Przejdź do treści

Jak zweryfikować stronę w Google Search Console?

Weryfikacja strony w Google Search Console

Zarządzanie stroną internetową jest ważne. Tylko wtedy wiesz, czy działa prawidłowo, czy przynosi ruch, klientów i czy po prostu Ci się przydaje. Do zarządzania serwisem przyda się darmowe i ogólnodostępne narzędzie Google Search Console. Dziś pokażę Ci jak zweryfikować stronę w Google Search Console krok po kroku!

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console jest całkowicie darmowym narzędziem do zarządzania stronami internetowymi. Zostało udostępnione w 2015 roku. Można je nazwać duchowym następcą Google Webmaster Tools.

Nieustannie rozbudowane narzędzie, pozwala kontrolować, badać i za darmo poprawiać wiele elementów związanych ze stronami internetowymi, którymi zarządzasz. Co możesz zrobić dzięki GSC?

  • Zweryfikować wszystkie projekty pod Twoją opieką,
  • Dodawać strony i podstrony do indeksu Google,
  • Sprawdzać jak przebiega indeksowanie strony w Google,
  • Wskazywać poprawki i elementy do weryfikacji,
  • Monitorować widoczność i kliknięcia Twojej witryny,
  • Dodawać mapy witryn,
  • Zgłaszać linki i adresy do usunięcia,
  • Badać linki zewnętrzne i cały proces linkowania,
  • Badać jakość strony na różnych urządzeniach,
  • Analizować Core Web Vitals,
  • Weryfikować błędy techniczne wskazane przez roboty,
  • Sprawdzać ręczne działania i ewentualne kary od Google.
  • Wreszcie jedna z najnowszych rzeczy – monitoring wyświetleń w Google Discover.

Możliwości konsoli Google masz znacznie więcej. Gdybym miał jednym zdaniem opisać, czym jest dla mnie, nazwałbym Google Search Console jednym z najważniejszych narzędzi SEO pierwszego kontaktu. Myślę, że to dość trafna definicja, bo weryfikacja i naprawa wielu problemów, zaczyna się właśnie od niego.

Po co weryfikować stronę w GSC?

Można oczywiście zarządzać stroną bez popularnego narzędzia Google, ale na pewno posiadanie tam zweryfikowanej usługi, pozwoli zarządzać nią znacznie lepiej. Masz dzięki temu wgląd w statystyki wyświetleń, kliknięć, pozycji i fraz, w które klikają ludzie. Weryfikacja? Niezbędna.

Widzisz również, które strony widzą roboty Google, a z którymi mają problem. Kolejny element, to czynniki techniczne. Wiesz, czy zdaniem robotów strona działa wystarczająco szybko, możesz ocenić poziom użyteczności i komfort w korzystaniu z jej zasobów.

W jednym z poprzednich artykułów, opisałem jak za pomocą GSC sprawdzić linki prowadzące do strony.

Dzięki Google Search Console od razu możesz wyłapać problemy i alerty związane z witryną i na bieżąco je poprawiać. Weryfikacja usługi pozwala również ręcznie zgłaszać adresy do indeksacji, ale o tym opowiem w innej publikacji.

GSC jest świetnym wstępem do optymalizacji SEO i pozycjonowania każdego serwisu internetowego. Nawet osobistego bloga. Konfigurację i weryfikację warto ująć w specyfikacji strony internetowej.

Wiesz już coś o GSC i po co korzystać z tego narzędzia. Natomiast, aby właściwie zarządzać stroną poprzez konsolę, na początek musisz zweryfikować daną stronę, jako swoją własność. Jak to zrobić? Zobaczmy!

Jak zweryfikować usługę w Google Search Console?

Pokażę Ci teraz, jak możesz zweryfikować stronę w Google Search Console. Tylko wtedy możesz kontrolować elementy, opisane przeze mnie w poprzednim akapicie. Bez tego nie zobaczysz tych danych. Czy ktokolwiek może w ten sposób badać stronę każdą stronę? Nie. Musisz być jej właścicielem i mieć ją zweryfikowaną na koncie.

Na początek musisz wejść na stronę https://search.google.com/search-console/about i zalogować się na swoje konto Google (to samo, którym logujesz się na GMail i inne usługi Google).

Wówczas, jeżeli nie masz na koncie żadnej strony, zobaczysz okno, w którym wybierzesz typ usługi do weryfikacji. Masz zweryfikowane już inne projekty? Wtedy skorzystasz z listy po lewej stronie i klikniesz dodaj projekt. Załóżmy, iż Twój profil jest pusty. Masz do wyboru weryfikację całej domeny i prefiksu adresu URL:

weryfikacja google search console
Weryfikacja usługi w Google Search Console

Domena

Nowsza z metod weryfikacji usługi. Czyli wszystkie adresy subdomen, powiązane z Twoją domeną. Co mam na myśli? W jednej usłudze zebrane zostaną dane dotyczące absolutnie wszystkich subdomen z nią związanych. Na przykładzie domeny oznaczonej jako *:

http://*.pl/
https://*.pl/
http://www.*.pl/
https://www.*.pl/

Mało tego, gdyby ten serwis posiadał subdomeny blogowe lub mobilne, byłyby to również adresy typu:

https://blog.*.pl/
https://m.*.pl/

I tak dalej, i tak dalej. W skrócie – domena + wszystkie subdomeny powiązane. Tego typu weryfikacja odbywa się wyłącznie poprzez dodanie rekordu DNS.

Dodanie rekordu DNS

dodanie rekordu dns weryfikacja
Dodanie rekordu DNS w Google Search Console

Instrukcje są opisane na screenie, ale dla porządku wypiszę je niżej i jeżeli zajdzie taka potrzeba – opiszę krótko.

  1. Wybierasz typ rekordu do pobrania – masz dwa: TXT i CNAME (jak widzisz Google zaleca ten pierwszy),
  2. Logujesz się u dostawcy domeny (czyli tam, gdzie „trzymasz” swoją domenę) Nie wiesz gdzie tego szukać? W moim poprzednim artykule opisałem sprawdzanie domeny – tam znajdziesz rejestratora i serwery, czyli informację, gdzie należy wrzucić powyższy rekord.
  3. Kopiujesz wygenerowany dla Ciebie rekord i wrzucasz w konfiguracji DNS – większość dostawców powinna mieć jasno wskazane miejsce w panelu. Jeżeli nie będziesz w stanie tego znaleźć – zapraszam do kontaktu.
  4. Klikasz weryfikuj i gotowe.

Ważna sprawa. Rekordy DNS odświeżają się czasem do 24 godzin, także zalecam odrobinę cierpliwości. Najczęściej wszystko zostaje zweryfikowane znacznie szybciej, ale zazwyczaj 24 godziny, to taka górna granica odświeżenia DNS.

Przeczytaj dlaczego aktualizacje stron internetowych są potrzebne i nie warto ich lekceważyć!

Prefiks adresu URL

Znana, starsza wersja weryfikacji. W tej metodzie musisz podać konkretny adres URL do zweryfikowania. Czyli nie wystarczy wpisanie wyłącznie domena.pl, jak w poprzedniej metodzie. W tym przypadku Google nie przepuści Cię do kolejnego kroku.

Tutaj musisz wskazać KONKRETNY adres do dodania, czyli np. https://domena.pl/. Dopiero wtedy panel dostaje sygnał co chcesz dodać i puszcza Cię do kolejnych kroków. Obecnie udostępniono 5 metod weryfikacji strony w Google Search Console z pomocą prefiksu adresu URL, oto one. Na początek lista:

  1. Plik HTML,
  2. Tag HTML,
  3. Google Analytics,
  4. Menedżer tagów Google,
  5. Dostawca nazwy domeny.

Teraz opiszę pokrótce każdą z metod weryfikacji podanych powyżej:

1. Plik HTML

plik html weryfikacja google search console
Weryfikacja usługi poprzez przesłanie pliku HTML

Tutaj również wystarczy dosłownie kilka kroków, aby zweryfikować usługę:

  1. Pobierasz wygenerowany, indywidualny plik w formacie .html,
  2. Poprzez edytor FTP dodajesz plik do katalogu głównego domeny,
  3. Klikasz weryfikuj.

Weryfikacja przebiega niemal natychmiastowo. Ważne, aby plik html znalazł się w odpowiednim miejscu – czyli katalogu głównym i tam też pozostał w niezmienionej formie.

Ta metoda może nastręczać problemów – nie każdy ma dostęp do katalogu FTP i nie każdy jest na tyle obeznany w temacie, aby samodzielnie to zrobić. W tej sytuacji można poprosić osobę zarządzającą Twoim serwisem. Jeżeli ten sposób weryfikacji będzie nazbyt problematyczny – przejdziemy do kolejnych.

2. Tag HTML

tag html weryfikacja gsc
Weryfikacja strony w GSC przez tag HTML

Kolejna popularna metoda weryfikacji, czyli dodanie wygenerowanego tagu HTML w sekcji HEAD strony internetowej.

  1. Kopiujesz wygenerowany metatag i wklejasz w sekcji <head>, przed sekcją <body>,
  2. Klikasz weryfikuj.

W tym przypadku możesz to zrobić albo poprzez wejście w kod strony, albo, jeżeli korzystasz np. z WordPressa – poprzez wtyczki – Yoast SEO, RankMath. Nie korzystasz z żadnego CMS? Wystarczy wtedy również jak w poprzednim punkcie, poprzez FTP dodać fragment kodu w sekcji head. Ważne – wklejamy tag html na stronie głównej!

3. Google Analytics

jak zweryfikować google search console przez analytics
Weryfikacja przez Google Analytics

Znane i lubiane narzędzie do analizy ruchu na stronie. Jeżeli masz już wpięty Google Analytics na stronie i obsługujesz go z tego samego maila, weryfikacja może się odbyć automatycznie po wybraniu tej opcji.

W przypadku, gdy Analytics’a nie masz, wtedy najpierw musisz go założyć, zweryfikować, wygenerować kod w Analytics właśnie, a następnie zweryfikować stronę tutaj.

Metoda dobra, ale gdy już GA posiadasz, jeżeli nie, inne mogą być nieco łatwiejsze. No ale ostatecznie niemal każdy z nas z analityki Google i tak korzysta.

Masz GA na innym koncie? Nadaj sobie uprawnienia na maila, z którego weryfikujesz tę usługę albo dokonaj weryfikacji z tamtego adresu.

4. Google Tag Manager

weryfikacja gsc przez google tag manager
GTM również pomaga zweryfikować stronę

Menedżer Tagów Google, popularny GTM. Służy do zaawansowanego zarządzania tagami, kodami śledzenia i fragmentami kodu. Dla szarego użytkownika niekoniecznie przydatne, ale przy większych projektach znacznie ułatwia i przyspiesza pracę.

W celu weryfikacji usługi poprzez GTM, musisz mieć uprawnienia administratora w tymże narzędziu. Logujesz się za pomocą konta Google, dodajesz tag w odpowiednim miejscu i już. Narzędzie przeprowadzi Cię przez cały proces.

Przydatne, jeżeli korzystasz z GTM’a i wiesz po co go używać. Jeżeli nie korzystasz i nie masz takiej potrzeby – niekoniecznie musisz go zakładać.

5. Dostawca Nazwy Domeny

weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu dns
W obu typach weryfikacji, występuje dodanie rekordu DNS

Czyli weryfikacja przez DNS, opisane przeze mnie na samej górze, przy okazji weryfikacji domeny i subdomen. Dla ułatwienia przerzucę Cię w to miejsce: Weryfikacja przez dodanie Rekordu DNS.

Weryfikacja Google Search Console – podsumowanie

Konsola Google jest potężnym, darmowym narzędziem do kontroli i badania strony internetowej. Liczę, że mój artykuł rozjaśni i pomoże w skutecznej weryfikacji Twojego projektu oraz ułatwi zarządzanie nim, na wielu poziomach.

Mając dostęp do tego narzędzia, wiesz więcej o swoim serwisie, preferencjach użytkowników oraz problemach do rozwiązania. Poszerzysz zakres umiejętności i dostaniesz sporą ilość danych, do wykorzystania przy pozyskaniu nowego ruchu i nowych czytelników, a może nawet klientów!

Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *