Wprowadzenie Google AI Overviews w Polsce może mieć dla Twojej strony internetowej różne konsekwencje: od gwałtownego spadku liczby kliknięć o 34,5%, do ich wzrostu nawet o blisko 19%. Może też nie mieć żadnego wpływu. Jak to zwykle bywa w branży SEO, najlepsza odpowiedź zaczyna się od „To zależy”. Jednak w tym poradniku rozwijam ją, opisując wpływ AI Overviews na klikalność stron internetowych.
Najważniejsze informacje w artykule:
- Google AI Overviews fundamentalnie zmienia sposób wyszukiwania, generując odpowiedzi bezpośrednio nad tradycyjnymi wynikami, co skutkuje średnim spadkiem kliknięć nawet o 34,5%.
- Strony cytowane w AI Overviews mogą odnotować wzrost klikalności — zwłaszcza przy zapytaniach markowych, gdzie CTR rośnie średnio o 18,68%.
- Wysoka jakość treści (eksperckość, klarowność, źródła, zgodność z E-E-A-T) staje się kluczowa, by zostać uwzględnionym w wynikach AI Overviews.
- Nowa rzeczywistość SEO wymaga precyzyjnego odpowiadania na intencje użytkowników oraz budowania silnej marki obecnej na wielu platformach.
Czym jest Google AI Overviews i jak działa nowa funkcja wyszukiwarki?
AI Overviews to nowa funkcjonalność w wyszukiwarce Google, której wdrożenie oficjalnie rozpoczęło się w maju 2024 roku. Zapowiadana jako rewolucyjna zmiana w sposobie, w jaki użytkownicy otrzymują odpowiedzi na zapytania, w Polsce (oraz innych europejskich krajach) została wdrożona aktualizacją AI Overviews Expansion z 26 marca.

Google o wdrożeniu AI Overviews w aktualizacji z marca 2025 r.
W odpowiedzi na pytanie użytkownika, AI Overviews generuje podsumowania odpowiedzi na podstawie wielu źródeł, analizowanych za pomocą technologi Google Gemini. W czasie rzeczywistym ta funkcja AI tworzy treści generowane przez AI, dostarczające użytkownikowi skondensowane i wyczerpujące odpowiedzi na jego pytania.
Przeczytaj:
- Thin Content w SEO – czym jest i dlaczego szkodzi Twojej stronie?
- Evergreen content – co to i jak pisać „wiecznie żywe” treści?
W kontekście Google AI Overviews w Polsce warto pamiętać, że wdrożenie tej funkcjonalności przebiegać ma etapami. Jednak już teraz w wielu przypadkach zapytań (zwłaszcza składających się z więcej niż trzech słów oraz o intencji informacyjnej „co to jest”, „jak zrobić”, „dlaczego”), wyszukiwarka Google wyświetla odpowiedzi w sekcji Przegląd od AI. Znajduje się ona nad tradycyjną listą wyników wyszukiwania.

W odpowiedzi na zapytanie „jak pozycjonować wizytówkę google” w AI Overviews pojawia się mój artykuł opublikowany w tym serwisie 😉
AI Overviews – czym różni się przegląd od AI od tradycyjnych odpowiedzi Google?
Aby zrozumieć, czym jest Google AI i jak wpłynie na statystyki Twojej strony internetowej, przyjrzyjmy się różnicom wyników wyszukiwania bez i z Przeglądu od AI. Przed marcową aktualizacją wdrożeniową AI Overviews użytkownik otrzymywał tradycyjne wyniki wyszukiwania w postaci listy stron klasyfikowanych przez algorytmy Google pod kątem trafności i autorytetu
Przeczytaj:
Funkcja Przegląd od AI działa zupełnie inaczej. W sposób dynamiczny generuje odpowiedzi na podstawie wielu źródeł i prezentuje w postaci wyczerpującego streszczenia, które Google wyświetla nad wynikami organicznymi. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że użytkownik może otrzymać wyczerpującą odpowiedź na swoje pytanie BEZ konieczności wchodzenia (a więc klikania) na konkretną stronę internetową.

Szczegóły odpowiedzi AI Overviews, wygenerowane na podstawie informacji z artykułu opublikowanego pod adresem https://kreacjamarki.pl/blog/jak-pozycjonowac-wizytowke-google/
Jak AI Overviews wpływa na wyniki wyszukiwania i tradycyjne wyświetlanie treści?
AI Overviews wpływa zresztą nie tylko na sposób prezentacji wyników, ale zmienia cały proces wyszukiwania w Google, co wymaga modyfikacji dotychczasowych strategii SEO. Według badania Ahrefs z kwietnia 2025 roku, AI Overviews zmniejsza liczbę kliknięć strony internetowej średnio o 34,5%.

Natomiast według badania agencji Amsive średni spadek CTR dla zapytań z AI Overviews wyniósł 15,49%, przy czym dla fraz niezwiązanych z marką klikalność spadła średnio o 19,98%.
Czy obecność w Google AI Overviews zwiększy Twoją klikalność?
Z drugiej strony cytowane badanie Amsive ujawniło kilka interesujących faktów. Po pierwsze frazy związane z marką (czyli takie, w których występuje nazwa Twojej marki) rzadziej aktywują AI Overviwes (tylko 4,79% przypadków). Jeżeli jednak już wywołaj Przegląd z AI, CTR stron, które znajdą się w tej sekcji wzrasta średnio 18,68%.

Innymi słowy, dziś sukces w pozycjonowaniu wymaga przede wszystkim zbudowania silnej, spójnej marki, obecnej w wielu różnych kanałach i platformach.
Przeczytaj:
- Czym jest canonical i dlaczego tag kanoniczny jest ważny dla SEO?
- Recykling treści – jak wykorzystać stary content?
Użytkownicy chętniej klikają w strony, cytowane w sekcji Przegląd z AI. Dlatego w przypadku niektórych fraz obecność strony w Google AI Overviews stanie się najważniejsza. Co trzeba zrobić, aby się tam dostać? To żadna magia: algorytmy selektywne, generujące streszczenia AI Overviews, wybierają treści najwyższej jakości, czyli:
- eksperckie,
- klarowne,
- bogate w autorytatywne źródła,
- zgodne z zasadami E-E-A-T.
W jaki sposób Google AI Overviews wpłynie na wyszukiwania w Google? Podsumowanie
Zgodnie z zapowiedzią Google AI Overviews fundamentalnie zmienia sposób, w jaki użytkownicy korzystają z wyszukiwarki. Generowane przez AI podsumowania odpowiedzi na zapytania wyświetlane są bezpośrednio nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwania (co ciekawe również przed stronami sponsorowanymi). Przez to:
- użytkownik szybciej znajduje odpowiedzi bez konieczności klikania w wiele stron,
- spada klikalność stron (nawet o 34,5%),
- zmniejsza się ruch z wyników organicznych,
- CTR stron cytowanych w AI Overviews może wzrosnąć o blisko 20%,
- jeszcze bardziej wzrasta znaczenie jakość treści, ponieważ tylko takie mogą znaleźć się w sekcji Przegląd z AI,
- wzrost klikalności (nawet o blisko 19%) jest zauważalny także dla fraz związanych z marką.
Co to wszystko oznacza dla Twojej strony internetowej? Przede wszystkim treści, które na niej się znajdują, muszą być już nie tylko zoptymalizowane pod SEO, ale przede wszystkim w precyzyjny sposób odpowiadać na intencje użytkownika. Dlatego budowanie marki oraz inwestycja w eksperckie treści stają się absolutnie kluczowe, ponieważ Google AI Overviews preferują źródła o wysokiej wiarygodności.

Jestem doświadczonym SEO copywriterem, tworzącym angażujące treści zgodne z najlepszymi praktykami Google. Piszę teksty, które przyciągają uwagę, ale przede wszystkim dostarczają realnej wartości odbiorcom i wysoko się pozycjonują, dzięki precyzyjnej optymalizacji pod SEO oraz dopasowaniu do intencji użytkowników.
Specjalizuję się także w optymalizacji i pozycjonowaniu wizytówek Google Moja Firma, pomagając lokalnym biznesom zwiększyć widoczność w wyszukiwarce i skutecznie docierać do nowych klientów. Posiadam certyfikat “Local SEO Expert”, potwierdzający moją znajomość monitorowania i optymalizacji Profilu Firmy Google.