Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google? Dlaczego warto sprawdzać widoczność? Czy pozycja strony jest ważna? Jakie są najlepsze darmowe i płatne narzędzia do sprawdzania pozycji w wyszukiwarce? Na te i wiele innych pytań, odpowiem w moim artykule! Zapraszam do lektury!
Pozycja strony w Google – co to jest?
Pozycja strony internetowej w wyszukiwarce to miejsce, na którym dany serwis się wyświetla, na wpisaną frazę. Co mam na myśli? Wytłumaczę to na bardzo prostym przykładzie, czyli własnej stronie internetowej.
Tworzę treści na różne tematy i piszę je, aby ludzie mogli do nich docierać. Pozycja strony oznacza miejsce, na którym Google wyświetli mój serwis, po wpisaniu frazy dla mnie istotnej. Weźmy np. frazę brandową, czyli dotyczącą nazwy mojej strony, „kreacja marki”:
Po wpisaniu w Google nazwy mojego brandu widzisz, że wyszukiwarka wyświetla mnie na pierwszej pozycji. Czyli mój serwis, zdaniem robotów i algorytmów, najlepiej odpowiada na wpisane zapytanie.
Dlaczego zacząłem od brandu? Jeżeli firma wyświetla się wysoko na zapytania brandowe, to dobry start. Jeżeli nie, oznacza to, że problem może być głębszy. W tej sytuacji warto sprawdzić, czy prawidłowo przebiega indeksowanie strony. W podlinkowanym artykule pisałem, w jaki sposób sprawdzić, czy strona jest w indeksie, choćby za pomocą parametru „site:”. Sprawdzenie indeksacji jest o tyle ważne, że jeżeli strony w indeksie nie ma, to nie wyświetli się na żadną frazę.
Fraza brandowa to jedna rzecz, ale podobnie działa to z innymi frazami. Jednoczłonowymi oraz zapytaniami na długi ogon. Tutaj nie ma różnicy. Wpisujesz frazę, a wyszukiwarka wyrzuca te wyniki, które najlepiej odpowiadają na wprowadzone dane.
Ważne! Jeżeli nie masz blokera reklam, na samej górze najczęściej wyświetlą się pozycje strony. Zwłaszcza na bardziej konkurencyjne frazy. Reklama nie jest pozycją strony, tylko płatnym narzędziem, które pozwoli wyświetlić się nad wynikami organicznymi. Wyniki organiczne i reklamy są od siebie zupełnie niezależne.
Czy wysokie pozycje strony są ważne?
Ranking strony ma znaczenie. Pracę wykonujesz po to, aby przyniosła jakieś efekty. Dla każdego istotne jest coś innego, ale tworzenie treści do internetu, zwłaszcza poradników, powinno odbywać się po to, aby przekazać ludziom wiedzę. Jak ją przekazać, skoro ludzie nie mogą do Ciebie trafić? Warto sprawdzać pozycję strony w Google, właśnie po to, aby zobaczyć, czy Twoja praca przynosi efekty, czyli czy ludzie trafiają na Twoją stronę.
Co z tego, że Twoim zdaniem poradnik będzie genialny, skoro ludzie go nie przeczytają. I jasne, możesz rozsyłać go do wszystkich, z prośbą o przeczytanie jednak nie tak to powinno działać. Skoro treść jest dobra, niech trafia do ludzi, którym może pomóc.
Pozycjonowanie jest jedną z dróg dotarcia do ludzi. Budując widoczność z wyszukiwarki (widoczność organiczną), budujesz sobie ruch na stronie. Ruch, mogący wygenerować sprzedaż i zainteresowanie.
Wyższa pozycja strony w wyszukiwarce to większa szansa dotarcia do swojej grupy docelowej. Nikt nie będzie szukał Twoich usług na 3, 4, czy 5 stronie w Google, jeżeli nie ma Cię na pierwszej stronie, po prostu trafią na kogoś innego. I jego usługi wybiorą.
Skoro ktoś trafił na Twoją stronę z wyszukiwarki, znaczy, że masz coś, czego szukał. Skoro Twój poradnik generuje duży ruch organiczny, znaczy, że rozwiązuje problem trudny dla czytelnika. Przekazana wiedza daje więc realne korzyści i punkt odniesienia.
Po co sprawdzać pozycje w wyszukiwarce?
Sprawdzanie pozycji strony w wyszukiwarce przyspieszy i usprawni wiele procesów w Twojej firmie. W czym weryfikowanie pozycji w wyszukiwarkach będzie pomocne?
- Konkurencja – sprawdzając pozycje swojej strony, dowiesz się, jak wypadasz na tle innych firm. Czy jesteś wyżej, czy niżej na interesujące frazy
- Ruch – znając swoje pozycje, wiesz, w jaki sposób potencjalni klienci znajdują Twoją stronę.
- Linkowanie – znajomość pozycji i fraz przyda się w procesie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, co opisywałem szerzej w artykule. Kliknij i sprawdź o czym mówię 😉
- Pomysły – bo może jakaś treść wbija się na fajną frazę i należy ją trochę podrasować?
- Widoczność – frazy na wysokich pozycjach, to lepsza widoczność ogólna! Widoczność daje lepszy ruch. Stąd już tylko kawałeczek do potencjalnej sprzedaży.
- Weryfikacja – jak sprawdzić pozycjonowanie strony? Zweryfikować, czy firma pozycjonująca działa dobrze? Choćby właśnie monitorując pozycje i widoczność!
Jak za darmo sprawdzić pozycje strony? 4 narzędzia!
Istnieje szereg narzędzi do sprawdzania pozycji strony www w wyszukiwarkach. Niektóre opisywane przeze mnie wcześniej narzędzia propozycji słów kluczowych pozwalają sprawdzić także pozycje strony, ale dla porządku opiszę możliwości tutaj, żeby nie mieszać i pomóc w łatwiejszym przyswojeniu wiedzy.
Zanim zacznę, zaznaczę. Pewnie narzędzi jest znacznie więcej, ale będę pisał o tych, z których samodzielnie korzystam. Na początek, tradycyjnie lista narzędzi do sprawdzania pozycji w wyszukiwarce:
- Ręczne sprawdzanie pozycji w Google
- Google Search Console
- Ubersuggest (wersja darmowa)
- Ahrefs (wersja darmowa)
W swoim artykule opiszę szerzej sprawdzanie pozycji w Google Search Console, Ubersuggest i Ahrefsie. Dlaczego? W tych 3 narzędziach sprawdzisz pozycje strony za darmo, a narzędzia wymienione dalej, są już płatne. Mają szereg zalet, ale do codziennego użytku i hobbystycznej pracy nad własnym serwisem – wystarczą. Bezpłatne narzędzia do sprawdzania pozycji najczęściej nie odświeżają ich codziennie, ale dają poglądowy obraz.
1. Ręczne sprawdzanie pozycji w Google
Sposób znienawidzony i najbardziej pochłaniający czas. Na czym polega? Zgodnie z tym, co pokazałem na pierwszym screenie. Wpisujesz interesującą frazę w Google i sprawdzasz, na której pozycji jest Twoja strona internetowa. Ręczne monitorowanie pozycji w wyszukiwarce w przypadku pojedynczego i jednorazowego sprawdzania – działa okej, ale przy większych danych, niewykonalne. No i generuje sporo problemów.
Ręcznie najlepiej sprawdzać pozycję strony w trybie prywatnym przeglądarki. Upewnić się, że ciasteczka i dane witryny zostały usunięte. Inaczej wyniki mogą być zależne od Twoich osobistych wyszukań i preferencji jako użytkownika wyszukiwarek.
Ważne. Wyświetlane pozycje mogą być zależne od lokalizacji. Jeżeli wpiszesz frazę związaną z usługami jakiegoś rodzaju, Google może wyświetlić wyniki najbliżej Ciebie. Czyli jeżeli wpiszesz: kwiaciarnia, hotel, szewc, i tak dalej – wyszukiwarka, w pierwszej kolejności, może pokazać usługi obok Twojej aktualnej lokalizacji.
2. Sprawdź pozycję w Google Search Console
Opcja całkowicie darmowa. Na początek niezbędna będzie weryfikacja strony w Google Search Console i dodanie jej do panelu. Podlinkowany poradnik powinien bez problemu przeprowadzić Cię przez ten banalny proces. Jeżeli nie – jestem do dyspozycji. Do rzeczy jednak! Jak sprawdzić pozycje strony w Google Search Console? Po weryfikacji strony, wchodzisz na swoje konto (dla przypomnienia, adres tutaj: https://search.google.com/search-console/about), wybierasz serwis z listy:
Po wyborze właściwej domeny zaznaczasz sobie pole średnia pozycja, dokładnie jak na screenie poniżej:
I widzisz wszystkie zapytania oraz liczbę kliknięć, wyświetleń, oraz średnią pozycję w wyszukiwarce na poszczególne frazy. Możesz modyfikować to, co chcesz wyświetlić, poprzez kliknięcie w poszczególne pola. Po kliknięciu danego słowa kluczowego zobaczysz bardziej szczegółowe dane, dotyczące właśnie tej frazy. Po przejściu do zakładki strony, możesz zobaczyć informacje na temat poszczególnych adresów URL.
Wybiorę teraz jeden adres i pokażę, jak wyglądają wyniki. Klikam zakładkę strony i wybieram adres URL do sprawdzenia:
Zawężam listę powyżej, do jednego konkretnego wyniku, jednej podstrony:
Dalej klikam w zakładkę zapytania u góry i pojawia mi się cała lista fraz, na które ten konkretny artykuł, jest widoczny w wynikach wyszukiwania Google:
To nie wszystko. Możesz kliknąć każdą z tych fraz. Zobaczysz wtedy szereg istotnych statystyk:
Na co pozwala zawężenie frazy do tego widoku? Widzisz następujące rzeczy:
- Łączna liczba kliknięć – czyli ile osób w danym okresie, kliknęło Twój artykuł, podczas wyszukiwania tej frazy.
- Łączna liczba wyświetleń – ilu użytkownikom wyświetlił się Twój artykuł, przy tej właśnie frazie.
- Średni CTR – stosunek kliknięć do wyświetleń.
- Średnia pozycja – jaką pozycję zajmował badany URL na tę frazę, w wybranym okresie.
Poniżej masz również wykres z wybranego przez Ciebie okresu. Pozwala zobaczyć, kiedy dana treść się wyświetliła, kiedy została kliknięta i jaką pozycję zajmowała. Interesują Cię inne daty? Nie ma problemu:
Na powyższym screenie wskazałem miejsce, w którym bez problemu zmienisz daty, w których chcesz sprawdzić wymienione wcześniej parametry. Ten moduł pozwoli także porównać sprawdzany okres z innymi miesiącami. Masz tu niemal pełną dowolność.
Mam nadzieję, że powyższa ścieżka pomoże wykorzystać Google Search Console, do wstępnego sprawdzania fraz kluczowych. To jednak nie wszystko. Masz też inne narzędzia, którymi za darmo sprawdzisz pozycje w wyszukiwarce. Jakie? Lecimy dalej!
3. Pozycje strony w Ubersuggest – jak znaleźć za darmo?
Potężne narzędzie, opisywane przeze mnie przy okazji publikacji o tym, jak sprawdzić linki do strony. U nas nadal niepopularne i większe możliwości daje dopiero wersja płatna, ale za darmo też coś potrafi.
Ważne. Z narzędzia możesz korzystać za darmo, ale musisz założyć konto, albo zalogować się za pomocą swojego konta Google. Ta druga opcja zajmuje dosłownie kilka sekund. W tej części pokażę, jak za darmo sprawdzić frazy kluczowe. Nie będzie to zbyt rozbudowane, ale dzięki prostej ścieżce, będzie mógł to zrobić każdy.
Zalogowanie umożliwi Ci dodanie projektu na stałe i obserwowanie codziennych zmian. Bez logowania wykonasz tylko kilka poniższych kroków i w żaden sposób nie zapiszesz projektu. Na początek zakładamy konto w Ubersuggest.
Wchodzisz na https://neilpatel.com/ubersuggest/. Klikasz niebieski przycisk w prawym, górnym rogu strony:
Pojawi się taki widok:
Ja wybieram logowanie za pomocą konta Google. Tak jest najprościej i najszybciej. Teraz czas dodać swój projekt.
Klikasz jeden z zaznaczonych przycisków i dodajesz nowy projekt do panelu narzędzia.
Wpisujesz adres URL projektu, nadajesz mu nazwę i przechodzisz dalej, klikając next. Możliwe, że dostaniesz też do przejścia mechanizm captcha. To okienko może mieć 2 wersje. Z samym adresem strony lub nazwą i adresem. Nie robi to żadnej różnicy dla samego projektu. W następnym kroku masz widok z lokalizacją:
Możesz dodać kolejną lokalizację i język, ale możesz po prostu przejść dalej, klikając ponownie next. Następny widok i sporo ciekawych rzeczy:
Co widzimy powyżej? Masz część, gdzie widzisz Twoje frazy kluczowe i ich pozycje w Google, masz też opcję importu fraz z pliku csv, możesz dodać frazy do listy obserwowanych (przy każdej frazie jest plusik, wystarczy kliknąć lub przeciągnąć frazę na listę po prawej. Możesz też wpisać frazy ręcznie. Ważne! Za darmo sprawdzisz maksymalnie 25 słów kluczowych.
Całkowicie z prawej strony, masz też panel pokazujący parametry serwisu:
- Domain Authority – autorytet domeny,
- Organic Traffic – estymowany ruch organiczny,
- Organic Keywords – liczba słów kluczowych, na które serwis jest organicznie widoczny (tym akurat bym się nie sugerował, bo inne narzędzia pokazują ich znacznie więcej).
Poniżej masz także znaczniki meta w wynikach wyszukiwania i wygląd strony głównej. Co dalej?
Możesz ten krok pominąć przyciskiem skip, a możesz przejść dalej, jednak do przejścia, musisz wybrać chociaż kilka fraz z listy. W następnym kroku będziesz miał do wyboru konkurencję dla Twojego serwisu. Warto więc w tym miejscu wybrać odpowiednie frazy. Okej, frazy wybrane, next i czas na następny krok:
W tym oknie wybierzesz swoich konkurentów. Możesz wybrać tych podrzuconych przez narzędzie, a możesz wpisać ich ręcznie. Za darmo masz możliwość dodania 2 stron konkurencyjnych. Mechanizm dodawania działa identycznie jak w poprzednim kroku. Next. Idziemy dalej:
Narzędzie zachęca do kontaktu z ich zespołem w celu uzyskania pomocy. No i po kliknięciu nie, aplikacja tak potwierdzi dodanie projektu:
Wystarczy zamknąć to okno. W tym miejscu, bez logowania, zostaniesz zachęcony do rejestracji i nie zrobisz nic więcej bez niej. Ja jestem zalogowany i mogę pokazać dalszy krok:
Panel ma dużo opcji i możliwości, w kolejnych publikacjach będę pewnie opisywał każdą z nich, ale teraz przechodzimy do zakładki Rank Tracking i oto co widać:
W moim przypadku konto było dodawane na świeżo, więc aplikacja musi jeszcze przerobić dane i dopiero wtedy pokaże wyniki. Niemniej – wiesz już, jak sprawdzić pozycje strony w Ubersuggest krok po kroku!
4. Pozycje strony w Ahrefs
W tej części opiszę sprawdzanie pozycji strony w Ahrefs. Jest to narzędzie płatne, ale w darmowej wersji pozwala zobaczyć trochę przydatnych informacji, zwłaszcza przy mniejszych serwisach. Na początek wchodzisz na stronę https://ahrefs.com/pl i masz przed oczami taki widok:
Klikasz zaloguj się, to o tyle ważne, że przy wyborze rejestracji, przerzuci Cię do cennika. Po kliknięciu logowania mam taki widok:
Ponownie wybieram logowanie za pomocą konta Google. Masz jeszcze opcje klasycznego logowania i za pomocą Facebooka. Wybieram Google i idę dalej:
Uzupełniasz, skąd wiesz o narzędziu Ahrefs. Możesz np. wpisać mojego bloga, a możesz wpisać, cokolwiek tylko chcesz. Masz możliwość zapisu na newsletter. Wpisuję moją stronę i klikam continue. Kolejny widok, to dodawanie projektu:
No i tutaj mamy dwie opcje. Import z Google Search Console oraz dodawanie ręczne. Ja wybieram pierwszą możliwość, ponieważ strona jest zweryfikowana w GSC – ponownie przesyłam do mojego poradnika: https://kreacjamarki.pl/blog/weryfikacja-witryny-google-search-console/
Wybieram stosowne konto Google, do którego chcę się zalogować, nadaję uprawnienia i dochodzę do ekranu importu projektu:
Zgodnie z obrazem powyżej – wybieram projekt, który chcę zaimportować, zaznaczam opcje audytów i zewnętrznych linków i na koniec klik – importuj.
W Panelu pojawi się projekt:
Parametry nie będą widoczne od razu, bo aplikacja musi sobie „przemielić” Twoją stronę. Warto zerkać co jakiś czas, czy pobrała dane. Gdy już się pojawią, wystarczy kliknąć kafelek Organiczne słowa kluczowe i masz całą listę:
Zaznaczyłem dwie kolumny. Pierwsza to frazy kluczowe, druga to ich pozycje w wyszukiwarce. Widzisz, do jakich adresów URL się odnoszą, liczbę wyszukań, konkurencyjność, a nawet kiedy Ahrefs ostatni raz je zaktualizował. Narzędzie pozwala na zaawansowane filtrowanie. Wyświetla też typ wyniku. Te małe obrazki przy kolumnie URL odnoszą się do wyników graficznych, nie zaś organicznych pozycji.
Niemniej, możesz łatwo i szybko i za darmo sprawdzić jak rankuje Twoja strona, nawet jeżeli wyniki nie są z aktualnego dnia. Darmowa wersja nie aktualizuje wszystkich wyników każdego dnia, ale na pewno będzie przydatna do codziennego użytku.
Płatne narzędzia do sprawdzania pozycji w wyszukiwarce
Istnieje również szereg płatnych rozwiązań. Nie będę ich tutaj opisywał, ale wrzucam listę, gdyby ktoś miał ochotę przetestować. Zwłaszcza że spora część z nich, oferuje bezpłatne triale i okresy próbne. Lista 12 płatnych narzędzi do sprawdzania pozycji w Google:
- Semstorm.com
- Senuto.com
- Ahrefs.com
- Ubersuggest.com
- Webpozycja
- Asps.pl
- Stat4seo.pl
- Serpmonster.pl
- Unamo.com
- Accuranker.com
- Whatmyserp.com
- Keyword.com
Ahrefsa i Ubersuggest, umieściłem na liście ponownie, ponieważ płatne wersje umożliwiają znacznie więcej, niż możliwości pokazane powyżej. Choćby większą liczbę możliwych zapytań do zbadania.
Pomogę sprawdzić pozycje Twojej strony w wyszukiwarce!
To by było na tyle, jeżeli chodzi o sprawdzanie pozycji strony w wyszukiwarce! Zachęcam do sprawdzania, testowania i zabawy, zwłaszcza darmowymi rozwiązaniami. Samodzielny monitoring może rzucić nowe światło na prace ze stroną internetową, podrzucić szereg pomysłów i wyłapać sporo problemów. Chcesz sprawdzić swoje pozycje? Zweryfikować pracę swojego SEO?
Widoczność strony w wyszukiwarkach pomaga pozyskiwać ruch, budować rozpoznawalność i zdobywać nowych klientów. Dziś już nawet najmniejsze biznesy chcą się wybić. Wysoki ranking Twojej strony daje przewagę i długotrwałe efekty. Nie jest wieczny, bo konkurencja może Cię przegonić, ale systematyczna praca nad wysokimi pozycjami, daje wymierne efekty.
Masz jakieś pytania lub chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj do kontaktu albo złapmy się na moim profilu LinkedIn!
Masz ochotę na więcej wiedzy? Przeczytaj kilka artykułów:
- Specyfikacja strony www – co musisz wiedzieć przed startem?
- Sprawdzanie domen – poradnik od A do Z!
- Prowadzenie bloga firmowego – o czym musisz pamiętać?
- Jak sprawdzić historię domeny? – po co to robić? Czy historia ma znaczenie?
- Jak dodać firmę do Google? – darmowy poradnik z wizytówki Google Moja Firma!
- LSI keywords w Google – poradnik!
- Aktualizowanie strony internetowej – kiedy warto zlecić?
- Budowa adresu strony – jak tworzyć przyjazne adresy URL?
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.