Przejdź do treści

Jakie cechy powinien mieć dobry copywriter? 7 sekretów udanej współpracy!

dobry copywriter

Dobry copywriter, czyli jaki? Co to oznacza w praktyce? Czy „lekkie pióro”, terminowość, znajomość marketingu i branży, w której się działa wystarczą, żeby osiągnąć sukces w tym zawodzie? 

I wreszcie – w jaki sposób dobrać copywritera do swojej agencji lub marki? Na co zwrócić szczególną uwagę w procesie researchu i rekrutacji, aby ta współpraca przyniosła Twojej firmie realne, długofalowe korzyści? Żeby teksty autorstwa zatrudnionego copywritera przyczyniały się do zdobywania klientów, zwiększania liczby sprzedawanych produktów czy zacieśniania więzi pomiędzy Twoim odbiorcą a Twoją marką.

Prowadząc własną działalność, wraz z jej rozwojem prawdopodobnie nadejdzie moment, w którym będziesz musiał zatrudnić copywritera lub przynajmniej zacząć zlecać komuś tworzenie treści raz na jakiś czas. A w nieustannie rosnącym gronie copywriterów, wyłonienie dobrego copywritera, który spełni oczekiwania, bywa trudne. Bo tutaj doświadczenie liczone w latach to często żaden wyznacznik. 

Pomogę Ci i pokażę, jakie cechy copywritera są istotne i dlaczego – przejdź dalej, aby sprawdzić, co łączy świetnych copywriterów

Dobry copywriter – jaki powinien być?

Definicja dobrego copywritera? To nie takie jednoznaczne. Dobry copywriter powinien być osobą, która podchodzi do swojej pracy w sposób zadaniowy i twórczy jednocześnie. Najważniejsze w tym zawodzie jest pisanie z priorytetowym nastawieniem do potrzeb swoich zleceniodawców, ale przede wszystkim – do potrzeb klientów. 

Pasja do pisania nie wystarczy, aby tworzyć skuteczne teksty, które pomogą danej firmie. Dobry copywriter ma cały zestaw cech sprawiających, że marka, dla której pisze, może wzrastać dzięki jego pracy. Dobry copywriter utwierdzi Cię w przekonaniu, że słowo ma realną moc, której miarą są rosnące liczby, ale również siłę przekonywania odbiorców, działania na ich emocje.

Dlaczego wybór właściwego copywritera jest tak ważny?

Odpowiedź jest banalnie prosta. Można zawrzeć ją w pytaniu retorycznym: po co (Tobie i Twojej marce czy agencji) copywriter, którego działania nie przynoszą pożądanych efektów? Dobry copywriter to niezwykle cenny zasób dla każdej firmy. Jego działania wpływają bezpośrednio na wizerunek Twojej marki w Internecie, efektywność komunikacji z odbiorcami, wyniki sprzedaży czy pozycję na tle konkurencji. 

7 cech i umiejętności, po których poznasz dobrego copywritera

Na początek krótka lista! 7 cech i umiejętności dobrego copywritera:

  1. Poprawność językowa i dobry styl
  2. Znajomość marketingu, zasad SEO i podstaw psychologii
  3. Dociekliwość i determinacja
  4. Rzetelność i dobra organizacja
  5. Empatia i rozumienie potrzeb (zleceniodawców i klientów)
  6. Wszechstronność i otwarty umysł
  7. Kreatywność i pasja

1. Poprawność językowa i dobry styl 

Dzięki poprawności językowej treści są odbierane jako profesjonalne, a czytelnik od razu ufa ich autorowi i Twojej marce. Ortografia, interpunkcja, składnia – to kluczowe elementy, dzięki którym tekst na Twojej stronie czy blogu będzie prezentować się profesjonalnie.

Natomiast dobry styl w copywritingu to umiejętne stosowanie prostego języka sprzedażowego, mówienie do ludzi „po polsku”, bez nadużywania specjalistycznego słownictwa, bez wplatania zbędnych, trudnych synonimów. To również umieszczanie w tekstach linków, operowanie krótkimi zdaniami i konkretnymi komunikatami trafiającymi w samo sedno danej problematyki.

2. Znajomość marketingu, zasad SEO i podstaw psychologii

Bez znajomości mechanizmów rządzących marketingiem, zasad SEO czy niektórych tajników psychologii poznawczej i psychologii emocji, ciężko jest tworzyć teksty, które realnie wpływają na czytelnika. Teksty, które przekonują go np. do pozostania na stronie i przejścia do kolejnej zakładki czy do zakupów dzięki zastosowanemu językowi korzyści. Lub powodują, że wiąże się akurat z Twoją firmą, nie z konkurencją. 

3. Dociekliwość i determinacja

Dobry copywriter zadaje pytania, drąży, jest ciekawy świata i nieustannie się rozwija. Sprawdza i analizuje, nie poprzestaje na zdobywaniu wiedzy i chłonięciu nowinek z zakresu swojej specjalizacji i samego copywritingu czy marketingu. 

Dobry copywriter, dzięki swojej dociekliwości i determinacji, może głębiej zrozumieć dany temat i szybciej zaadaptować się do nowych trendów, technologii i innych zmiennych w branży. 

