Przejdź do treści

Jak pozycjonować wizytówkę Google?

jak pozycjonowac wizytowke google

Aby pozycjonować wizytówkę Google, najpierw utwórz ją lub przejmij kontrolę nad istniejącym profilem GMF. Następnie znajdź frazy kluczowe opisujące specyfikę firmy, których mogą używać jej potencjalni klienci. Uzupełnij dane adresowe na wizytówce Google i wybierz odpowiednią kategorię działalności. Dodaj opis firmy i zdjęcia. Zbieraj i odpowiadaj na opinie klientów. Publikuj posty. Monitoruj efekty prac i optymalizuj działania. W tym poradniku na konkretnych przykładach wyjaśniam, jak skutecznie pozycjonować wizytówkę Google.

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Dobierz odpowiednie frazy kluczowe – sprawdź, jakich słów używają potencjalni klienci, i wykorzystaj je w nazwie firmy, opisie oraz postach, aby zwiększyć widoczność wizytówki, ale pamiętaj, że: 
  • nadmierne używanie słów kluczowych w nazwie firmy lub opisie może skutkować zawieszeniem wizytówki przez Google, dlatego unikaj przesycenia frazami kluczowymi.
  • Dodawaj wizytówkę do katalogów branżowych – linki prowadzące do Twojej wizytówki z różnych źródeł pomagają w jej lepszym pozycjonowaniu w Google.
  • Analizuj wyniki i optymalizuj strategię – monitoruj efektywność działań w Google Business Profile i dostosowuj swoją strategię, by skutecznie konkurować na rynku lokalnym.

Jak pozycjonować wizytówkę Google — instrukcja krok po kroku

Pozycjonowanie wizytówki Google, jak każdy rodzaj pozycjonowania, jest procesem, a nie jednorazową usługą. Można porównać go do uprawiania ogródka, bo również wymaga regularnego wykonywania czynności, a efekty tych prac widać dopiero po pewnym czasie. 

Oto instrukcja pozycjonowania wizytówki krok po kroku:

Krok 1. Utwórz wizytówkę Google (proces jej zakładania opisuję w kolejnym akapicie) lub przejmij prawa do istniejącego profilu Twojej firmy. Może się bowiem zdarzyć, że w Google Maps istnieje już wizytówka Twojego biznesu. Aby móc nim zarządzać, zaloguj się na swoje konto w Google i w wyszukiwarce wpisz nazwę firmy, dodając adres. 

Wyszukanie i przejęcie wizytówki Google Moja Firma

Wyszukanie i przejęcie wizytówki Google Moja Firma

Po prawej strony wyników wyszukiwania pojawi się wizytówka Twojej firmy. Kliknij teraz link “Jesteś właścicielem tej firmy?” i postępuj zgodnie z instrukcjami, pojawiającymi się na kolejnych ekranach. 

Krok 2. Wyszukaj frazy kluczowe, opisujące profil działalności Twojej firmy, których potencjalni klienci mogą używać do jej znalezienia. To bardzo ważny etap pozycjonowania wizytówki Google, ponieważ zależy od niego skuteczność nie tyle samego pozycjonowania, ile zdobywania prawdziwych klientów, a nie tylko przeglądających ofertę. 

Jeżeli bowiem wybierzesz frazy kluczowe niezwiązane z Twoim biznesem, wizytówka będzie wyświetlała się użytkownikom niezainteresowanym Twoimi usługami czy produktami. Jeżeli natomiast wybierzesz frazy bez sprawdzania ich popularności, istnieje duże ryzyko, że zaczniesz pozycjonować się na słowa, których wyszukuje bardzo mało osób. 

Aby uniknąć tych błędów, najlepiej porządnie zastanowić się, za pomocą jakich fraz klienci mogą szukać Twojej firmy, a następnie koniecznie sprawdzić popularność każdej frazy w narzędziu do ich analizy (możesz użyć np. bezpłatnego Google Keyword Plannera).

Finalnie wybierz ok. 6 – 10 fraz kluczowych, które najlepiej opisują Twoje usługi lub produkty i posiadają najwyższą popularność w Google.

Krok 3. Uzupełnij podstawowe informacje na wizytówce Twojej firmy takie jak pełna nazwa firmy, adres, numer telefonu, adres strony internetowej oraz godziny otwarcia. Pamiętaj, aby informacje te były zgodne z prawdą i aktualne, co ma szczególne znaczenie w przypadku godzin otwarcia (w dalszej części poradnika wyjaśniamy, dlaczego to takie ważne). 

Pro tip z pogranicza white hat SEO: jedną lub dwie (maksymalnie trzy) frazy kluczowe, na których najbardziej Ci zależy, warto dodać do nazwy firmy. Modyfikacje te przeprowadzaj jednak stopniowo, dodając w nazwie po jednej frazie w odstępach kilku dni. Pamiętaj, że działania te mogą spowodować zawieszenie wizytówki Google. 

Krok 4. Wybierz odpowiednie kategorie działalności dla Twojej firmy: główną oraz dodatkowe. Staraj się jak najdokładniej dopasować kategorie do profilu Twojej działalności, ponieważ od tych wyborów również zależy skuteczność pozycjonowania wizytówki. 

Przypisanie właściwych kategorii działalności dla wizytówki Google warsztatu samochodowego.

Przypisanie właściwych kategorii działalności dla wizytówki Google warsztatu samochodowego.

Krok 5. Dodaj szczegółowy opis firmy. Powinien on być unikalny, atrakcyjny i zgodny z prawdą, a także nasycony wybranymi frazami kluczowymi. Unikaj jednak ich sztucznego upychania, ponieważ Google z łatwością wykryje keyword stuffing, co w skrajnych wypadkach może skutkować nawet zawieszeniem Twojej wizytówki Google. Częściej jednak przynosi po prostu efekt odwrotny do zamierzonego. 

Powyższe pięć punktów pozycjonowania wizytówki można nazwać jej optymalizacją. Działania te wykonuje się jednorazowo, a ich efekt, o ile zostały wdrożone prawidłowo, nierzadko bywa imponujący: z odległych pozycji w ciągu zaledwie kilkunastu lub kilkudziesięciu godzin profil GMB wskakuje do TOP10. 

Jeśli w Twojej okolicy nie ma żadnej bezpośredniej konkurencji, tylko za pomocą umiejętnie przeprowadzonej optymalizacji wizytówki Google Moja Firma możesz znaleźć się nawet na pierwszych miejscach na określone frazy. Takie sytuacje zdarzają się jednak rzadko i  większości przypadków konieczne jest pozycjonowanie wizytówki Google, które opisuję poniżej krok po kroku:

Krok 7. Dodaj zdjęcia do wizytówki. Nie muszą to być fotki z profesjonalnej sesji (chociaż ze względów wizerunkowych takie byłyby najlepsze), wystarczą bowiem zdjęcia wykonane smartfonem. Najważniejsze, aby były autentyczne i unikalne. Powinny przedstawiać:

  • pomieszczenia Twojej firmy,
  • jej otoczenie,
  • usługi lub produkty. 

Unikaj fotografowania klientów, ponieważ przed publikacją zdjęć z nimi wypada uzyskać na to zgodę od sfotografowanych osób. W ostateczności możesz wykorzystać zdjęcia stockowe, ale uzyskany dzięki nim efekt będzie o wiele słabszy, niż w przypadku autentycznych, nawet nie idealnych, zdjęć. Pamiętaj o regularnym dodawaniu zdjęć na wizytówkę Google.

Pro tip: wykonując zdjęcia na wizytówkę Moja Firma włącz w smartfonie opcję dodawania tagów lokalizacyjnych, ponieważ takie zdjęcia są bardziej wartościowe dla Google. 

Krok 8. Zbieraj i odpowiadaj na opinie klientów. Liczba opinii oraz ocen jest jednym z głównych kryteriów, wpływających na widoczność i pozycję wizytówki w wynikach wyszukiwania. Możesz poprosić każdego klienta o dodanie opinii albo przygotować ulotkę, którą dołączysz do paragonu, faktury, czy wręczysz na zakończenie wizyty klienta. To prosty, ale bardzo skuteczny sposób na zwiększenie liczby pozytywnych opinii na wizytówce Google. 

Krok 9. Regularnie publikuj posty, w których w naturalny sposób umieścisz frazy kluczowe. Posty koniecznie wzbogać autentycznymi fotkami. Możesz dodawać aktualizacje o nowych produtkach, usługach, promocjach czy wydarzeniach związanych z Twoją firmą. Publikacja postów pozytywnie wpływa na pozycjonowanie również dlatego, że Google uwielbia profile aktualne i stale są rozbudowywane.

Krok 10. Dodawaj Twoją wizytówkę do internetowych katalogów branżowych. Im więcej będzie miejsc w sieci, które będą linkować do Twojego profilu w Google, tym większa będzie jego widoczność. 

Krok 11. Monitoruj efekty swoich prac i wprowadzaj ewentualne modyfikacje. Bez specjalistycznych narzędzi to najtrudniejszy do realizacji etap, a zarazem najbardziej istotny, jeżeli chodzi o skuteczność działań. Bez analityki nie masz bowiem szansy przekonania się, czy podążasz we właściwym kierunku, ani korekty kursu. Prawdopodobnie właśnie dlatego bardziej opłaca się skorzystać z usług profesjonalnej firmy, oferującej usługi pozycjonowania wizytówki Google, która dostarczy też mierzalnych efektów tych prac, niż próbować pozycjonować wizytówkę samodzielnie i na ślepo. 

Wizytówka Google — jak ją założyć?

Jeśli profil Twojej firmy nie pojawia się w Google, prawdopodobnie jeszcze nie został utworzony. Pamiętaj, że założenie, publikacja i widoczność wizytówki Google Moja Firma są w pełni darmowe, chociaż niektórzy oszuści próbują wyłudzić za to pieniądze

Założenie wizytówki Google jest nie tylko bezpłatne, ale również proste. Szczegółowo opisuje ten proces Michał Płomiński w swoim poradniku pt. Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma, dlatego ja podam tylko podstawowe informacje na ten temat. Zaloguj się na firmowe konto Google. Następnie wejdź na stronę Profilu Firmy w Google i kliknij Zarządzaj.

Strona Profilu Firmy w Google

Strona Profilu Firmy w Google

Wprowadź nazwę swojej firmy. Powinna znaleźć się w niej pełna, oficjalna nazwa Twojego biznesu (lub marki). Następnie wybierz kategorię działalności, dodaj lokalizację i wprowadź dane kontaktowe. Kiedy zakończysz ten proces, Google rozpocznie weryfikację podanych danych. Zdarza się, że weryfikacja te przebiega zupełnie bez Twojej aktywności i już po kilku minutach wizytówka jest widoczna oraz gotowa do dalszych działań. 

Niekiedy jednak musisz wykonać dodatkowe czynności (np. nagrać filmik weryfikujący itp). Takie sytuacje zdarzają się najczęściej wtedy, gdy w podanej przez Ciebie lokalizacji istniała wcześniej wizytówka firmy o podobnych danych, która została np. zawieszona lub usunięta. Pamiętaj, że po pozytywnej weryfikacji wizytówki Google należy przeprowadzić jej optymalizację, czyli wykonać kroki od 1 do 5 z naszej instrukcji pozycjonowania wizytówki Google.

Co daje pozycjonowanie wizytówki w Google Maps?

Google nieustannie modyfikuje swoje algorytmy wyszukiwania, a także prezentacji danych. Aktualnie w widoku mobilnym sekcja z wizytówkami Google pojawia się tuż pod sekcją z wynikami sponsorowanymi i przed wynikami organicznymi. Oznacza to, że pozycjonując wizytówkę Google, możesz wyprzedzić swoją konkurencję, która inwestuje w klasyczne pozycjonowanie strony internetowej. 

Jeśli prowadzisz firmę oferującą usług związane z lokalizacją (np. warsztat samochodowy, salon fryzjerski, auto złom itp.), dzięki wypozycjonowanej wizytówce Google możesz zdobywać klientów bez konieczności posiadania strony internetowej. Zwróć uwagę na fakt, że profil GMB zaprojektowano tak, aby potencjalny klient mógł, jak najszybciej znaleźć najważniejsze informacje, o czym nierzadko zapominają twórcy stron internetowych. 

Co więcej, na wizytówce Google Moja Firma mocno eksponowane są opinie użytkowników, a przecież coraz więcej osób przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza właśnie opinie o firmie, produkcie czy usłudze w internecie. 

Wreszcie, pozycjonowanie wizytówki Google z reguły jest tańsze, niż SEO dla strony internetowej, a lokalnie może przynieść nawet lepsze efekty. Korzystają z tego zwłaszcza nowe firmy, którym wypozycjonowania niewielkim kosztem wizytówka Google zapewnia pierwszych, lokalnych klientów. 

Przeczytaj: 

Promocja lokalnej firmy — jak powinna wyglądać?

Co jeszcze wpływa na pozycjonowanie wizytówki Google?

Oprócz działań, opisanych w powyższej instrukcji pozycjonowania wizytówki, na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania wpływa również kilka innych czynników. Szczegóły oczywiście nie są jawne, ale tajemnicą nie jest już np. fakt, że miejsce wizytówki w wynikach wyszukiwania zależy od fizycznej odległości pomiędzy użytkownikiem a lokalizacją firmy. 

Co więcej, wpływ na to ma również… natężenie lokalnego ruchu. Tak, jeśli Google wykryje korek na trasie od wyszukującego do Twojej firmy, wyświetli Twoją wizytówkę na niższej pozycji. Identycznie będzie w okresie poza godzinami otwarcia Twojej firmy, dlatego tak istotne jest podanie autentycznych danych na etapie optymalizacji wizytówki. Na pozycję Twojej wizytówki wpływ ma oczywiście również konkurencja, a dokładniej jej zagęszczenie oraz aktywność w pozycjonowaniu własnych wizytówek Google. 

Pro tip: na podstawie doświadczeń w pozycjonowaniu wizytówek Google wiem, że największy wpływ na wzrost ich pozycji w wynikach wyszukiwania ma ich prawidłowa optymalizacja, regularna publikacja zdjęć i postów oraz zdobywanie pozytywnych opinii od użytkowników. 

Przeczytaj:

Jak zmienić lokalizację Google?

Pozycjonowanie wizytówki Google — FAQ

Co zrobić, żeby wizytówka Google była widoczna?

Wizytówka Google będzie widoczna po jej utworzeniu i pozytywnej weryfikacji. Aby zwiększyć jej widoczność, w pierwszej kolejności trzeba przeprowadzić optymalizację, a następnie uruchomić pozycjonowanie wizytówki Google. 

Jak poprawić pozycję wizytówki w Google?

Pozycję wizytówki Google poprawia regularna publikacja postów z frazami kluczowymi, autentycznych zdjęć, a przede wszystkim zdobywanie pozytywnych opinii użytkowników.

Ile trwa pozycjonowanie wizytówki Google?

Jak wspomniałem pozycjonowanie wizytówki Google jest procesem, a nie jednorazową usługą. W zależności od aktywności konkurencji osiągnięcie określonych celów zajmuje od 3 miesięcy do nawet jednego roku, ale pierwsze efekty często widoczne są już w pierwszym tygodniu pozycjonowania. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *