Content is, a King”, ile razy słyszałem i czytałem to stwierdzenie – nie sposób zliczyć. Czy to prawda? Jasne! Wartościowe treści na stronie i w sklepie internetowym, to podstawa pozyskiwania ruchu i konwertowania go na sprzedaż. Dobre teksty są niezbędne do osiągnięcia dobrych pozycji w wyszukiwarce Google. Co to jest SEO Copywriting? Jak pisać teksty SEO i mieć z tego korzyści? Czym jest optymalizacja treści? Zobaczmy!
Czym jest Copywriting SEO?
Zanim porozmawiamy o SEO, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym jest copywriting? W dużym uproszczeniu: copywriting to tworzenie tekstów pod kątem marketingu, reklamy i… skutecznej sprzedaży. Copywriter ma za zadanie tworzyć, przekazywać, a także rozwijać komunikaty, które są ważne dla danej marki. Komunikaty, które pomogą jej skuteczniej sprzedawać i pozyskać klienta.
Główne zadanie copywriterów? Perswazyjne budowanie treści, aby potencjalny konsument został przekonany do zakupu i skorzystał z oferty tej konkretnej marki. Odrzucił oferty konkurencyjnych brandów. Nie ma tajemnicy w tym, że najlepsze marki mocno stawiają na unikalność i sprzedażowe treści. Mało tego – najlepsze teksty i slogany reklamowe, jesteś w stanie bez zastanowienia przypisać do konkretnego brandu. Ja z resztą też! Skoro to już wiemy, to co z tym wszystkim ma wspólnego SEO?
Copywriting SEO, czyli tworzenie treści na stronę lub sklep internetowy, w taki sposób, aby polubili je użytkownicy i roboty Google. Po co? Jeżeli roboty Google uznają Twoje treści za wartościowe, wciągną je na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Jak pewnie doskonale wiesz – „Jeżeli szukasz czegoś w internecie, zaglądasz na pierwszą stronę w wyszukiwarce”. Czy większość użytkowników szuka tylko na pierwszej stronie Google – Tak. Czy prowadząc biznes w internecie, powinno Ci na tym zależeć? Tak. Czy to prawda, że im wyżej, tym większa szansa, że pozyskasz klienta? Tak! Jak widzisz – trzy razy tak.
Pisanie tekstów pod kątem wyszukiwarek internetowych to podstawa, jeżeli chcesz wskoczyć na czoło tego drapieżnego wyścigu. Wyścigu o pozyskanie klienta. Samo zjawisko ma więc sporo wspólnego z „klasycznym copywritingiem”. Również ma sprzedawać, też ma być perswazyjnie, ale przy tym jeszcze musisz zadowolić wyszukiwarki internetowe, żeby chciały pozycjonować Twoje treści na górze wyników wyszukiwania. Mamy odhaczone klasyczne pisanie i copywriting SEO, co z tymi tekstami pod kątem wyszukiwarek?
Co to jest tekst SEO?
Teksty SEO, czyli treść i artykuły blogowe pisane z myślą o skutecznym pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych. Osiągnięcie dobrych pozycji nie będzie wcale sprawą prostą i aby to osiągnąć, tworzone teksty powinny spełniać określone zasady. Zasady mniej sztywne, niż to, co widoczne na pierwszy rzut oka. Treści tworzone pod kątem pozycjonowania z jednej strony powinny pomóc pozyskać ruch na Twoją stronę internetową – ruch, który pomoże Ci sprzedać to, co oferujesz, z drugiej jednak powinny być napisane w taki sposób, żeby osoba czytająca odrzuciła obawy, że piszesz „pod roboty Google’a”.
Zadanie wcale niełatwe. Znasz wszystkie litery alfabetu, usiądziesz i pach – machniesz trochę treści, a za kilka dni strona ląduje w top organicznych wyników wyszukiwania? Nic bardziej mylnego. Tworzenie tekstów i copywriting SEO musi przynieść korzyść Tobie – w postaci ruchu, oraz użytkownikom trafiającym na stronę – powinni uzyskać odpowiedzi na szukane zapytania.
Roboty Google są coraz mądrzejsze i jeśli po analizie zobaczą, że tekst ma małą wartość, dla usera przydatność będzie niewielka, plus daje nieprecyzyjne odpowiedzi na zadane pytania, ciężko będzie trafić do topki. Wszystko fajnie, teorię mamy odhaczoną, ale jak pisać teksty SEO? Poznaj zasady!
Jak pisać teksty SEO? Zasady!
Treści pisane pod wyszukiwarki internetowe, muszą spełniać określone zasady, żebyś w ogóle mógł mieć nadzieję na to, że zostaną docenione i wepchnięte w top wyników. Co będzie istotne i o czym musisz pamiętać? Zasady pisania tekstów pod pozycjonowanie uległy zmianom przez ostatnie lata – warto mieć to na uwadze! Treści SEO mają za zadanie pozyskać ruch organiczny, czyli bezpłatny. Optymalizacja zawartości pozwala robotom określić, czego dotyczy dana podstrona lub artykuł i na podstawie tego zdecydować o wartości merytorycznej. Optymalizacja pokazuje robotom, że idą w dobrą stronę.
Pisz dla ludzi – to obecnie najważniejsza zasada tworzenia treści pod SEO, nie wystarczy napchać w tekście fraz kluczowych i czekać, aż roboty same je docenią. Twój tekst musi dawać ludziom odpowiedzi na zadawane pytania. Jeżeli piszesz suche treści tylko pod wyszukiwarki – o sukces będzie niezwykle trudno. Zbyt wiele było aktualizacji algorytmów, żeby to było takie proste. Im bardziej przyjazny tekst dla ludzi, im więcej odpowiedzi daje, tym większa szansa, że Twoja witryna wskoczy na pierwszą stronę w wyszukiwarce! Tym bardziej po aktualizacji Helpful Content Update z 22 sierpnia 2022, mającej bardziej stawiać na teksty pisane dla użytkowników!
Krótki, przyciągający tytuł – element niekoniecznie zawsze wykonalny, ale jeżeli masz możliwość, stosuj krótkie tytuły, które przyciągną uwagę i zachęcą do czytania. Fajnie, jeżeli w tytule będzie zawarte zostanie wyrażenie kluczowe w danym tekście. W tytule spróbuj zdradzić odrobinę zawartości i zaznacz dlaczego warto ją wybrać. W tytule dobrze działają liczby i krótkie, „silne” komunikaty. Przykłady dobrych tytułów?
„7 zasad pisania dobrych tekstów”
„Jak pisać teksty pod pozycjonowanie?”
„Czym jest SEO copywriting?”
Pisanie dobrych tytułów będzie bardzo proste jeżeli wiesz, o czym został napisany dany tekst. Naturalnie znacznie łatwiej, gdy samodzielnie tworzysz content na bloga. To najbardziej elastyczna forma i można z niej najłatwiej ulepić coś przystępnego.
Interesujący lead i zajawka – już pierwsze zdania Twojej treści powinny zainteresować potencjalnych odbiorców. Zaintryguj i daj coś, co zmusi ich do sięgnięcia dalej. Pamiętaj o unikaniu duplikacji. Niektóre systemy CMS zaciągają zajawkę automatycznie, więc treść może zostać zduplikowana. Zawsze pisz indywidualne zajawki do treści!
Unikalny content to podstawa – zawsze pisz oryginalne i interesujące treści, artykuły blogowe, felietony. Google docenia unikalność, użytkownicy z resztą też. Długa, unikatowa treść to większe prawdopodobieństwo dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania. Próbuj wyczerpać temat, a zostaniesz doceniony. Eksperckie treści, które dają odpowiedzi na wiele pytań związanych z danym zagadnieniem, częściej lądują na wysokich pozycjach.
Rozbudowane treści – tematyczne, długie treści wydłużają czas sesji, ciekawią użytkowników i dają poczucie eksperckości. Skoro wiesz dużo na dany temat, dużo o nim piszesz. Skoro dużo o nim piszesz, znaczy, że warto Cię czytać i do Ciebie wracać. Krótkie, mało rozbudowane teksty mają mniejszą szansę zaistnieć w internecie. Z moich wieloletnich obserwacji wynika, że nie ma czegoś takiego jak maksymalna długość treści. Pisz teksty dłuższe niż 3000 znaków ze spacjami. Opisując produkty w sklepie, zadbaj, aby opis produktu był dłuższy niż 1500 zzs. Im więcej umiesz o nim powiedzieć, tym lepiej. Pamiętaj – unikaj lania wody! Copywriting nastawiony na sprzedaż musi być nacechowany emocjami i czynnikiem perswazyjnym i przy tym zgodny z ogólnym zasadami.
Synonimy i odmiany – używaj odmian, synonimów i bogatego słownictwa. Im bardziej zróżnicowany treściowo będzie Twój tekst, tym lepiej. Stylistyka jest niezwykle istotna. Schludny, bogaty językowo tekst będzie bardziej czytelny. Im większy zasób słów i mniejsza powtarzalność, tym lepiej. Gdzie szukać odmian i synonimów? Ja często używam: https://www.synonimy.pl/.
Ortografia i poprawność – pisząc długie teksty, łatwo o zamieszanie i zapomnienie o poprawności, przecinkach i innych językowych detalach. Ja w takich momentach używam serwisu https://www.ortograf.pl/, zwłaszcza gdy pod ręką brak kogoś, kto przeczyta tekst i wyłapie rzeczy niezauważone przeze mnie w toku pisania. Każdy z nas popełnia błędy, lepiej sprawdzić je przed publikacją. Dobra wiadomość? Serwisu możesz używać całkowicie za darmo!
Nie przesadzaj z frazami kluczowymi – słowa są istotne, jednak łatwo przesadzić z gęstością. Zbyt dużo fraz kluczowych może zostać odebrane przez roboty jako spam, przez co Twoja treść może stracić na znaczeniu. Wpychanie keywodrsów na siłę, może uczynić treści trudnymi do czytania i spowodować, że trudno będzie osiągnąć jakiekolwiek pozycje. Na moim blogu znajdziesz wpis o tym, co to jest Keyword Stuffing i dlaczego upychanie słów kluczowych nie działa. Zachęcam do przeczytania – może być przydatny!
Techniczne elementy strony – sama treść to nie wszystko, Twoja strona www musi być dopieszczona technicznie, popraw szybkość działania i techniczne elementy serwisu. Google musi mieć pewność, że serwis będzie równie przyjazny na wszystkich urządzeniach i łatwy do użytku, dla wszystkich odwiedzających! O technicznych elementach, PageSpeed Insights i Lighthouse, czyli narzędziach pomocnych w części technicznej, opowiem Ci w innej publikacji.
Skoro mamy za sobą już najważniejsze porady – mała rada ode mnie. Po napisaniu tekstu odpowiedz sobie na trzy pytania:
Pierwsze: Czy sam chciałbyś go przeczytać?
Drugie: Czy dostatecznie wyczerpująco odpowiadasz na zadane pytania?
Trzecie: Czy zawartość jest na tyle dobra, aby polecić ją komuś do przeczytania?
Wiesz już, co pomaga uznać tekst za dobry i wartościowy, ale co zrobić, żeby roboty wyszukiwarek zwróciły na niego uwagę i chciały pokazać go ludziom? Opowiem Ci trochę o prawidłowym doborze wyrażeń kluczowych, strukturze tekstów, i narzędziach wspomagających pisanie pod kątem SEO!
Analiza i wybór fraz kluczowych
Nie wystarczy wiedzieć jak pisać pisać teksty SEO, trzeba jeszcze pisać dobrze i merytorycznie. Pisząc różne typy tekstów pod pozycjonowanie, należy najpierw przeprowadzić analizę ruchu w internecie, spojrzeć na liczbę wyszukań i wybrać, z jakiej frazy warto uczynić najważniejszy punkt swojego tekstu. Na rynku mamy sporo płatnych narzędzi do wyszukiwania wyrażeń kluczowych: Ahrefs, Semstorm, Senuto. Na szczęście darmowe opcje też można znaleźć. Są mniej rozbudowane, ale jak to mówią: „Za darmo, to uczciwa cena”. Jednego możesz być pewny – polecam tylko rozwiązania samodzielnie przetestowane i używane. Mogę z całą stanowczością zaręczyć – darmowe wersje również świetnie pomagają pisać dobre teksty SEO.
Stworzyłem i opisałem listę 8 najlepszych darmowych narzędzi do wyszukiwania i analizy słów kluczowych, pomogą Ci na każdym etapie tworzenia wartościowego kontentu. Zachęcam do dokładnego przeczytania. Przyswoisz więcej o każdym z nich, poznasz jego zalety i zobaczysz, jak działa. Poniżej lista uproszczona, z czego możesz skorzystać i co moim zdaniem może być najbardziej przydatne:
Lista darmowych narzędzi do szukania i analizy wyrazów kluczowych:
- Wyniki organiczne i podpowiedzi – autouzupełnianie (Google Suggest)
- Planer słów kluczowych,
- Google Trends,
- Semrush,
- Surfer SEO,
- Ahrefs Keyword Generator,
- Ubersuggest,
- Answer The Public.
Skoro mamy już odpowiednie zaplecze w postaci narzędzi, czas na trudniejszą zabawę… Czeka Cię analiza fraz. Przeanalizuj, zawartość treściową Twojej strony internetowej. Co chcesz osiągnąć i jakich tekstów Ci brakuje. Pomyśl, w jaki sposób możesz poszerzyć zakres contentu na stronie www i w jakich kategoriach jesteś mocny. To samo jeżeli chodzi o bloga. W pierwszej kolejności próbuj pisać o rzeczach, o których masz odpowiednią wiedzę. Jeżeli będziesz pisał o wszystkim i tylko dla robotów, to prędzej albo później wyjdzie. Skoro chcesz być ekspertem – pilnuj swoich mocnych stron. Inaczej sytuacja wygląda, kiedy prowadzisz bloga lifestylowego. W tym artykule załóżmy, że masz na myśli konkretną tematykę. Wypisz sobie najważniejsze tematy dotyczące Twojej strony i spróbuj je poszerzyć! Stosuj long-tail keywords, czyli tak zwane frazy długiego ogona. Długi ogon, czyli właściwie co?
Bardziej ogólne frazy, to większa konkurencja. Frazy mniej precyzyjne – długi ogon, to nieco mniej wyszukań i mniejsza konkurencja. Mniej konkurentów, to większa szansa na wysokie pozycje.
Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu długiego ogona w SEO? Zapraszam do poradnika!
Przykłady?
Trochę teorii za nami. Załóżmy, że tematem przewodnim Twojego tekstu będzie „copywriting”, co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności? Wypisz sobie synonimy tego słowa i pomyśl na jakie pytania szukałbyś odpowiedzi? Pomyśl i wypisz też, jakie słowa mogą być związane z copywritingiem. Pytania, odmiany, wyrazy bliskoznaczne. Wszystko, co masz w głowie na opisywany temat.
Zanim zaczniemy szukać fraz i podobnych słów, rada ode mnie: Spróbuj umieścić najważniejszą frazę kluczową w tytule artykułu (nagłówku H1), a jeżeli chcesz użyć go w nagłówkach niższego rzędu – stosuj odmianę i synonimy.
Jak wykonać dobry research i stworzyć dobry content?
Większa wiedza i zasób informacji na dany temat, daje większą szansę na stworzenie świetnego contentu. Pisz tak, żebyś sam chciał to przeczytać i czerpać z tego informacje. Da Ci to moc, do tworzenia kompletnych treści i zbudowania wokół siebie aury autorytetu w danej dziedzinie. Dowiedz się jak najwięcej na opisywany temat, a potem przelej to na papier. Copywriting polega również na dobrej analizie tematu. Skoro już poszerzyłeś wiedzę i wiesz, na jaki temat chcesz napisać – wybierz temat i analizuj! Użyjemy tutaj najprostszych i najłatwiej dostępnych narzędzi do analizy, czyli… podpowiedzi w wynikach wyszukiwania i planera słów kluczowych.
Jak napisać przykładowy tekst pod SEO?
Pominiemy etap zdobywania wiedzy na dany temat, bo to musisz zrobić we własnym zakresie i ufam, że raczej chcesz stworzyć dobrą zawartość. Przejdźmy do etapu prostego wyszukiwania tematu i słów z nim związanych. Chcąc pisać, musisz przecież zaczerpnąć z jakiegoś źródła. Na początek otwórz wyszukiwarkę Google i wpisz słowo/temat, jaki Cię interesuje. W naszym przypadku to będzie copywriting:
Oprócz słowa klucza dostajesz w odpowiedziach trochę powiązanych zapytań i LSI keywords, idealnych do wykorzystania podczas pisania tekstu. Ludzie zadają pytania – udziel odpowiedzi w artykule! Pierwsze z brzegu? Długi ogon: Copywriting co to jest, to sygnał, że warto opisać w publikacji szerzej cały copywriting. Na czym polega, z czym wiąże, do czego odnosi. Dodając znalezione niżej zapytanie o definicje copywritingu, masz całkiem pokaźne pole, do napisania sporych rozmiarów akapitu wstępnego.
Lubię skrupulatnie badać poruszany temat, więc skorzystam jeszcze z drugiego narzędzia, czyli planera fraz kluczowych. Wykonam w nim podobną operację. Zobaczmy, jakie wyniki nam „wypluje”:
W planerze również wpisujemy frazę i zgodnie z zaznaczonymi przeze mnie punktami, mamy następujące wyniki:
- Twoja fraza kluczowa,
- Orientacyjna liczba wyszukań (planer podaje pewien zakres od-do),
- Konkurencyjność (im wyższa, tym trudniej wskoczyć w top wyników wyszukiwania),
- Podpowiedzi i frazy związane z wpisanym przez Ciebie słowem.
Informacji mamy więcej, aniżeli w organicu. Poznajesz, ile wyszukań mają dane keywordsy, poziom konkurencyjności i dostajesz te same szczegóły odnośnie fraz z podpowiedzi. Mocny punkt podczas tworzenia autorskich wpisów o dużej wartości merytorycznej. Co dalej?
Zadawaj pytania i udzielaj odpowiedzi
Dobre treści na stronę internetową to nie tylko sucha teoria. Pisanie tekstów na strony internetowe to dawanie ludziom więcej, niż mogą szukać. Przyjrzyj się mojemu artykułowi i zobacz, jak zbudowane są nagłówki – część z nich zawiera pytania. Jak dobrze zadawać pytania w artykułach? Jak precyzyjnie pisać pytania pod SEO? Przeanalizuj, co w danym temacie może interesować ludzi i na co mogą szukać odpowiedzi. Skorzystaj też z narzędzi, które Ci pokazałem! Zapytania warto umieszczać w nagłówkach, a skoro o nich mowa, opowiedzmy sobie trochę o prawidłowej strukturze.
Optymalizacja treści na stronie, czyli co?
Optymalizacja treści, czyli szereg czynników mających na celu poprawę sytuacji Twojej witryny, w organicznych wynikach wyszukiwania. Wiesz już, jak pisać teksty SEO, więc czas na optymalizację. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, teksty na Twojej stronie będą wyświetlać się wyżej, będą częściej odwiedzane przez userów. Samo pisanie tekstów SEO to dziś nieco zbyt mało. Trzeba pisać treści w odpowiedni sposób – analizując i dbając o frazy kluczowe, co opisałem wyżej, oraz optymalizując treści SEO pod kątem technicznym! Co wchodzi w skład technicznej optymalizacji tekstów? Na początek lista:
- Nagłówki HTML
- Tagi Title i Description
- Przejrzyste adresy URL
- Formatowanie i wygląd napisanych treści, obrazów, infografik
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne
1. Struktura treści, czyli nagłówki HTML
Skuteczne i czytelne teksty, niezależnie, po co pisane, muszą mieć odpowiednią strukturę. W przypadku tekstów internetowych i blogowych, ale także podstron produktowych, struktura nagłówków HTML pełni ważną rolę. Podczas optymalizacji treści pod wyszukiwarki internetowe pomaga narzucić treściom pewną systematykę. Pozycjonowanie bez odpowiednich nagłówków może być trudne, a dzisiaj już w zasadzie niewykonalne. Dzięki nagłówkom uporządkujesz tekst pod kątem czytelników i pokażesz robotom, jaka część tekstów ma większą wartość.
Nie ma nic gorszego niż zbity tekst napisany ciągiem. Trudno go czytać, przyswoić, a już na pewno czerpać przyjemności z czytania. Schludny i ładnie sformatowany tekst zostanie dużo lepiej przyjęty przez odbiorców.
Wyróżniamy 6 poziomów nagłówków HTML, oznaczonych literą H i odpowiednim numerem. I tak nagłówek H1, powinien być na podstronie wyłącznie jeden – winien zostać użyty w tytule danej treści (tak, jak pisałem wyżej, dobrze zawrzeć w nim frazę kluczową). Po H1 następuje nagłówek H2 następuje w dalszej kolejności i tak aż do H6.
Jak prawidłowo stosować nagłówki HTML?
- Nagłówki należy stosować po kolei, jeżeli użyłeś nagłówka H2, następny powinien być nagłówek H3. Nigdy nie stosuj nagłówków w nieodpowiedniej kolejności. Hierarchia nagłówków porządkuje stronę i sprawia, że roboty wiedzą gdzie podążać podczas badania Twojego contentu.
- Nagłówek H1 jest najważniejszy. To tytuł Twojego artykułu, więc umieść go w kodzie najwyżej, jak to możliwe. Unikaj używania wielokrotnego. Zdaniem Johna Muellera z Google stosowanie wielokrotnie nagłówka H1 nie wpływa negatywnie na pozycje strony. Ja natomiast zalecam używanie go wyłącznie raz. Każdy powinien zdecydować indywidualnie, jaka strategia mu odpowiada.
- Dziel tekst nagłówkami. Będzie bardziej czytelny i przystępny. Stosując nagłówki, pomyśl, jaki tekst sam chciałbyś przeczytać, a potem sformatuj swoją publikację w podobny sposób.
- Nie upychaj fraz kluczowych w nagłówkach. Niech brzmią naturalnie i będą bardziej pod ludzi, aniżeli roboty wyszukiwarek. Każdy z nich powinien być adekwatny do opisywanej zawartości.
- Nie stosuj nagłówka niskiego rzędu bez potrzeby. Jeżeli sytuacja tego nie wymaga, nie stosuj nagłówków niższych niż H3-H4. W większości przypadków schodzenie głębiej bywa zwyczajnie zbędne.
Przykładowe stosowanie nagłówków HTML na podstawie mojego tekstu:
Na screenie powyżej masz przykład dobrze uporządkowanej struktury nagłówków HTML (zaciągnięte z naszego wpisu). Doskonale widać, że w sposób przejrzysty masz ułożoną treść i poszczególne segmenty. Tytuł tekstu – H1, Ważne treści – H2, Tekst mniej istotny, rozwijający zagadnienie z nagłówka drugiego rzędu – H3.
Potrzebujesz więcej informacji? Przeczytaj mój poradnik o nagłówkach HTML! Opowiem Ci czym są i jak je stosować!
2. Meta Tagi – Title i Description
Strony internetowe posiadają Meta Tagi, ściślej mówiąc Meta Title i Meta Description. Co to są Meta Tagi? To znaczniki umieszczane w sekcji <head> strony internetowej. Mają za zadanie wskazać robotom wyszukiwarek najważniejsze informacje o podstronie. Zapamiętaj – Meta Tagów nie tworzysz wyłącznie pod roboty. Znaczniki mają istotne znaczenie dla użytkowników. Dlaczego?
Znaczniki Meta, są elementami wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania Google. Na screenie zaznaczyłem dokładnie elementy tworzące kompletny tag, czyli Title i Description. Masz dwa wybory. Pierwszy – uzupełnisz je ręcznie, nadając im samodzielnie kształt, więc sam zdecydujesz, co w nich napiszesz. Drugi – zostawisz puste i wówczas Google samodzielnie zdecyduje jaką treść wyświetlić w ich miejsce.
Rada ode mnie? Zawsze uzupełniaj ręcznie meta tagi, będziesz miał pewność, że umieszczasz w nich dokładnie to, czego chcesz. Unikniesz zaciągania randomowych treści z zawartości strony WWW. W meta tagach warto pamiętać o słowach kluczowych, synonimach i odmianach. Istnieje jeszcze znacznik Meta Keywords, ale jego roboty od dłuższego czasu pomijają. Więcej o meta tagach opowiem Ci w kolejnych publikacjach.
O czym pamiętać podczas pisania meta tagów?
Przygotowałem krótką listę elementów do zapamiętania, podczas tworzenia meta tagów dla artykułów, wpisów i podstron produktowych w obrębie Twojej witryny. Decyzja należy do Ciebie, jednak z mojego doświadczenia wynika, że stosowanie ich w praktyce, pomaga osiągnąć lepsze pozycje w wyszukiwarkach.
Zasady pisania tagów meta:
- Zawsze pisz indywidualne tagi meta title i description, unikaj duplikacji na różnych podstronach.
- Meta tytuły (title) powinny mieć pomiędzy 50-60 znaków (600px), aby prawidłowo wyświetlać zawartość w różnych rozdzielczościach i na różnych urządzeniach. Utrzymywanie tytułów o długości poniżej 60 znaków, zapobiegnie ich ucinaniu. Tytuły widoczne w całości zwiększają współczynnik konwersji.
- Optymalne meta opisy (description), powinny mieć długość pomiędzy 120-158 znaków. Najlepiej utrzymywać je w okolicach 120 znaków (680px).
- Utrzymywanie krótszych meta tagów pozwoli je dobrze wyświetlić na telefonach, tabletach i urządzeniach desktopowych.
- Twórz zachęcające opisy meta, pisz je w taki sposób, żeby użytkownik chciał zajrzeć na daną podstronę.
Tutaj tylko nieco nadgryzłem temat, więcej wiedzy da kompletny poradnik o Meta Tagach – jak je pisać i optymalizować?
3. Przejrzyste adresy URL
Element niezwykle istotny. Stosuj krótkie i czytelne adresy URL, unikaj bardzo długich ciągów, zdań i tytułów w URL. Pomożesz użytkownikowi zapamiętać adres, sprawisz, że będzie wiedział, co umieściłeś na podstronie i będziesz po prostu bardziej profesjonalny. Randomowe ciągi znaków w adresie URL są złym pomysłem. Niech adres będzie schludny, czysty i czytelny. Poza tym, jeżeli będziesz chciał linkować swoją stronę z innych miejsc, lepiej robić to stosując przejrzyste URL’e. Sam też pewnie chętniej klikasz w linki, jeżeli już w adresie widzisz, czego dotyczy ich zawartość!
4. Formatowanie i wygląd
Content musi być unikalny, przejrzysty, czytelny, ale również… dobrze sformatowany! Używaj akapitów, pogrubień, pochyleń, list i wypunktowań. Unikaj przesady, ale teksty posiadające wymienione wyżej elementy, plus odpowiednią strukturę nagłówków, po prostu są bardziej czytelne i łatwiej przyswajalne.
Infografiki, screeny, zdjęcia – to wszystko także ułatwia odbiór tego, co chcesz przekazać odbiorcy. Ludzie lubią obrazki, zwłaszcza estetyczne i odnoszące się do prezentowanej zawartości podstrony lub wpisu blogowego. Dopracuj estetykę, wielkość czcionki i odpowiednią czytelność fontu. Twoi potencjalni odbiorcy Ci za to podziękują. Warstwa treściowa musi zostać odpowiednio pokazana na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Zadbaj o odpowiednio komfortowy odbiór zawartości, na wszystkich typach urządzeń. Skuteczny copywriting musi być schludny!
Obrazy i infografiki
Stosuj w swoich tekstach obrazy, screeny i autorskie infografiki, które opowiedzą czytającym o treści artykułu. Ludzie kochają obrazki! Umieść je we wpisie! Pamiętaj, aby były dostatecznie czytelne i widoczne na wszystkich typach urządzeń. Zbyt małe czcionki i obrazy spowodują, że na urządzeniach mobilnych tekst będzie mało widoczny. Optymalizuj obrazy, nadawaj im dobre, czytelne i przyjazne dla userów nazwy:
Stosowanie ciągów znaków, zamiast czytelnej nazwy fotki, czy infografiki wypada źle. Niech użytkownik wie, co powinno być na obrazie. Sam widzisz, po powyższym zdjęciu – w pierwszym przypadku wiesz czego dotyczy adres. W drugim – ani trochę.
Atrybuty alternatywne
Zadbaj o odpowiednią jakość, wielkość, wagę i atrybuty alt. Co to takiego? To alternatywny opis obrazka, odczytywany przez roboty Google:
Jeżeli korzystasz z WordPressa, bezproblemowo nadasz każdemu obrazkowi atrybut alternatywny. Wystarczy kliknąć obrazek i w sekcji po prawej stronie uzupełnić pole tekst alternatywny. W praktyce atrybuty alternatywne nadajesz, jeżeli chcesz opisać coś istotnego w związku z obrazem, możesz zostawić alty puste, jeżeli uważasz zdjęcie za nieistotne. Ja uzupełniam je niemal zawsze, ale decyzja należy do Ciebie.
Lista istotnych elementów formatowania tekstu i obrazów:
- Stosuj nagłówki HTML,
- Nadaj chwytliwy tytuł i wstęp,
- Stosuj pogrubienia i pochylenia,
- Unikaj zbitego tekstu, dziel na akapity,
- Używaj list i wypunktowań,
- Postaw na obrazki oraz infografiki,
- Pamiętaj o czytelnych tytułach zdjęć i atrybutach alternatywnych,
- Dobra i czytelna czcionka to podstawa,
- Unikaj zbyt długich zdań, uwypuklaj sens wypowiedzi.
Czas na ostatni element, choć równie ważny, czyli linki wewnętrzne i zewnętrzne. Powiem Ci zarówno o linkach przychodzących, jak i wychodzących.
5. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Prowadząc bloga, niezależnie od tematu, możesz mieć różne treści w pewien sposób powiązane między sobą. Dopilnuj, żeby artykuły na Twojej stronie linkowały do siebie wzajemnie. Najlepiej, gdy mogą w jakikolwiek sposób poszerzyć opisywany temat. Skoro masz w zanadrzu coś przydatnego, nakieruj użytkownika w odpowiednie miejsce na Twojej stronie. Linkowanie wewnętrzne jest również istotną wskazówką dla robotów, będą przechodzić pomiędzy linkami i sprawdzać powiązanie treści.
Linki zewnętrzne to zawsze był temat, przy którym zdania były szczególnie podzielone w całej branży. Moim zdaniem, jeżeli linkujesz do wartościowej strony zewnętrznej, chcesz udostępnić coś istotnego, opublikowanego w innym miejscu – zrób to. Możesz oczywiście ustawić atrybut rel=”nofollow”, ale ostatecznie to Google zdecyduje co z tym linkiem zrobić i jak go odebrać. To samo w przypadku linków przychodzących do Twojej strony internetowej. Linkuj do niej z wartościowych miejsc, domen, forów, ale w pierwszej kolejności zadbaj o to, żeby content był na tyle dobry, aby ludzie sami do niego linkowali!
Ciekawi Cię linkowanie? Chcesz uzyskać znacznie więcej wiedzy na ten temat? Przeczytaj poradnik czym jest linkowanie? Jak działa i po co właściwie linkować?
Jeżeli to za mało, przygotowałem coś specjalnego 5 darmowych narzędzi do sprawdzania linków prowadzących do strony i poradnik jak zrobić to samemu!
Podsumowanie
Skuteczny copywriting SEO wymaga zastosowania pewnych zasad i wytycznych. Przed rozpoczęciem, przeanalizuj temat, wybierz najważniejsze frazy i zrób solidny research tego, co chcesz osiągnąć. Podsumujmy całość:
- Pisz dla ludzi,
- Pisz poprawnie i schludnie,
- Pisz unikalne i rozbudowane artykuły,
- Pamiętaj o analizie fraz,
- Stosuj synonimy i odmiany,
- Pamiętaj o chwytliwym tytule i wstępie,
- Stosuj nagłówki, punktacje, pogrubienia i pochylenia,
- Zawsze uzupełniaj Meta Tagi,
- Używaj zoptymalizowanych obrazów, filmów i infografik – pamiętaj o altach,
- Linkuj wewnętrznie pomiędzy artykułami i zewnętrznie pomiędzy wartościowymi treściami.
Masz pytania? Potrzebujesz tekstów na swoją stronę internetową albo sklep? Chcesz zacząć pisać teksty SEO? Może startujesz z nowym projektem i potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się ze mną, a ja pomogę Ci od podstaw stworzyć silną markę i teksty, które wyróżnią Cię na tle konkurencji!
Przeczytaj więcej treści z mojego bloga:
- Specyfikacja strony www – co powinna zawierać? O czym nie można zapomnieć?
- Linki prowadzące do strony – darmowe narzędzia!
- Jak sprawdzić pozycje w Google – za darmo i samodzielnie!
- Jak wybrać copywritera i jakie cechy dobry twórca? – praktyczny poradnik
- Historia domeny – czym jest i dlaczego jest ważna?
- Optymalizacja tekstów zgodnie z zasadami SEO – moje tipy!
- Jak prowadzić blog firmowy – kto powinien?
- LSI Keywords – co to jest i jak korzystać?
- Linkowanie strony – dlaczego warto uwzględnić w projekcie?
- Indeksowanie strony – zrób to sam! Za darmo!
- Narzędzia propozycji słów kluczowych – 8 darmowych opcji!
- Jak sprawdzić linki wychodzące ze strony – dlaczego warto to robić?
- Aktualizowanie strony internetowej – zostaw to specjalistom!
- Co to jest adres URL? – jak powinien być zbudowany?
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.
Świetny tekst, dziękuję:)
Bardzo się cieszę, że był przydatny! 🙂