4. Rzetelność i dobra organizacja

Świetna organizacja pracy to obowiązek w działalności copywriterskiej, szczególnie w przypadku copywriterów-freelancerów. Dobry copywriter dostarcza dopracowane teksty na czas. A dopracowane teksty to takie, w których poprawki są ewentualnością. To dokładnie takie treści, o jakie prosiłeś w briefie.

5. Empatia i rozumienie potrzeb (zleceniodawców i klientów)

Dlaczego dobry copywriter = empatyczny copywriter? Pisząc, copywriter powinien stale mieć w głowie klienta, do którego kieruje dany tekst – jego problemy, potrzeby, cele, wspólne budowanie wizji przyszłości. Powinien dążyć do tego, aby w jakiś (ustalony wcześniej) sposób go usatysfakcjonować. 

Natomiast same teksty mają prowadzić odbiorcę, jak po nitce do kłębka, do konkretnej akcji – zaobserwowania profilu, otworzenia określonej zakładki na stronie, nawiązania kontaktu z marką czy zapełnienia koszyka zakupowego. 

6. Wszechstronność i otwarty umysł

Wszechstronność w tym przypadku nie jest równoznaczna z pisaniem na każdy temat, czyli brakiem specjalizacji, a bardziej z patrzeniem na dany temat czy branżę z otwartą głową, nieszablonowo. Dobry copywriter wyszukuje lub po prostu dostrzega szczegóły i niuanse, dzięki którym gotowy tekst ma szansę wybić się ponad inne, o tożsamej tematyce. 

7. Kreatywność i pasja

Dzięki kreatywności i pasji do tworzenia treści, ale również dzięki zamiłowaniu do danej branży, dobry copywriter potrafi zachęcić odbiorcę do przeczytania, a nie tylko „przeskanowania” tekstu. Kreatywność pomaga w wielu kwestiach związanych z pisaniem treści nastawionych na konwersję – w wymyślaniu chwytliwych nagłówków, w opowiadaniu wciągających historii o danym produkcie czy marce, w silnym działaniu na wyobraźnię czytelnika wyłącznie za pomocą słowa. 

Przeczytaj również:

Jak wybrać dobrego copywritera? Jak uniknąć błędów w rekrutacji?

  • Poproś o portfolio.

Chcesz zatrudnić skutecznego copywritera? Sprawdź, jak pisze, ale przede wszystkim zweryfikuj, czy jego teksty odnoszą sukcesy – czy są widoczne w wyszukiwarkach.

  • Zapytaj o organizację pracy i o to, jak przebiega proces tworzenia treści.

Porozmawiaj z copywriterem o tym, w jaki sposób pracuje, jak wyglądają poszczególne etapy jego działań nad treściami od otrzymania briefu do efektu końcowego – gotowego tekstu. 

  • Zweryfikuj znajomość SEO i marketingu.

Copywriter to zawód ściśle związany z SEO i marketingiem. Warto dopytać o zakres wiedzy copywritera w tej dziedzinie. Poruszenie zaledwie kilku kwestii zwykle wystarczy, aby sprawdzić, czy masz do czynienia z kompetentnym copywriterem.

  • Sprawdź znajomość branży, w której się specjalizuje

Jeśli szukasz copywritera-eksperta w danej branży, zweryfikuj, czy to prawda. Czasem wystarczy przeczytanie jednego tekstu z portfolio copywritera poruszającego tematykę, na której Ci zależy, niekiedy potrzebna jest rozmowa, a zdarza się, że dla pewności będziesz musiał zlecić copywriterowi zrobienie krótkiego zadania rekrutacyjnego. 

  • Poproś o pokazanie opinii od jego byłych/obecnych klientów/pracodawców.

Lub sprawdź opinie od byłych czy obecnych zleceniodawców na jego stronie internetowej, wizytówce Google Moja Firma lub poczytaj rekomendacje na LinkedIn. Zweryfikowane opinie są szybkim i pewnym źródłem informacji, których potrzebujesz dla pewności, że zatrudniasz właściwego copywritera dla Twojej firmy.

Czego unikać przy wyborze copywritera do swojego projektu?

Jeśli zależy Ci na copywriterze-specjaliście w danej branży, unikaj zatrudniania copywriterów piszących treści na każdy temat. Ich teksty nigdy nie osiągną tak wysokiej jakości, jak teksty pisane przez copywriterów działających w obrębie Twojej branży.

Jeśli od samego początku komunikacja między Tobą a copywriterem, którego wybór rozważasz dla swojej marki czy agencji, przebiega w nieodpowiedni sposób, a copywriter robi złe wrażenie, przemyśl, czy chcesz współpracować z takim twórcą. Pamiętaj, że copywriter będzie zajmować się budowaniem relacji z Twoimi klientami. 

Upewnij się, że styl pisania danego copywritera pasuje do tone of voice i archetypów Twojej marki. 

Z ostrożnością podchodź do twórców, którzy od samego początku nie przedstawiają jasnych warunków współpracy i nie mówią w klarowny sposób o swoich stawkach. 

Przeczytaj:

  1. Jak sprawdzić pozycje strony w Google?
  2. Jak zmienić adres w Google Maps?
  3. Jak zweryfikować stronę www w Google Search Console?
  4. Co zawiera dobra specyfikacja strony internetowej?
  5. Jak sprawdzić linki wychodzące?
  6. Czym jest linkowanie strony i dlaczego ma znaczenie?
  7. Jak sprawdzić gdzie zarejestrowana jest domena?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *