Co to jest Google Moja Firma?
Wizytówka to Twój sposób na kontakt z potencjalnymi klientami, za pośrednictwem Google Maps. Dzięki niemu odbiorcy będą w stanie znaleźć Twoją markę przy pomocy nawigacji lub wyników wyszukiwania.
Zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy wiele biznesów pada lub ledwo wiąże koniec z końcem, każde źródło pozyskania lokalnych klientów będzie na wagę złota. Wizytówka to jeden z najlepszych kanałów, bo daje ogrom możliwości. Co samo Google pisze na ten temat?
Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które pozwala promować profil firmy oraz jej stronę internetową w wyszukiwarce i w Mapach Google. Konto Google Moja Firma umożliwia obserwowanie klientów i nawiązywanie z nimi kontaktu, uaktualnianie informacji w profilu firmy, a także dowiadywanie się, jak klienci wchodzą w interakcję z Twoją firmą w Google.
Czym jest Google Moja Firma i jakie daje korzyści – FAQ
Wizytówka pozwala Ci wejść w interakcję z obecnymi i przyszłymi klientami – podawać na bieżąco najważniejsze informacje, pozyskiwać opinie, wchodzić w stały kontakt. Pozwala także przekazywać nowości klientom i udostępniać materiały związane z Twoją działalnością. Te publikowane przez Ciebie, Twoich pracowników i klientów.
Czasem nowi klienci pytają mnie dlaczego moja firma nie wyświetla się na mapie Google? Odpowiedź jest bardzo błaha – bo nikt nie stworzył wizytówki! To najlepszy moment, żeby to zrobić i zacząć pozyskiwać klientów. Źródło bardzo niedoceniane, a potrafi zdziałać cuda i w jednym z kolejnych poradników pokażę to na konkretnym przykładzie. Najpierw, zgodnie z obietnicą, pokażę Ci jak dodać firmę do map Google!
Czy wizytówka w Google jest darmowa?
Założenie wizytówki Google jest całkowicie darmowe. Chcąc widnieć na mapach, nie musisz ponosić żadnych opłat i kosztów. Wysyłka listu weryfikacyjnego (o którym napiszę więcej w dalszej części), również jest całkowicie darmowa! Dlaczego o tym piszę? Co jakiś czas wraca temat naciągaczy, próbujących na wiele sposobów wyciągnąć kasę od nieświadomych klientów na koszty związane z wizytówkami na mapach.
7 najczęściej spotykanych sytuacji opisał na swoim blogu Marketing w Sieci, zainteresowanych odsyłam do artykułu https://marketingwsieci.pl/oszustwa-wizytowka-google-moja-firma-7-najczestszych-sposobow-naciagaczy/
Jak grzyby po deszczu rosną firmy, wysyłające fejkowe maile, gdzie opisują proces odpłatnego przedłużenia subskrypcji, wykupienia miejsca na mapach lub jeszcze inne nieczyste praktyki. Żeby była jasność: Obecność firmy na mapach, nie wymaga opłat, subskrypcji, płatności, ani żadnych innych ukrytych kosztów. Narzędzie Google jest całkowicie DARMOWE.
Zupełnie inna kwestia to prowadzenie i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma. Możesz to zrobić samodzielnie, ale w tym wypadku wszystko rozchodzi się o czas, jaki musisz na to wszystko poświęcić. Sam zakładam i optymalizuję wizytówki dla klientów. Dlaczego?
Zlecając optymalizację wizytówki Google specjalistom, oszczędzasz czas, który musiałbyś poświęcić na naukę wszystkiego od podstaw.
Potem jeszcze musisz tego pilnować. Tylko po co? Ode mnie zawsze usłyszysz, że możesz zrobić to za darmo i przy sporej dozie chęci pewnie zrobisz to dobrze, ale po co poświęcać na to czas, skoro możesz wtedy robić to, w czym jesteś najlepszy albo to, na co po prostu masz ochotę.
Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Dodanie firmy do map Google wymaga wykonania kilku kroków. Poradnik będzie miał formę numerowanej listy z odpowiednimi screenami, żeby razem przejść cały proces i stworzyć wizytówkę całkowicie samodzielnie. Jeżeli jakiś krok można wykonać na kilka różnych sposobów, zasygnalizuję to, ale pokaże wybraną przez siebie drogę zakładania, żeby uniknąć niepotrzebnego nadmiaru informacji.
Świadomie pominę szczegółowe opisywanie etapu tworzenia konta Google jako takiego, bo raz, że większość z nas już je ma (bo Analytics, Search Console, skrzynka pocztowa na Gmailu i mnóstwo innych narzędzi), a dwa, że to temat na osobny wpis i trochę mam obawy przed nadmiernym bałaganem, w obrębie jednego wpisu. Umieszczę krok na liście, jednak bez niepotrzebnego rozpisywania.
Dosyć teorii, czas pokazać proces tworzenia w praktyce! Jak założyć wizytówkę Google krok po kroku:
1. Załóż konto Google
możesz to zrobić przechodząc na stronę https://accounts.google.com/, jeżeli już je masz, właśnie założyłeś lub jesteś zalogowany, przejdź do kroku drugiego, który będzie miał dwie możliwości założenia profilu firmy.
Ważne: Logowanie do konta Google będzie konieczne i niepomijalne. Bez konta nie założysz wizytówki.
2. Zarządzanie lub dodawanie firmy do map Google
Wejdź na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i kliknij zaloguj się lub zarządzaj teraz (w prawym górnym rogu albo na środku ekranu). Właśnie wtedy konto Google będzie potrzebne:

lub wejdź na https://www.google.pl/maps/, wybierz na mapie lokalizację Twojej firmy, kliknij prawym przyciskiem myszy i kliknij opcję „Dodaj swoją firmę”:

W ten sposób od razu ustawisz znacznik Google. Niezależnie od wybranej opcji, obie poprowadzą w to samo miejsce, czyli do kroku 3 opisanego poniżej:
3. Podaj nazwę i kategorię działalności
W zależności od obranej ścieżki, widok może mieć kosmetyczne różnice, ale zasada będzie taka sama, wypełniasz poszczególne pola:

Podaj ją taką, jaka jest, ewentualnie nakieruj na swoje działania. Jeżeli Twoja firma została już przez kogoś dodana, wyświetli się na rozwijanej liście. Wtedy wybierasz ją z listy i uzupełniasz dane lub od razu przechodzisz do dalszych kroków, jeżeli ktoś zrobił to wcześniej.
Firma może widnieć na liście, bo np. dodał ją użytkownik map, który Cię odwiedził. Czasem wizytówki są tworzone przez użytkowników, którzy chcą ocenić jakieś miejsce, ale nie mają takiej możliwości dopóki miejsca na mapach brak.
Jeżeli firmy na liście brakuje, po prostu podajesz nazwę firmy i kategorię działalności.
Ważne! Unikaj tworzenia potworków językowych i upychania fraz kluczowych! Dlaczego o tym mówię? Wygląda to tragicznie i wcale nie pomaga w uzyskaniu lepszych pozycji na mapach. Dlaczego o tym piszę?
Podam konkretny przykład jak nie tworzyć nazwy firmy w wizytówkach, a Ty oceń samodzielnie, czy wygląda wiarygodnie:

Świetne miejsce, smaczne jedzenie, mnóstwo pozytywnych opinii, ale nazwa mało naturalna i wizytówka tylko częściowo uzupełniona. Przez co wyświetlanie na mapach jest sporo gorsze, niż mogłoby być. Żywy przykład na upychanie słów kluczowych w nazwie. Więcej o upychaniu fraz kluczowych napisałem w poradniku o Keyword Stuffingu.
Nazwa powinna być zgodna ze stanem faktycznym, natomiast przy kategorii podajesz główny zakres działania, potem w trakcie optymalizacji można dodać kolejne podkategorie. Kolejny krok, czyli lokalizacja firmy lub obszar jej działania:
4. Lokalizacja, adres lub obszar działania firmy
Wybierasz, czy firma ma stacjonarną siedzibę, czy też samodzielnie dojeżdżasz do klientów, bez możliwości odwiedzin punktu stacjonarnego.

Opcje do wyboru są dwie. Na początek opiszę. Twoja firma ma fizyczną lokalizację na mapie? Wybierasz Tak i przechodzisz dalej:

Jakie dane adresowe należy uzupełnić w wizytówce? W przypadku Polski będą to następujące elementy:
- Kraj
- Ulica i numer budynku
- Kod pocztowy
- Miejscowość
Ważne: Poprawność tych danych jest istotna, bo tylko podanie prawidłowego adresu, pozwoli na prawidłowe zweryfikowanie wizytówki poprzez list weryfikacyjny.
Kiedy już podasz wszystkie dane ustawiasz znacznik na mapach:

Możesz go dowolnie przesuwać, przybliżać i oddalać widok. Zwróć uwagę, czy aby na pewno jest prawidłowo ustawiony! Zaskakująco dużo firm ma znacznik umieszczony w złym miejscu, przez co nawigacja prowadzi do złej lokalizacji.
W przypadku, gdy pod danym adresem istnieje firma o takiej nazwie lub inna firma – Google to zasygnalizuje. Unikniesz sytuacji, kiedy Twoja firma będzie miała np. dwie wizytówki.
Serio, dla mnie kilka lat temu to też była abstrakcja. W tym czasie wykonałem dziesiątki, setki wizytówek, u wielu klientów znacznik widniał w zupełnie innym miejscu, niż faktycznie powinien. Nawigacja prowadziła źle, klienci trafiali źle, frustracja rosła, a problem był prosty do rozwiązania. Wystarczyło przestawić znacznik w miejsce faktycznej lokalizacji firmy.
PS – na screenie powyżej, moja lokalizacja też jest nieprawidłowa! Wystarczyło przesunąć lokalizator.
Co jeżeli nie masz biura, fizycznej lokalizacji, siedziby? Po zaznaczeniu „Nie”, w punkcie powyższym, dostaniesz następujący ekran:

Masz możliwość wyboru obszarów, miast, krajów, w których świadczysz swoje usługi. Masz wielokrotny wybór, precyzyjnie możesz wybrać miejsca działania. Co gdy obszar będzie się zwiększał wraz z rozwojem działalności? Edycja jest możliwa w każdej chwili. W moim przypadku, wybrałem opcję Tak, więc podałem adres siedziby i przechodzę do kolejnego punktu.
5. Czy oferujesz dostawy lub usługi w lokalizacji klienta?
Zaznaczasz, czy oferujesz swoje usługi z dojazdem do klienta:

Ja w swoim przypadku zaznaczam nie, bo moje usługi są raczej świadczone online. A spotkania zawsze można omówić indywidualnie, bez podawania szczególnego obszaru. Jeżeli Twoja firma działa wyłącznie na określonym obszarze i nigdzie indziej, warto to zasygnalizować. Po zaznaczeniu tak, masz do wyboru obszar świadczenia usług. Co dalej?
6. Informacje kontaktowe – numer telefonu i adres www.

Możesz te dane uzupełnić, a możesz póki co pominąć ten krok. Warto podać numer telefonu, bo być może otrzymasz możliwość weryfikacji telefonicznej i wtedy cały proces weryfikacyjny pójdzie szybciej.
Jeżeli nie masz strony www – zaznaczasz odpowiedni kwadrat. Wówczas otrzymasz możliwość założenia bezpłatnej strony internetowej, wygenerowanej w wizytówce GMF. Niezależnie od Twojej decyzji, następnym krokiem będzie weryfikacja wizytówki.
7. Weryfikacja wizytówki Google

Ekran weryfikacji wygląda w ten sposób. Zawsze podajesz nazwę kontaktu – osobę, do której adresowana ma być weryfikacja. Opcji weryfikacyjnych może być kilka:
- Wysyłka kartki z kodem weryfikacyjnym pocztą tradycyjną – dostępna zawsze. Wówczas Google wysyła na podany w wizytówce adres, kartkę pocztową z listem weryfikacyjnym. Trwa to około 14 dni – 15 dni. Po otrzymaniu kartki, logujesz się na swoje konto i wpisujesz kod w miejscu weryfikacji. Pamiętaj, aby podać prawidłowy adres! Inaczej kartka nie dotrze, i zakończenie weryfikacji będzie niemożliwe.
- Weryfikacja przez SMS / Połączenie telefoniczne – nie zawsze dostępne, jednak wystąpi wyłącznie, jeżeli podany został numer telefonu w poprzednim kroku.
- Weryfikacja przez wiadomość e-mail – nie zawsze dostępne. Wówczas kod przyjdzie na adres mailowy.
- Brak konieczności weryfikacji – obecnie już niemal niespotykane, ale kilka lat temu była możliwość obsługiwania wizytówki bez jej weryfikacji.
Pamiętaj! Możesz zweryfikować wizytówkę w późniejszym czasie, ale ma to swoje minusy. Niezweryfikowana wizytówka daje mniej możliwości. Mnóstwo opcji będzie niemożliwe do pełnego uzupełnienia. Jeżeli z jakiegoś powodu wolisz przełożyć ten krok, możesz go wykonać w każdej chwili.
Nie masz żadnego wpływu na metody weryfikacyjne, które udostępnia Google. Z doświadczenia widzę, że to raczej loteria. Zmiana i odblokowanie innych metod samodzielnie, jest niemożliwa.. Pamiętaj o podawaniu prawidłowych danych, inaczej weryfikacja może być niewykonalna.
Jak założyć wizytówkę na mapach? – podsumowanie!
Cały proces jest prosty i szybki i podsumuję, jak możesz wykonać go w kilku krokach:
- Logujesz się na swoje konto Google,
- Otwierasz stronę www Google Moja Firma (dwa pierwsze kroki możesz bez przeszkód zamienić kolejnością),
- Klikasz zarządzaj teraz – w prawym górnym rogu,
- Krok po kroku przechodzisz proces dodawania opisany w tym artykule,
- Weryfikujesz wizytówkę i gotowe!
Mam nadzieję, że mój prosty i krótki poradnik pomoże Ci w samodzielnym założeniu wizytówki Twojej firmy. Wiesz już jak dodać firmę do map, ale jeżeli masz pytania lub chcesz wiedzieć więcej – napisz albo zadzwoń do mnie! W kolejnych poradnikach opowiem, jak samodzielnie uzupełnić wizytówkę!
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!

Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.