Czym są LSI keywords? Jak semantyczne słowa kluczowe pomagają robotom, a jak użytkownikom? Jak operować semantycznymi słowami kluczowymi, aby działały z korzyścią dla projektu? Zapraszam!
LSI keywords, czyli co?
LSI keywords (latent semantic indexing – utajone indeksowanie semantyczne) – wyrażenia powiązane z głównym tematem tekstu. Frazy i wyrażenia, pomagające algorytmom i robotom zrozumieć intencje użytkownika i sens treści.
Semantyczne frazy kluczowe, czyli wszystko to, co poszerza wartość tekstu i powiększa możliwości jego zrozumienia. Tak dla użytkownika, jak i algorytmu. To jaka treść jest tworzona, wpływa na to, jak algorytm ją rozumie. Ułatwiając robotom rozumienie poprzez stosowanie fraz LSI, wpływasz w pewnym stopniu na rozwój algorytmu.
Skąd wzięły się słowa LSI?
W 2013 roku, Google postanowiło zareagować na problem stron, które wskakiwały na pierwsze pozycje organicznych wyników wyszukiwania i wypuścił algorytm Koliber. Algorytm, który zmienił interpretację najważniejszych fraz i zapytań w wyszukiwarkach. Właśnie dzięki kolibrowi roboty wyszukiwania rozpoznają odmiany, synonimy i kontekst danego zapytania. Zdaniem ekspertów to koliber zastopował upychanie słów kluczowych. Dzisiaj wyszukiwarka rozumie całe zdania, pojedyncze słowa to pikuś. Co to oznacza? Wpisując zapytanie „pizza Wrocław”, wyszukiwarka wyrzuca także słowa powiązane i poszerzające kontekst wyszukania:
Oczywiście, nad tymi wszystkimi wynikami dostaniesz jeszcze mapkę i wizytówki Google lokali gastronomicznych, a jeżeli jesteś w pobliżu danej lokalizacji, uprzywilejowane będą lokale obok Ciebie. Natomiast jeżeli chodzi o same wyniki organiczne, dostajesz precyzyjne odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie. Listy TOP i zestawienia lokali. To przyprowadził do Ciebie właśnie koliber.
Era upychania fraz odeszła na dobre i teksty na dwadzieścia linii, z czego w dziewiętnastu znajdziesz upchaną frazę o idealnym dopasowaniu poszły w dal (mam nadzieję!). Co zrobić, żeby treść wylądowała w topie, brzmiała naturalnie i odpowiadała na pytania oraz potrzeby użytkownika? Jak używać semantycznych słów kluczowych?
Przeczytaj: Jak wybrać copywritera i jakie powinien mieć cechy?
Czy frazy semantyczne wpływają na pozycje strony?
Skoro pomagają poszerzyć kontekst, mogą mieć wpływ na pozycje Twojej strony. Nawiązują do poruszanego tematu, dają bardziej precyzyjne odpowiedzi, wyczerpują temat. Roboty skanują więcej wiedzy i dostają sygnał, że treść jest wartościowa. Skoro mogą znaleźć w treści więcej, znaczy to, że mogą to puścić dalej – do użytkowników. To natomiast skutkuje lepszymi pozycjami.
Jak stosować semantyczne słowa kluczowe?
Unikaj powtórzeń, ciągłego wałkowania jednej i tej samej frazy, stosuj długi ogon i rozbuduj tekst o kolejne, równie wartościowe akapity. Twój content będzie dłuższy, interesujący i merytoryczny, a keyword stuffing zupełnie zbędny. Spełni wszystkie zasady pomagające w osiąganiu dobrych wyników w wyszukiwarkach. Pamiętaj o odpowiedniej gęstości ważnych słów – stosuj naturalnie, ale nie przesadzaj z ich ilością i częstotliwością. Wszystko powinno być odpowiednio wyważone.
Ode mnie krótka lista jak i gdzie w praktyce używać fraz LSI:
- Tytuły treści i artykułów,
- Nagłówki HTML,
- Opisy zdjęć
- Meta tagi.
- Treść
- Linki wewnętrzne
Mieszaj te elementy ze sobą i poszerzaj kontekst artykułu. Im bardziej naturalnie Twoja treść będzie wyglądać, tym więcej powiązanych fraz masz szansę wyłapać.
Jak szukać semantycznych fraz LSI? 5 narzędzi!
Trudne zadanie? Tylko z pozoru! Pamiętasz mój poradnik o darmowym wyszukiwaniu fraz kluczowych? Opisane tam narzędzia świetnie pomogą w znalezieniu wyrażeń powiązanych. Pozwolą sprawdzić gęstość frazy u konkurencji i podrzucą Ci podobne zapytania. Zaczniemy od najłatwiejszego i najszybciej dostępnego narzędzia. Podpowiedzi wyszukiwarki!
Semantyczne wyszukiwania w Google
Powyższy screen dobrze obrazuje zmiany wprowadzone przez algorytm hummingbird. Od momentu wdrożenia, algorytmy Google utożsamiają koszulkę z bluzką albo t-shirtem, wiedząc, że to właściwie to samo. Pomiędzy podpowiedziami opartymi na wyrażeniach semantycznych, wyskoczą również długie ogony – koszulki z nadrukiem, koszulka damska/męska, albo tematy powiązane – Cropp, jako sprzedawca odzieży.
Meta tagi źródłem podpowiedzi
Meta tagi też bywają dobrym miejscem, na znalezienie powiązania semantycznego między frazami. W poprzednim screenie wyszukiwarka wyrzucała nam koszulki damskie i męskie, cropp, t-shirty i bluzki. Teraz spójrz na meta tagi w topie:
Poznajesz frazy? Zaznaczyłem tylko te semantycznie podobne, ale masz tu też ten sam długi ogon, te same podobne słowa. Mało tego, bardzo wysoko masz też Croppa, czyli podpowiedzi związane z tym, co można znaleźć w topowych meta tagach. Konkludując ten element – pamiętaj, umieszczaj synonimy i wyrazy podobne w meta title i description.
Zapytania w Google Search Console
Frazy powiązane z Twoją stroną www, wyświetli również panel w GSC. Zobaczysz to już na etapie strony głównej panelu, ale do tego potrzebna będzie weryfikacja witryny w Google Search Console. W podlinkowanym artykule opisałem dokładnie, jak zrobić to krok, po kroku.
Powiązane wyszukiwania w Keyword Surfer
Kolejnym świetnym przykładem, będzie Keyword Surfer, który opisywałem w podlinkowanej wcześniej publikacji. Skoro krążymy wokół tematyki tekstylnej, pójdę dalej tym tropem:
Zaznaczyłem w pluginie słowa powiązane semantycznie, poniżej masz też long taile. Co ważne, oprócz liczby wyszukań dostajemy też procentowe wartości similarity, czyli podobieństwa pomiędzy słowem szukanym a pokrewnymi. Wtyczka pozwala Ci zobaczyć jeszcze dwie istotne statystyki dla szukanego zapytania. Elementy bardzo przydatne podczas pisania treści. Pierwszy z nich to liczba słów w danym tekście:
Z podziałem na pozycje. Wykres daje nam informację, ile słów posiada tekst na danej pozycji. Dzięki temu wiesz mniej więcej, jakiej długości treść stworzyć, aby móc walczyć o wysokie pozycje w serpach. Drugi interesujący wykres, czyli keywords:
Wykres dostarcza informacji, ile razy w danym artykule występuje szukana fraza exact match (czyli w dopasowaniu idealnym). Powyższy przykład daje nam dość skrajne zestawienie. Na Zalando mamy frazę dopasowaną idealnie 5 razy, a na przykład na stronie Sinsay, aż 770 razy! Spory rozrzut! 🙂
Idealna proporcja występowania danego słowa kluczowego w treści nie istnieje. Musi być naturalnie, czytelnie i zróżnicowanie. Powyższy wykres pomoże Ci oszacować, w jaki sposób daną frazę stosują najlepsi zdaniem Google. Pilnując tego zakresu, masz większą szansę na pożądane efekty w postaci wyższych pozycji. Kiedyś próbowano podawać złote środki i najlepszy możliwy współczynnik. W praktyce? Każdy przypadek będzie inny i należy rozpatrywać go osobno.
Jak planer słów kluczowych widzi powiązania tematyczne?
Trzecie narzędzie, sprawdzone pod kątem semantycznych powiązań pomiędzy zapytaniami… Nieśmiertelny planer słów kluczowych! Co z tego wyszło? Oto wyniki:
Frazą główną była ponownie koszulka. Planer sam podpowiada, o jakie wyszukania warto poszerzyć zakres. Ponadto, sugeruje sprecyzowanie zapytań o słowa produktowe. Czy podpowiedzi są przydatne? Jak najbardziej. Powiązanie i pokrycie z tym, co znajdziemy w topie wyników wyszukiwania? Bardzo wysokie! Polecam stosować jako uzupełnienie w poszukiwaniu powiązań tematycznych.
Podsumowanie, czyli o frazach semantycznych słów kilka
Stosowanie LSI keywords nie tylko poszerzy kontekst Twoich treści, ale pozwoli algorytmom lepiej je zrozumieć. W przyszłości (a nawet teraz), w połączeniu ze sztuczną inteligencją, pozwoli skuteczniej interpretować „co autor miał na myśli”, jednocześnie dostarczając lepszą treść odbiorcom. Unikaj sztucznych treści, pisz szerzej, i powiązuj tematy ze sobą! Potrzebujesz pomocy? Zapraszam do kontaktu!
Przeczytaj więcej moich artykułów:
- Jak sprawdzić pozycje strony w Google? – czy można to zrobić samemu?
- Jak sprawdzić linki wychodzące ze strony? – o dlaczego nie możesz tego nie robić?
- Czym jest indeksowanie strony w Google? – czy mamy na nie wpływ?
- Weryfikacja strony w Google Search Console – darmowe narzędzie o wielkich możliwościach
- Specyfikacja strony www – co musi zawierać?
- Jak prowadzić firmowego bloga? – czy Twoja firma robi to dobrze?
- Administracja stroną www – kiedy powinni robić to specjaliści?
- Adres URL – jak tworzyć przyjazne adresy stron?
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.