Czym jest specyfikacja strony www?
Specyfikacja strony www to opis tego, co na stronie powinno się znaleźć. Jednocześnie przy tworzeniu specyfikacji, klaruje się też opis celów witryny. Nie każda strona ma te same cele, więc nie na każdej będą te same elementy. To właśnie należy ująć w specyfikacji.
To właśnie specyfikacja pozwoli zweryfikować, czy firma tworząca stronę internetową, robi to, o co poprosiliśmy. Czy wszystkie założenia zostały spełnione, a finalny produkt jest zgodny z umową. Strona wykonana zgodnie z założeniami, będzie też łatwiejsza w pozycjonowaniu.
Co powinna zawierać specyfikacja strony?
Najczęściej to po prostu szczegółowy opis przedmiotu zamówienia. Czasem wystarczy prosty dokument dołączony do umowy, czasem arkusz w excelu, a w przypadku najprostszych projektów, taka lista może być wypisana po prostu w korespondencji mailowej pomiędzy stronami.
Ważne, żeby obie strony w każdej chwili miały do niej wgląd i mogły łatwo zweryfikować przebieg prac oraz zgodność z założeniami. Co powinna zawierać specyfikacja strony?
- Opis zlecenia,
- Projekt graficzny,
- System CMS i edycja,
- Dostęp do systemu CMS,
- Szkolenie z obsługi systemu CMS
- Liczba podstron w ramach projektu strony,
- Treści na stronę www,
- Optymalizacja SEO,
- Technologie,
- Elementy dodatkowe,
- Hosting, domena,
- Terminy,
- Gwarancja,
- Cena.
Czy każda specyfikacja musi zawierać wszystkie te punkty? Nie. W wielu przypadkach wystarczy kilka z nich. W jeszcze innych przypadkach potrzebna będzie szczegółowa specyfikacja techniczna strony internetowej, ale przecież nie każdy jej potrzebuje.
Elementy, które wymieniłem, występują najczęściej. Zwłaszcza, gdy strona później ma być pozycjonowana przez tę samą firmę lub w jakikolwiek sposób przez nią prowadzona. Rozpiszmy sobie teraz pokrótce każdy element takiej specyfikacji:
1. Opis zlecenia. Może być to króciutki tekst na temat zlecenia do wykonania. O jaką stronę chodzi, czego ten projekt dotyczy. Informacja dla klienta i dla osoby tworzącej stronę. Czasem te kilka zdań opisu w specyfikacji, może nadać projektowi kształt i podrzucić interesujące pomysły już na fazę projektowania. Strona prywatna, firmowa, blog. Wszystko warto ująć w opisie zlecenia. Nie wiesz jak zacząć z firmą? W poprzedniej publikacji opisałem jak prowadzić bloga firmowego.
2. Projekt graficzny. Czy osoba tworząca stronę, będzie tworzyć również część graficzną, jaka ma być jej kolorystyka, jakie elementy wyróżniają markę, kiedy powstanie projekt do wglądu i akceptacji. Warto zwrócić uwagę, czy powstanie strona testowa, na której będzie można sprawdzić, jak docelowo ma wyglądać. Pula bezpłatnych poprawek też powinna zostać tutaj ujęta.
3. System CMS i edycja. Na jakim systemie powstanie strona, czy jej samodzielna edycja będzie łatwa do wykonania lub będzie wymagać pomocy programisty? I tutaj kolejna ważna rzecz, czy poprawki w systemie CMS będą dodatkowo płatne, jeżeli tak, to jakie i w jakiej cenie.
4. Dostęp do systemu CMS. Kto ma dostęp i na jakiej zasadzie, do systemu CMS i panelu administratora strony. Bardzo ważne, aby w specyfikacji było ujęte, że wykonawca strony, po jej zakończeniu, przekazuje dostępy właścicielowi. Zasady przekazania dostępów muszą być jasno rozpisane!
5. Szkolenie z obsługi systemu CMS. Wykonawca strony może zapewnić przeszkolenie z obsługi CMS. Ten punkt powinien opisywać formę tego szkolenia, czas trwania i warunki.
6. Liczba podstron w ramach projektu strony. Czyli ile podstron ma mieć serwis, jakie to podstrony, co ma się na nich znaleźć. Czy ma zawierać podstrony kontaktu, galerii, bloga, czy zupełnie inne elementy. Od tego jest ten punkt.
7. Treści na stronę www. Kto jest odpowiedzialny za teksty na stronę www i w jakiej formie i w jakich terminach. To o tyle istotne, że ten etap bardzo często lubi się przeciągać. Jeżeli agencja lub wykonawca mają zająć się pozyskaniem treści, ważne jest ujęcie czy będzie to w ramach usługi, czy płatne dodatkowo. Ten punkt może zawierać także tworzenie tekstów pod SEO, ale należy być ostrożnym i upewnić się, czy wykonawca faktycznie wie, o czym mowa. W osobnej publikacji opisałem: jakie cechy powinien mieć dobry copywriter i jak go wybrać?
8. Optymalizacja SEO. Przygotowanie strony pod kątem optymalizacji SEO. Ten punkt musi zawierać szczegóły. Czy strona ma mieć uzupełnione meta tagi, uwzględniać wewnętrzne linkowanie strony, atrybuty alternatywne zdjęć i tak dalej. Zadbanie o optymalizację na tym etapie, może pomóc w poprawnym indeksowaniu strony w Google.
9. Technologie. Nie musisz się na tym znać, ale warto wiedzieć jakie technologie zostaną wykorzystane do wykonania Twojej strony. Czy serwis będzie responsywny, czy na wszystkich urządzeniach będzie działać prawidłowo i tak dalej. Specyfikacja serwisu internetowego zawiera wszystkie elementy, które programista powinien umieścić w jej obrębie.
10. Elementy dodatkowe. Wtyczki, mapy, widżety, social media, narzędzia analityczne wpięte w stronę, panele logowania i inne rzeczy tego typu.. Weryfikacja Google Search Console dla klienta, też może się tu znaleźć.
11. Hosting, domena. Dlaczego tym piszę? Zdarzały się przypadki, kiedy klient myślał, że agencja wykupi dla niego domenę, a agencja myślała, że klient przyśle dostępy. Tu opisane będzie, kto jest odpowiedzialny za hosting, domenę itd. Przeczytaj szczegółowe informacje o domenach w moim artykule. Przeczytaj też, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej!
12. Terminy. Co zostanie dostarczone do kiedy, co w przypadku niedotrzymania terminów przez którąkolwiek ze stron. Podpunkt o tyle istotny, że wiele umów przeciąga się właśnie przez niedoprecyzowanie terminów.
13. Gwarancja. Jakiej gwarancji na gotową stronę udziela wykonawca? Co wchodzi w jej skład, a co będzie skutkować jej wygaśnięciem? Ewentualnie, jakie prace będą płatne i wykonywane poza gwarancją.
14. Cena. Szczegółowo rozpisane ceny i kwoty za poszczególne elementy strony. Ile będzie kosztować całość, jakie ceny będą obowiązywać za dodatki, zmiany i nadprogramowe poprawki.
Dlaczego warto stworzyć specyfikację serwisu internetowego?
Taka specyfikacja to ochrona dla wykonawcy i kupującego. Obie strony wiedzą, co jest przedmiotem umowy i obie mogą w odpowiednich momentach się do tego odnieść. Opisana przeze mnie specyfikacja może nie zawiera szczegółów i zawiłości technicznych, ale uznałem, że nie każdemu będzie to potrzebne. Po samej specyfikacji warto też ustalić jak będzie wyglądać opieka nad stroną internetową.
Plan ramowy na specyfikę strony w większości przypadków wystarczy, a im dokładniej opisane będą elementy ujęte przeze mnie powyżej, tym większe powinno być zadowolenie z projektu. Jeżeli masz pytania,chcesz wykonać audyt SEO swojej strony, albo dowiedzieć się nieco więcej na ten temat, napisz do mnie!
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.