Przejdź do treści

Czym jest linkowanie?

Co to jest linkowanie

Przy okazji pisania ostatnich artykułów mocniej opisywałem elementy związane z treścią. Nadszedł czas napisać trochę więcej o linkach i procesie linkowania do strony internetowej! Czym jest linkowanie? Na czym polega? Skąd pozyskiwać linki? No i po co właściwie linkować do swojej strony? Zapraszam do lektury!

Linkowanie, czyli co?

Linkowanie (ang. linkbuilding) jest procesem, polegającym na tworzeniu sieci połączeń pomiędzy stronami wewnątrz Twojego serwisu oraz pomiędzy Twoim serwisem a innymi stronami w sieci. Z jednej strony pomaga połączyć ze sobą podobne tematycznie zasoby, zbudować szerszą wiedzę na dany temat i stworzyć kompletną bazę wiedzy. Z drugiej natomiast może pozytywnie wpływać na połączone zasoby, zwiększać ich autorytet w oczach robotów i użytkowników. Dobre linkowanie może mieć wpływ na pozycje w wyszukiwarkach. Czym jest linkowanie według definicji?

Sprawdźmy co mówi definicja linkowania z Wikipedii:

Linkowanie (ang. link building) – zestaw działań związanych z optymalizacją dla wyszukiwarek internetowych wewnątrz i na zewnątrz strony internetowej, których celem jest poprawienie pozycji witryny w wyszukiwarkach internetowych, a pośrednio zwiększenie ilości wejść na daną stronę lub linków zwrotnych. Poprawna implementacja linkowania może zwiększyć ilość wysokiej jakości odniesień do danej strony internetowej, co z kolei może przełożyć się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarek internetowych. Wykorzystywane jest także jako strategia w kampaniach marketingowych, których celem jest zwiększenie świadomości marki jak również zbudowanie dobrego jakościowo profilu linków serwisu, co może mieć bezpośrednie przełożenie na pozycjonowanie go w wynikach wyszukiwania.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Linkowanie

W skrócie? Pomaga połączyć podstrony Twojego serwisu pomiędzy sobą oraz serwisy zewnętrzne z Twoim, mając przełożenie na postrzeganie witryny, jej ruch i pozycje w wyszukiwarkach.

Linkowanie strony www, jest bardzo ważnym procesem w budowie widoczności i pozyskiwaniu ruchu do serwisu. Nawet pomimo zmian idących za Google Helpful Content, gdzie na pierwszy plan wychodzi treść, linkowania nie należy lekceważyć.

Wszystko zaczyna się od linka, jednak nie będę w tej treści opisywał definicji i budowy linku. Do tego posłuży nam osobny artykuł, a tutaj postaram się zachować pewien porządek i opisać niuanse dotyczące linkowania, jako procesu.

Zgodnie z treścią powyżej, linki dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Czas opowiedzieć sobie nieco więcej o podobieństwach, różnicach i funkcjach takich linków.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne (wewnątrz serwisu), ma za zadanie polepszyć poruszanie pomiędzy podstronami i artykułami w obrębie Twojej strony internetowej. Tak dla użytkownika, jak i robota wyszukiwarki.

Co oznacza linkowanie wewnętrzne w praktyce? Linkując z jednego artykułu, do innego, powiązanego tematycznie, pomagasz użytkownikom i robotom poruszać się po Twojej stronie.

Tworzysz spójną strukturę i zestaw treści, dostarczając tym samym kompletną wiedzę. Nie da się wszystkiego zmieścić w jednym artykule, ale można stworzyć kilkanaście mniejszych i podlinkować je między sobą. Czytając mojego bloga, widzisz że też chętnie to stosuję.

Linkowanie wewnętrzne może dotyczyć również usług. Jeżeli opisujesz dany temat, a wiąże się z usługą z Twojego portfolio, też warto do niej polinkować. Ja robię to w formie linków tekstowych lub też przycisków prowadzących do danej usługi.

Powyżej znajdziesz przycisk do usługi oraz do jednego z moich artykułów. Pozwoli to zapoznać się z moim portfolio, a także poszerzyć wiedzę i przeczytać coś na powiązane tematy. O to właśnie chodzi w linkowaniu wewnątrz serwisu.

Dobre linkowanie wewnętrzne będzie bardzo pomocne w dużych sklepach internetowych. Roboty widząc uporządkowaną strukturę, dostaną sygnał, że sklep warto polecić, co może pomóc w budowaniu widoczności! Czy linki wewnętrzne są ważne? Tak! Bardzo!

Podsumowując: Linkowanie wewnętrzne odbywa się wyłącznie w obrębie Twojej witryny. W linkach wewnętrznych dobrze jest używać jako treści fraz lub fragmentów artykułu, którego odsyłamy. Przykłady masz w tym tekście. Linki pomiędzy podstronami są tak opisane, abyś znał temat klikanej treści.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne (z Twojego serwisu do innych i z innych do Twojego), ma za zadanie zwiększyć autorytet i wartość Twojej domeny w oczach robotów oraz użytkowników. Linkowanie zewnętrzne dotyczy zarówno linków przychodzących do Twojej domeny, jak i wychodzących do innych domen zewnętrznych.

Linki przychodzące

Im więcej wartościowych linków przychodzących, prowadzi do Twojej domeny, tym lepiej. Wartościowe linki przychodzące, to takie, które kierują z silnych domen, powiązanych tematycznie z Twoją stroną. Dobrze, jeżeli są to domeny cenione przez Google i użytkowników.

Nie wystarczy nakupić linków i nagle Twoja strona będzie w topie – jeżeli nie masz treści albo masz tylko treść niskiej jakości, linki niczego nie dadzą. Domeny z wieloletnią tradycją i ugruntowaną pozycją wśród użytkowników, będą świetnym wyborem do pozyskania linków.

Skup się na miejscach, w których Twoje treści mogą kogoś zainteresować. Wtedy, nawet jeżeli nie wpłyną pozytywnie na ranking domeny i pozycje, to pozyskasz ruch, który może przełożyć się na inne korzyści – sprzedaż, zainteresowanie ofertą, subskrypcje, a nawet rozpoznawalność marki.

W pierwszej kolejności zadbaj o jakość i optymalizację treści, a linkowaniem wspomóż całe działanie. Nie ma sensu linkować Twojej strony, jeżeli brakuje treści i wartości dla odwiedzających. Roboty potrafią to wyłapać.

Linki wychodzące

Zgodnie z tym, o czym wspomniałem wyżej – ważną funkcję pełnią linki wychodzące z Twojej strony. Nie bój się linkować do wartościowych stron i źródeł, z których korzystasz. Nawet w tym wpisie, u góry, znajdziesz cytat z Wikipedii wraz z linkiem do źródła. W innych wpisach często linkuję do programów, z których korzystam, czy publikacji specjalistów. Docenia To Google i doceniają użytkownicy. Po co opisywać możliwości danego programu, skoro użytkownik sam musi sobie go później szukać? Po co przytaczać czyjąś wypowiedź, skoro brakuje źródła do jej weryfikacji? No właśnie. Wartość merytoryczna treści powinna być początkiem do czegokolwiek.

Dlatego też zawsze powtarzam: Pisz w taki sposób, aby ludzie chcieli cytować Twoje treści w swoich publikacjach! W ten sposób pozyskasz linki najbardziej naturalnie i bezpłatnie!

Wielu specjalistów uważa, że wszystkie linki wychodzące powinny mieć atrybuty nofollow, żeby uniknąć przekazywania mocy strony na zewnątrz. Ja natomiast uważam, że jeżeli dane źródło warto polecić, to można pozostawić atrybut dofollow, zwłaszcza w przypadku domen ogólnie cenionych. Zaznaczam tutaj – to wyłącznie moja prywatna opinia i inni mogą mieć swoją własną. Niech każdy oceni samodzielnie ich słuszność. O atrybucji linków opowiem szerzej we wpisie, który zapowiedziałem.

Więcej na ten temat przeczytasz w moim poradniku: Jak sprawdzić linki wychodzące ze strony? Zachęcam, bo może mocno dopełnić wszystko, co tutaj opisałem.

Po co to całe linkowanie?

Linkowanie to jeden z najważniejszych elementów, podczas prac ze stroną internetową. Nie powiem Ci, że masz rzucić wszystko i linkować stronę, bo jeżeli będzie dobra i wartościowa, to Google ją doceni. Zwłaszcza w niszowych branżach linkowanie nie będzie niezbędne.

Jednak gdy mówimy o trudnych frazach, w bardzo obleganych tematach, pozyskiwanie linków może odgrywać kluczową rolę i decydować o pozycjach w wynikach wyszukiwania. Linkowanie może zwiększać rankingi Twojej domeny, budować jej autorytet wśród robotów wyszukiwarek i wśród użytkowników. Skoro będziesz bardziej widoczny, ludzie mogą postrzegać Cię jako bardziej godnego zaufania.

Ważne! Same linki niewiele dadzą! Najpierw dobra treść i wartość, a dopiero potem linki. Nigdy odwrotnie.

W praktyce: załóżmy, że masz stronę w konkurencyjnej branży, gdzie mnóstwo innych serwisów też czai się na topowe frazy kluczowe. Wówczas poza najwyższej jakości treścią, potrzeba również mocnych linków z zewnątrz. Pokazujesz tym samym, że strona jest ceniona przez inne serwisy, bo te umieszczają linka do niej, jako wartego odwiedzenia.

Wysokiej jakości, wartościowa treść + tematyczne i mocne linki z zewnątrz = większa szansa na wysokie pozycje w Google, na trudne słowa kluczowe.

Nie jesteś pewien w jakiej kondycji jest zaplecze linków Twojej strony? Przeczytaj mój poradnik jak za darmo sprawdzić linki prowadzące do strony!

Skąd pozyskać linki zewnętrzne? Źródła linków!

Jak już wspomniałem, linkowanie zewnętrzne powinno opierać się na dywersyfikacji źródeł. Możliwie najbardziej różnorodnych linkach. Skąd i w jaki sposób pozyskiwać linki zewnętrzne do strony? Możliwości masz mnóstwo, chociaż działają w inny sposób. Poniżej lista z opisem! Lista:

  • Wpisy gościnne i artykuły sponsorowane – pisząc wartościowe wpisy gościnne, przedstawiamy markę światu, budujemy swój autorytet, a przy okazji autorytet naszej witryny. Większą wartość będzie miał wpis z ogólnokrajowego bloga, niż bloga naszego „sąsiada”, bo raz – większy ruch i portal bardziej ceniony, więcej osób go przeczyta. Dwa, większy portal będzie bardziej ceniony przez Google, przynajmniej częściej tak bywa. Stawiaj na serwisy tematyczne, powiązane z Twoją branżą. Publikuj treści zewnętrzne, o których masz pojęcie. W ten sposób nie tylko zwiększysz ranking, ale także masz szanse pozyskać ruch.
  • Strony zapleczowe – strony tworzone typowo pod pozycjonowanie stron. Zaplecza wysokiej jakości są zbudowane na tyle dobrze, że laik nie będzie w stanie poznać, po co faktycznie istnieje. Powstają, aby swoją wartość przekazywać na pozycjonowane serwisy. Strony zapleczowe również należy pozycjonować i optymalizować oraz tworzyć na nie dobre treści, aby były wartością dodaną, dla domeny docelowej.
  • Komentarze na forach – budujesz swój autorytet oraz przekazujesz linki do swojego serwisu, z forów o wysokiej wartości. Niestety większość forów w Polsce, to dziś śmietnik, gdzie niemal w każdym poście ktoś linkuje i reklamuje siebie. Wartość merytoryczna forów będzie coraz mniejsza, chociaż zdarzają się wyjątki. Publikowanie na siłę postów na forach będzie bezcelowe, jeżeli widzisz, że te są mega zaśmiecone linkami konkurencji.
  • Komentarze na blogach – fajnie wejść w interakcję z innymi twórcami, przekazywać uwagi na temat treści i dyskutować. Pokazujesz swoją obecność, tworzysz relacje, a przy okazji zdobywasz link do siebie. Mają znikomą wartość rankingową, ale mogą pomóc. Stawiaj na merytoryczne wypowiedzi, bez zaśmiecania, spamu i bezwartościowych wpisów.
  • Strony partnerskie – oczywiście zależnie od branży, ale czasem warto pomóc komuś, aby pozyskać w zamian link do siebie. Ze strony głównej, z zakładki partnerzy i tak dalej. Pomocne może być uczestnictwo i współorganizacja wydarzeń i różnych inicjatyw. Często linkowanie zewnętrzne obarczone niskim kosztem, ale fajną wartością dodaną. W przypadku twórców stron internetowych zdarzają się linki ze stopki, ale ich wartość poza dywersyfikacją zaplecza linków – znikoma.
  • Media społecznościowe – budujesz markę, przekazujesz konkretną wiedzę, kreujesz zainteresowanie. Nachalna i bezsensowna reklama odstrasza, ale tworząc angażujące treści, możesz zaciekawić ludzi i dotrzeć do nich przez social media właśnie! Takie linki nie poprawią rankingu domeny, ale mogą dać fajny odzew od użytkowników!
  • Katalogi stron – serwisy zbierające i agregujące strony internetowe. Wartościowych katalogów mamy coraz mniej i opieranie na nich pozycjonowania to błąd, jednak jako element urozmaicający profil, to całkiem niezły pomysł. Katalogi mogą być darmowe bądź płatne. Warto najpierw zrobić analizę linków i sprawdzić, czy katalog jest wolny od spamu.
  • Portale ogłoszeniowe – ogłoszenia o prace, staże, praktyki. Portale, na których ludzie poszukują specjalistów. Znów masz szansę pozyskać link, ale i realnych użytkowników do swojego serwisu.
  • Wizytówki NAP – wszystkie miejsca, gdzie możesz wrzucić wizytówkę z danymi firmy. Adresem, telefonem, nazwą i tak dalej. Dobre miejsce do zbudowania różnorodności linków i być może pozyskania ruchu.
  • Profile – dziś wykorzystywane rzadziej, ale jeżeli są w Twojej branży cenione portale, gdzie możesz założyć profil, to warto go dodać i uzupełnić. Potem zacząć się udzielać. Nawet jeżeli nie wpłyną na wartość domeny, to mogą zbudować autorytet.
  • Portale lokalne – prowadząc lokalny biznes, zwróć uwagę na lokalne portale w Twojej okolicy. Dotrzesz do klientów blisko Ciebie i nawet jeżeli rankingi znacząco nie podskoczą, to ludzie dowiedzą się o Twoim istnieniu. Zainteresują się, odwiedzą, to też ma znaczenie.
  • Wpisy w Google My Business – w połączeniu z widoczną wizytówką Google, wpisy mogą generować ruch do Twojej strony. Wartości domeny nie podniosą, ale podniosą jej autorytet w oczach odbiorców i mogą wygenerować wartościowe odwiedziny. Tym bardziej że opisałem, jak założyć Google Moja Firma, a przecież to całkowicie darmowe!

Czy linkowanie jest ważne?

Nawet dziś, w dobie mocnego zwrócenia się w stronę wartościowych treści i doświadczeń użytkownika, moim zdaniem linkowanie strony internetowej jest istotne. Zarówno wewnętrzne, jak i linkowanie zewnętrzne. Linki wewnętrzne warto ująć już podczas tworzenia specyfikacji strony internetowej

Przy pomocy pierwszego poprawisz poruszanie się po witrynie i wspomożesz jej indeksowanie w Google. Drugie natomiast pomoże wpłynąć na widoczność, zwiększy ruch i wesprze budowanie autorytetu Twojej marki w sieci. Nie ma jednej recepty. Polinkujesz i wskoczysz w top? Zapomnij. Należy robić to mądrze i połączyć z innymi działaniami. Linkowanie będzie skuteczne tylko w połączeniu z działaniami on-site i jakościowymi treściami.

Czym moim zdaniem jest linkowanie? Dodatkiem do całego szeregu działań wewnątrz serwisu i w jego „bebechach”. Kiedyś wystarczyło napchać serwis linkami przychodzącymi i frazami kluczowymi, a pozycje wskakiwały. Dzisiaj Keyword Stuffing i nadmierne linkowanie dadzą odwrotne efekty. W większości przypadków. Bo nadal bywają kwiatki i w topkach widnieją serwisy, które z logicznego punktu widzenia powinny polecieć na łeb, na szyję. Może najnowsza aktualizacja to zmieni. Zobaczymy.

Jak linkować?

Rozczaruję Cię. Nie ma złotej zasady linkowania, sprawiającej, że w moment strona wskoczy w topki. Istnieje natomiast kilka zasad, którymi ja staram się kierować podczas swojej pracy:

  • Unikalna i merytoryczna treść do artykułów zewnętrznych. Nawet jeżeli mają służyć wyłącznie pozyskaniu linka, zawsze pisz unikalnie, bez kopiowania. Przemycaj informacje przydatne dla użytkownika. Wiem, że to więcej pracy niż w zwykłym pisaniu pod linki, ale procentuje. Dziel się wiedzą, a ludzie do Ciebie wrócą.
  • Linkuj naturalnie i bez spamu. Stawiaj na naturalne linki, nie wpychaj 10 linków do treści, ale dawaj takie odnośniki, które mogą być przydatne dla użytkownika. Kieruj ich do takiej strony docelowej, jaka może im pomóc.
  • Pozyskuj linki tematyczne. Skoro znasz temat, poruszaj się w jego obrębie. Unikaj linkowania byle gdzie w pogoni za rankingami. Umieszczaj linki w serwisach powiązanych z twoją działalnością.
  • Różnorodnie. Pozyskuj linki o różnych parametrach, z różnych źródeł. Same linki dofollow będą wyglądały nienaturalnie, a Google tego nie lubi! Powyżej masz opisane, jakie źródła masz do wyboru!
  • Bez przesady z linkowaniem. We wszystkim trzeba mieć umiar. Nie warto nagle publikować 100 linków, jeżeli masz jeden wartościowy artykuł. Dużo zależy od Twojej konkurencji i ich działań, ale linkuj maksymalnie naturalnie.
  • Regularnie. Bez sensu wrzucać nagle 50 linków i przez pół roku nie robić nic. Lepiej regularnie wrzucać po kilka, niż rzucać się falami. To jak z pisaniem treści na bloga – regularnie i jakościowo. Google zwraca uwagę, czy zaplecze linków rośnie miarowo, czy z nagłymi skokami. Regularna praca będzie doceniana.
  • Stawiaj na domeny lepsze od swojej. W miarę możliwości staraj się pozyskiwać linki z domen, które są bardziej wartościowe niż Twoja. Jak to sprawdzić? Szerzej o tym opowiem przy innej okazji, ale w artykule jak sprawdzić historię domeny pisałem o narzędziach do sprawdzania zaplecza linków!
  • Pomagaj w indeksacji linków. Opublikujesz artykuł zewnętrzny? Podlinkuj go w socialach, komentarzach. Dlatego warto tworzyć istotne i merytoryczne treści, wtedy ludzie je docenią i nie przejdą obojętnie.

Ile kosztuje linkowanie strony?

Kolejne pytanie bez jednoznacznej odpowiedzi. Nie ma czegoś takiego jak uniwersalna cena linkowania. Wszystko zależy od branży, działań konkurencji, trudności danego zagadnienia. Najpierw należy zbadać czynniki wokół, a dopiero potem można ustalać strategię linkowania i ustalać cenę.

Proces linkowania powinien zostać poprzedzony badaniem, dlatego najlepiej przeprowadzić Audyt SEO, który wykaże, co robi konkurencja, gdzie linkuje, gdzie ich strategia ma mocne i słabe strony.

Na cenę linkowania często składa się cena samych linków (publikacje zewnętrzne są często kosztowne), cena pozyskania treści od copywritera lub napisania ich samodzielnie, stworzenie strategii, czas potrzebny na wdrożenie działań. Składowych bywa bardzo wiele, ale uniwersalnej kwoty i recepty nie ma. Ja zawsze tworzę oferty na podstawie indywidualnej rozmowy oraz audytu serwisu i otoczenia.

Podsumowanie

Linkowanie strony internetowej nie jest procesem łatwym i szybkim, ale pomaga w poprawie widoczności, generowaniu ruchu, budowie rozpoznawalności serwisu. Najważniejsze elementy działań to różnorodność, regularność, autentyczność i dawanie realnej wartości. W ten sposób podskoczą nie tylko rankingi i cyferki, ale zbudowany zostanie realny i wartościowy ruch, od którego już tylko krok do dalszej współpracy.

Zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne mają dużą moc i w planowaniu działań, należy uwzględnić obie te rzeczy. Pamiętając jednak, że cały proces nie zadziała optymalnie, jeżeli nie pójdzie w parze z dostarczaniem wysokiej jakości treści i optymalizacją onsite, czyli w obrębie pozycjonowanej witryny.

Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *