst dla czytelnika, ale także pokażesz robotom, jaka część tekstów jest najważniejsza, a jaka nieco mniej.

Nie ma nic gorszego niż zbity tekst napisany ciągiem. Nie da się go czytać, przyswoić, a już na pewno czerpać przyjemności z czytania. Schludny i ładnie sformatowany tekst zostanie dużo lepiej przyjęty przez odbiorców.

Wyróżniamy 6 poziomów nagłówków HTML, oznaczonych literą H i odpowiednim numerem. I tak nagłówek H1, powinien być na podstronie wyłącznie jeden – winien odnosić się do tytułu danej treści (tak, jak pisałem wyżej, dobrze zawrzeć w nim frazę kluczową). Nagłówek H2 następuje w dalszej kolejności i tak aż do H6.

Jak prawidłowo stosować nagłówki HTML?

  • Nagłówki należy stosować po kolei, jeżeli użyłeś nagłówka H2, następny powinien być nagłówek H3. Nigdy nie stosuj nagłówków nieodpowiedniej kolejności. Hierarchia nagłówków porządkuje stronę i sprawia, że roboty się nie gubią podczas badania Twojego contentu.
  • Nagłówek H1 jest najważniejszy. To tytuł Twojego artykułu, więc umieść go w kodzie najwyżej, jak to możliwe. Staraj się go nie używać wielokrotnie. Zdaniem Johna Mullera z Google stosowanie wielokrotnie nagłówka H1 nie wpływa negatywnie na pozycje strony. Ja natomiast staram się nie używać go więcej niż raz. Każdy powinien zdecydować indywidualnie, jaka strategia mu odpowiada.
  • Dziel tekst nagłówkami. Będzie bardziej czytelny i przystępny. Stosując nagłówki, zastanów się, jaki tekst sam chciałbyś przeczytać, a potem sformatuj swoją publikację w podobny sposób.
  • Nie upychaj słów kluczowych w nagłówkach. Niech brzmią naturalnie i będą bardziej dla ludzi, aniżeli dla robotów wyszukiwarek. Każdy z nich powinien być adekwatny do opisywanej zawartości.
  • Nie stosuj nagłówka niskiego rzędu bez potrzeby. Jeżeli sytuacja tego nie wymaga, nie stosuj nagłówków niższych niż H3-H4. W większości przypadków schodzenie głębiej bywa zwyczajnie zbędne.

Przykładowe stosowanie nagłówków HTML na podstawie mojego tekstu:

struktura nagłówków w tekście seo
Struktura nagłówków HTML – WordPress

Na screenie powyżej masz przykład dobrze uporządkowanej struktury nagłówków HTML (zaciągnięte z naszego wpisu). Doskonale widać, że w sposób przejrzysty masz ułożoną treść i poszczególne segmenty. Tytuł tekstu – H1, Ważne treści – H2, Tekst mniej istotny, rozwijający zagadnienie z nagłówka drugiego rzędu – H3.

Meta Tagi – Title i Description

Strony internetowe posiadają Meta Tagi, ściślej mówiąc Meta Title i Meta Description. Co to są Meta Tagi? To znaczniki umieszczane w sekcji <head> strony internetowej. Mają za zadanie wskazać robotom wyszukiwarek najważniejsze informacje o podstronie. Nie jest jednak tak, że tworzy się je wyłącznie pod roboty. Znaczniki mają istotne znaczenie dla użytkowników. Dlaczego?

meta tagi w wynikach wyszukiwania
Meta Tagi w wyszukiwarce Google

Znaczniki Meta, są elementami wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania Google. Na screenie zaznaczyłem dla Ciebie dokładnie, o czym mowa. Masz dwa wybory. Pierwszy – uzupełnisz je ręcznie, nadając im samodzielnie kształt, więc sam zdecydujesz, co w nich napiszesz. Drugi – nie uzupełnisz i wówczas Google samodzielnie zdecyduje jaką treść wyświetlić w ich miejsce.

Rada ode mnie? Zawsze uzupełniaj ręcznie meta tagi, będziesz miał pewność, że znajduje się w nich dokładnie to, czego chcesz. Unikniesz zaciągania randomowych treści z zawartości strony WWW. W meta tagach warto pamiętać o słowach kluczowych, synonimach i odmianach. Istnieje jeszcze znacznik Meta Keywords, ale jego roboty już nie biorą pod uwagę. Więcej o meta tagach opowiem Ci w kolejnych publikacjach.

O czym pamiętać pisząc meta tagi?

Przygotowałem dla Ciebie krótką listę elementów do zapamiętania, podczas tworzenia meta tagów dla artykułów, wpisów i podstron produktowych w obrębie Twojej witryny. Decyzja należy do Ciebie, jednak z mojego doświadczenia wynika, że stosowanie się do nich, pomaga osiągnąć lepsze pozycje w wyszukiwarkach.

Zasady pisania tagów meta:

  1. Zawsze pisz indywidualne meta tagi, unikaj duplikacji na różnych podstronach.
  2. Meta tytuły (title) powinny mieć pomiędzy 50-60 znaków (600px), aby prawidłowo wyświetlać się w różnych rozdzielczościach i na różnych urządzeniach. Utrzymywanie tytułów o długości poniżej 60 znaków, zapobiegnie ich ucinaniu. Tytuły widoczne w całości zwiększają współczynnik konwersji.
  3. Optymalne meta opisy (description), powinny mieć długość pomiędzy 120-158 znaków. Najlepiej utrzymywać je w okolicach 120 znaków (680px).
  4. Utrzymywanie krótszych meta tagów pozwoli je dobrze wyświetlić na telefonach, tabletach i urządzeniach desktopowych.
  5. Postaraj się o zachęcające opisy meta, pisz je w taki sposób, żeby użytkownik chciał zajrzeć na daną podstronę.

Przejrzysty adres URL

Element niezwykle istotny. Stosuj krótkie i czytelne adresy URL, unikaj bardzo długich ciągów, zdań i tytułów w URL. Pomożesz użytkownikowi zapamiętać adres, sprawisz, że będzie wiedział, co znajduje się na podstronie i będziesz po prostu bardziej profesjonalny. Randomowe ciągi znaków w adresie URL nie są dobrym pomysłem. Niech adres będzie schludny, czysty i czytelny. Poza tym, jeżeli będziesz chciał linkować swoją stronę z innych miejsc, lepiej robić to stosując przejrzyste URL’e. Jest to zwyczajnie lepiej odbierane.

Formatowanie i wygląd

Content musi być unikalny, przejrzysty, czytelny, ale również… dobrze sformatowany! Używaj akapitów, pogrubień, pochyleń, list i wypunktowań. Staraj się nie przesadzać z żadnym elementem, ale teksty posiadające wymienione wyżej elementy, plus odpowiednią strukturę nagłówków, po prostu czyta się znacznie lepiej.

Infografiki, screeny, zdjęcia – to wszystko także ułatwia odbiór tego, co chcesz przekazać odbiorcy. Ludzie lubią obrazki, zwłaszcza estetyczne i odnoszące się do prezentowanej zawartości podstrony lub wpisu blogowego. Zadbaj o estetykę, wielkość czcionki i odpowiednią czytelność fontu. Twoi potencjalni odbiorcy Ci za to podziękują. Warstwa treściowa musi się odpowiednio prezentować na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Zadbaj o odpowiednio komfortowy odbiór zawartości, na wszystkich typach urządzeń.

Obrazy i infografiki

Stosuj w swoich tekstach obrazy, screeny i autorskie infografiki, które opowiedzą czytającym o treści artykułu. Ludzie kochają obrazki! Umieść je we wpisie! Pamiętaj, aby były dostatecznie czytelne i widoczne na wszystkich typach urządzeń. Zbyt małe czcionki i obrazy spowodują, że na urządzeniach mobilnych tekst będzie mało widoczny. Optymalizuj obrazy, nadawaj im dobre, czytelne i przyjazne dla userów nazwy:

jak nazwać obrazek
Prawidłowe i nieprawidłowe nazwy obrazów

Stosowanie ciągów znaków, zamiast czytelnej nazwy fotki, czy infografiki nie jest dobrym pomysłem. Niech użytkownik wie, co powinno być na obrazie.

Atrybuty alternatywne

Zadbaj o odpowiednią jakość, wielkość, wagę i atrybuty alt. Co to takiego? To alternatywny opis obrazka, odczytywany przez roboty Google:

atrybuty alternatywne wordpress
Atrybuty alternatywne w WordPress

Jeżeli korzystasz z WordPressa, bezproblemowo nadasz każdemu obrazkowi atrybut alternatywny. Wystarczy kliknąć obrazek i w sekcji po prawej stronie uzupełnić pole tekst alternatywny. W praktyce atrybuty alternatywne nadajesz, jeżeli chcesz opisać coś istotnego w związku z obrazem, jeżeli nie ma takiej potrzeby, nie musisz ich uzupełniać. Ja robię to niemal zawsze, ale decyzja należy do Ciebie.

Lista istotnych elementów formatowania tekstu i obrazów:

  1. Stosuj nagłówki HTML,
  2. Nadaj chwytliwy tytuł i wstęp,
  3. Stosuj pogrubienia i pochylenia,
  4. Unikaj zbitego tekstu, dziel na akapity,
  5. Używaj list i wypunktowań,
  6. Postaw na obrazki oraz infografiki,
  7. Pamiętaj o czytelnych tytułach zdjęć i atrybutach alternatywnych,
  8. Dobra i czytelna czcionka to podstawa,
  9. Unikaj zbyt długich zdań, zadbaj o sens wypowiedzi.

Czas na ostatni element, choć wcale nie najmniej ważny, czyli linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Powiem Ci zarówno o linkach przychodzących, jak i wychodzących.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Prowadząc bloga, niezależnie od tematu, możesz mieć różne treści w pewien sposób powiązane między sobą. Zadbaj o to, żeby w artykułach znajdowały się linki do Twoich innych artykułów, mogących w jakikolwiek sposób poszerzyć opisywany temat. Skoro masz w zanadrzu coś przydatnego, podziel się tym i nakieruj użytkownika w odpowiednie miejsce na Twojej stronie. Linkowanie wewnętrzne jest również istotną wskazówką dla robotów, będą poruszać się pomiędzy linkami i sprawdzać powiązanie treści.

Linki zewnętrzne to zawsze był temat, przy którym zdania były szczególnie podzielone w całej branży. Moim zdaniem, jeżeli linkujesz do wartościowej strony zewnętrznej, chcesz podzielić się czymś istotnym, co jest w innym miejscu – zrób to. Możesz oczywiście ustawić atrybut rel=”nofollow”, ale ostatecznie to Google zdecyduje co z tym linkiem zrobić i jak go odebrać. To samo tyczy się linków przychodzących do Twojej strony internetowej. Linkuj do niej z wartościowych miejsc, domen, forów, ale w pierwszej kolejności zadbaj o to, żeby content był na tyle dobry, aby ludzie sami do niego linkowali!

Podsumowanie

Skuteczny copywriting SEO wymaga zastosowania pewnych zasad i wytycznych. Przed rozpoczęciem, przeanalizuj temat, wybierz najważniejsze frazy i zrób solidny research tego, co chcesz osiągnąć. Podsumujmy, o czym musisz pamiętać:

  1. Pisz dla ludzi,
  2. Pisz poprawnie i schludnie,
  3. Pisz unikalne i rozbudowane artykuły,
  4. Pamiętaj o analizie fraz,
  5. Stosuj synonimy i odmiany,
  6. Pamiętaj o chwytliwym tytule i wstępie,
  7. Stosuj nagłówki, punktacje, pogrubienia i pochylenia,
  8. Zawsze uzupełniaj Meta Tagi,
  9. Używaj zoptymalizowanych obrazów, filmów i infografik – pamiętaj o altach,
  10. Linkuj wewnętrznie pomiędzy artykułami i zewnętrznie pomiędzy wartościowymi treściami.

Masz pytania? Potrzebujesz tekstów na swoją stronę internetową albo sklep? Może startujesz z nowym projektem i potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się ze mną, a ja pomogę Ci od podstaw stworzyć silną markę i teksty, które wyróżnią Cię na tle konkurencji!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *