Spis treści:
Wyszukiwanie słów kluczowych, a wartościowy content
W poprzednim artykule opisałem, co to jest copywriting SEO i jak pisać dobre teksty na strony internetowe, obiecałem wtedy, że przygotuję dla Ciebie listę przydatnych narzędzi, dzięki którym za darmo znajdziesz słowa kluczowe do swoich artykułów. Oczywiście – możesz tworzyć dobry content bez patrzenia na keywordsy, ale narzędzia do wyszukiwania i doboru słów kluczowych pomogą Ci robić to lepiej.
Może się przecież okazać, że uważasz swój artykuł za świetny. Twoim zdaniem powinien trafić w świat, a przez nieodpowiednią konstrukcję i niewystarczające nasycenie frazami, może mieć niższe zasięgi. Samoograniczanie to zły pomysł. To problem ogromnego odsetka stron internetowych – nieprawidłowe rozmieszczenie fraz i niedostatecznie skrupulatnie wykonana optymalizacja treści w artykule. Wszystkiego od razu zrobić się nie da i nawet jeżeli Twój wpis będzie świetny, potem warto go zoptymalizować. Jak ułatwić sobie późniejszą optymalizację? Już na etapie pisania uwzględnij frazy kluczowe w treści.
Aplikacje i strony, o których opowiem Ci w tym artykule, pomogą Ci optymalnie podejść do zagadnienia szukania tematów, pomysłów na content i tworzenia treści opartych o dłuższe, mniej konkurencyjne zapytania. Co nieco powiedziałem już w poprzednim artykule. Dla przypomnienia frazy długiego ogona to mniejsza konkurencja i wyższa szansa na wysokie pozycje w Google i innych wyszukiwarkach. Więcej o frazach długiego ogona i ich przydatności w tworzeniu treści przeczytasz w moim poradniku!
Jasne, liczba wyszukań też będzie znacznie mniejsza, niż przy najpopularniejszych zapytaniach, z kolei te słowa kluczowe, mają tak dużą konkurencję, że ciężko jest od razu myśleć o TOP10.
Narzędzia propozycji fraz kluczowych
Na rynku dostępnych są dziesiątki różnych narzędzi, o czym pisałem już w poprzedniej publikacji. Jedne są dokładniejsze, drugie mniej. Część z nich to rozwiązania całkowicie darmowe, a za inne należy słono zapłacić. W tej publikacji skupiam się wyłącznie na tych rozwiązaniach, które możesz mieć całkowicie za darmo. Każde będzie przydatne do czegoś zupełnie innego, dlatego mała rada ode mnie: Korzystaj z kilku jednocześnie! Wszystkie spełnią trochę inne funkcje i fajnie uzupełnią ułomności oraz braki pozostałych. Jedne pozwolą Ci na badanie słowa kluczowego pod kątem konkurencyjności, inne zaś pozwolą sprawdzić wahania popularności
Lista opisywanych narzędzi propozycji fraz kluczowych:
- Autouzupełnianie (Google Suggest),
- Planer Słów Kluczowych (Google Keyword Planner),
- Google Trends,
- Semrush,
- Ahrefs Keyword Generator,
- Keyword Surfer,
- Ubersuggest,
- Answer The Public.
Kolejność jest absolutnie przypadkowa i w żaden sposób nie sugeruje użyteczności. Gdybym miał wybrać, które z opisywanych narzędzi lubię najbardziej, to są to pozycje 2, 6 i 7.
1. Auto uzupełnianie, czyli Google Suggest
Najbardziej nieoczywiste i jednocześnie najprostsze rozwiązanie na początek. Wejdź na stronę główną Google, i zacznij wpisywać interesujące Cię słowo, wyszukiwarka podrzuci Ci podpowiedzi i zapytania często szukane przez użytkowników:
To co widzisz, to tak zwany Google Suggest, czyli algorytm podpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Nie jest to może przesadnie precyzyjna opcja, może pomóc przy początkowej zabawie w pisanie pod kątem wyszukiwarek. Czasami można znaleźć naprawdę nieoczywiste podpowiedzi, jak widać powyżej – nie zawsze wszystkie wyniki są odpowiednio wartościowe.
Opiera działanie na zapytaniach wpisywanych przez użytkowników i ewentualnych powiązaniach tematycznych, podobnych wyszukań. Rada ode mnie? Szukaj w trybie prywatnym przeglądarki – tak na wszelki wypadek, żeby nie zakłamać wyników swoimi wcześniejszymi poszukiwaniami. Do początkowej i pobieżnej analizy fraz – jak najbardziej przydatne, chociaż następne z opisywanych rozwiązań dadzą Ci nieco większe pole manewru.
To narzędzie jest też pierwszym punktem stykowym z wyrażeniami semantycznymi LSI keywords.
2. Google Keyword Planner, czyli planer słów kluczowych
Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że posiadasz konto Google i pocztę na Gmailu, w takim przypadku możesz po prostu skorzystać z planera fraz kluczowych od Google. Wchodzisz na stronę https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/, przechodzisz logowanie na swoje konto Google i po kliknięciu przycisku poznaj nowe słowa kluczowe, wpisujesz frazę, która Cię interesuje:
Wcale nie musisz prowadzić kampanii Google Ads, żeby móc z niego korzystać. Planer to najbardziej popularne, dostarczone przez Google narzędzie propozycji słów kluczowych. Całość dopełnia fakt, że rozwiązanie jest całkowicie darmowe rozwiązanie. Powyżej widzisz naszą główną frazę i powiązane z nią słowa. Widzisz też orientacyjną, przybliżoną liczbę wyszukań i prognozowaną konkurencyjność. Tak, jak mówiłem – narzędzie nie jest przesadnie precyzyjne, do podstawowych zadań powinno wystarczyć.
W stosunku do pozostałych wyszukiwarek podaje najmniej precyzyjne wyniki liczbowe i analityczne słowa kluczowego, z drugiej strony kalifornijski gigant udostępnia je nieodpłatnie. Śmiem również twierdzić, że jeśli o konkurencyjności danej frazy mowa – bywa najbardziej skrupulatne ze wszystkich badanych rozwiązań. W końcu planner został stworzony na potrzeby płatnych kampanii reklamowych Google Ads.
3. Google Trends
Stosunkowo rzadko korzystam z Google Trends, jednak wielu użytkowników ceni sobie to narzędzie. Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje, Google Trends pozwala zbadać trendy w internecie. Jak działa? Wchodzisz na stronę https://trends.google.pl/trends/, wpisujesz zapytanie i przed Twoimi oczami staje następujący widok:
Jak widzisz, w narzędziu możesz porównać popularność wybranych przez Ciebie fraz na przestrzeni określonego czasu. Widzisz także, czy mają one tendencję wzrostową, czy spadkową. Dalej dostajesz także regiony według popularności, a jeszcze poniżej (czego nie widać na screenie), strona podrzuci Ci podobne/powiązane wyszukiwania wraz z określeniem ich tendencji. Dość przydatne w momencie, kiedy korzystasz wspólnie z podpowiedziami i planerem Google. Tyle od monopolisty rodem z Kalifornii.
4. Semrush
W darmowej wersji Semrush pozwala tylko na kilka wyszukań rzeczy, które Cię interesują, ale ma ogromne możliwości. Adres strony to https://www.semrush.com/ wystarczy wejść, założyć darmowe konto i możesz zbadać stronę niemal pod każdym kątem. Podobnie sytuacja wygląda z frazami kluczowymi:
Wpisujesz słowo i w moment aplikacja generuje liczbę wyszukań, trudność, podobne i powiązane frazy, a poniżej wyniki z SERP’a. Fajne dopełnienie działań poszukiwawczych, jednak wspominałem – pozwala na zaledwie kilka działań, no i trzeba założyć darmowe konto, żeby z niego skorzystać.
5. Ahrefs Keyword Generator
Wyżej pisałem, że Ahrefs jest płatnym rozwiązaniem – prawda. Udostępnia natomiast użytkownikom darmowe narzędzie o nazwie Keyword Generator:
Działa na podobnej zasadzie, do opisywanych przeze mnie wcześniej rozwiązań, wpisujesz słowo kluczowe, a w zamian dostajesz listę powiązanych fraz dopasowanych do wyrażenia lub pytania powiązane z wyrażeniem. Znajdziesz je pod adresem https://ahrefs.com/pl/keyword-generator, nie wymaga rejestracji, wystarczy tylko przejść mechanizm captcha. Naturalnie możesz zobaczyć tylko część z nich. Chcesz zerknąć na wszystkie? Musisz założyć darmowe konto trial na 7 dni albo po prostu opłacić subskrypcję, która nie należy do najtańszych.
W darmowej wersji każdorazowo musisz przejść kod zabezpieczający, co może być dosyć uciążliwe, w przypadku większej liczby zapytań do analizy.
6. Keyword Surfer
Jedno z moich ulubionych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych dostępne za darmo. Możesz je mieć w formie wtyczki do przeglądarki Google Chrome. Wchodzisz na stronę https://surferseo.com/keyword-surfer-extension/, i instalujesz wtyczkę w swojej przeglądarce. Po instalacji Twoje wyniki wyszukiwania będą nieco bardziej „wypasione”:
Plugin wyświetla Ci nie tylko potencjalną liczbę wyszukań danej frazy, propozycje powiązanych fraz, liczbę słów na danej tematycznej podstronie w topie oraz potencjalny ruch. Z pomocą tego małego kombajnu możesz określić, ile słów powinien mieć Twój tekst, żeby móc aspirować do wyników top 10, jaki ruch osiągają Twoi konkurencji oraz jaka jest gęstość danej frazy na podstronie. Spory feedback, jak na wtyczkę do przeglądarki, co? Niestety, z tego co mi wiadomo, wtyczka Keyword Surfer jest dostępna wyłącznie w Google Chrome.
Sam Surfer ma znacznie więcej możliwości niż tylko dodatek do przeglądarki, są to rozwiązania płatne lub subskrypcyjne, więc opowiem o nich, przy innej okazji. Tak czy inaczej uważam, że warto przyjrzeć rozwiązaniom proponowanym przez twórców Surfera. Oferta jest dosyć rozbudowana. Oczywiście pod warunkiem, że chcesz optymalizować swoje serwisy samodzielnie.
7. Ubersuggest
Kolejne rozwiązanie, które bardzo lubię i szczerze polecam. Ubersuggest lubię na tyle, że wybrałem zakup płatnej subskrypcji (choć screen pochodzi z wersji darmowej, bez zalogowania, żebyś miał ogląd, jak to wygląda przy pierwszym kontakcie).
Aplikacja przeglądarkowa stworzona przez Neila Patela pozwala na 3 darmowe wyszukiwania w ciągu dnia. Bez logowania. Po zalogowaniu (choćby przy użyciu konta Google), tych możliwości będzie rzecz jasna sporo więcej. Apka pozwala Ci wyszukać daną frazę, sprawdzić ile ma wyszukań, jaka jest jej trudność zarówno organicznie, jak i płatnie. Adres to https://neilpatel.com/ubersuggest/.
Oprogramowanie podpowiada także, jakie linki, z jak mocnych domen powinieneś pozyskać, żeby mieć szansę na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Standardowo podrzuca Ci także powiązane zapytania wraz ze wszystkimi danymi typu trend, wyszukania, koszt za kliknięcie, stopień trudności w osiągnięciu wysokich pozycji w kampaniach i w wynikach organicznych.
Za co jeszcze lubię Ubersuggest? Podpowiada Ci, jakie domeny są w topce na wybrane przez Ciebie słowo i określa, jaka jest orientacyjna ilość rankowanych fraz tejże podstrony. Możesz je oczywiście sprawdzić i przeanalizować. Mocno ułatwia tworzenie contentu – widzisz, co ma konkurencja i umieszczasz to u siebie w treści. Nie kopiujesz oczywiście. Tworzysz swój content lepiej, niż ma to miejsce w serwisach konkurencyjnych.
Choć rozwiązanie zaproponowane przez Patela to spory kombajn do działań onsite i offsite, miewa swoje ograniczenia. Opowiem o nim szerzej, w którymś z kolejnych wpisów. Ma mniejsze możliwości, niż sporo droższy konkurent – Ahrefs. Tyle że w tym przypadku licencja jest sporo tańsza. Można korzystać z wariantu darmowego lub wykupić subskrypcję. Ubersuggest jako jedno z niewielu narzędzi SEO, ma możliwość wykupienia dożywotniej licencji w trzech wariantach.
8. Answer The Public
Generator słów kluczowych Answer The Public działa na zasadzie tworzenia wizualizacji sieci wyszukiwań. Wpisujesz zapytanie, a algorytmy robią swoje. Po chwili dostajesz swego rodzaju mapkę wyszukań (poniżej), na której możesz zobaczyć powiązane z frazą pytania, propozycje, porównania i powiązaną zawartość. Otrzymujesz alfabetyczny wpis zapytań powiązanych z tym szukanym przez Ciebie.
ATP dostępny jest pod adresem https://answerthepublic.com i możesz z niego korzystać całkowicie za darmo. Ma możliwość wykupienia płatnego planu, jednak w mojej opinii do codziennego użytku ten darmowy w zupełności wystarczy. Na przykładzie mojego zapytania widać, iż podpowiedzi jest całkiem sporo i są mocno zróżnicowane tematycznie. Aplikacja dobrze dopełnia te podane wcześniej – oferuje zupełnie inne podejście do tematu i przy solidnym researchu, poszerza możliwości. Nie wiesz, jak szukać słów kluczowych do swojego wpisu? Generator stworzy za Ciebie setki powiązanych zapytań dla danego słowa kluczowego.
Wizualizacje i chmury słów kluczowych to nie jest moje ulubione, najczęściej stosowane przeze mnie rozwiązanie, znam jednak wielu zwolenników tej metody. Poza tym, oprogramowanie możesz wykorzystywać całkowicie nieodpłatnie – warto skorzystać choćby na próbę i samemu empirycznie zbadać, jak taka wyszukiwarka spełni swoje zadanie w Twoim przypadku. Możliwości są ogromne, zwłaszcza badając dość nieoczywiste zapytania otrzymasz sporo informacji. Spróbuj sam i daj znać!
Jak korzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych?
Niezależnie, czy chcesz stworzyć całkowicie nowe treści na swoją stronę i szukasz tematów, czy też chcesz poprawić istniejące wpisy, bo ich po prostu nie widać w Google, pracę musisz potraktować etapami. Nawet najlepsze narzędzia nie dadzą Ci gotowego rozwiązania. Klucz? Prawidłowe kroki podczas analizowania, tworzenia i optymalizacji.
- Wyszukiwanie fraz – sprawdzasz przy pomocy podanych narzędzi, jakie frazy będą optymalne do Twojego tekstu. Moim zdaniem najlepiej podejść do tego w sposób mieszany. Znajdujesz kilka „grubych” słów kluczowych z dużą liczbą wyszukań i dużą konkurencją, a potem uzupełniasz listę mniejszymi, mniej konkurencyjnymi wariantami. Mogą to być pytania, mogą to być klasyczne długie ogony. Nie skupiaj się na jednej wyszukanej frazie! Im więcej różnych odmian, wariantów i powiązanych możliwości znajdziesz, tym bardziej kompletny tekst stworzysz. W tym punkcie wykorzystasz niemal wszystkie strony, które opisałem w dzisiejszym wpisie.
- Analiza obecnej treści – artykuł na wybrany przez Ciebie temat gotowy?, przeanalizuj go, przeczytaj, sprawdź treści zadomowione w topce. Keyword Surfer będzie tu doskonałym rozwiązaniem, żeby sprawdzić, ile słów ma artykuł konkurencji na dany temat, jaką ma gęstość fraz, czego Ci brakuje. Na tym etapie powinieneś skorzystać z kilku narzędzi jednocześnie. Na pewno Surfer będzie niezwykle przydatny. Odhaczyłeś ten punkt albo tworzysz całkowicie nową zawartość? Teraz punkt 3.
- Tworzenie treści lub optymalizacja istniejących – skoro przygotowałeś już zestawienie głównego słownictwa, tematykę, analizę konkurencji czas stworzyć treść. Przeczytaj możliwie jak najwięcej artykułów konkurencyjnych, ustal, czy wiedza jest wystarczająco kompletna i aktualna. Potem zacznij pisać. Rozwiń temat jeszcze mocniej, przeanalizu, czego konkurencji brakuje, a co Ty możesz dać. Przy optymalizacji starszego artykułu – zaktualizuj treść, rozwiń, uzupełnij o brakujące elementy. Z pewnością od momentu jego powstania sporo uległo zmianie w danym temacie. Najprościej mówiąc – uzupełnij brakującą wiedzę. Tutaj niezwykle pomocne mogą być Semrush, Ubersuggest i Answer The Public, podrzucą Ci trochę pytań uzupełniających Twój kontent. Dopełnią tekst.
- Poprawki – Przeczytaj całość, przemyśl, na ile dobrze czyta się tekst, popraw błędy, literówki. Usuń nadmiar keywordsów i zastanów się, czy będzie wystarczająco przystępny. Odnieś go sobie do tekstów konkurencyjnych i rzetelnie przemyśl, czy jest lepszy niż tamte.
- Meta title i meta description – skoro już masz gotowy tekst, przygotuj znaczniki meta. Wiesz już, o czym jest publikacja. Wiesz, co jest najważniejsze. Zawrzyj to w meta tagach!
- Publikacja i optymalizacja końcowa – możesz publikować i optymalizować swoją treść na żywym organizmie. Pierwsze kliknięcie opublikuj, nie będzie jedynym – poprawki nadejdą na pewno 🙂
- Na późniejszym etapie linkowanie wewnętrzne, czyli do powiązanych artykułów i podstron w serwisie.
- Linkowanie zewnętrzne, czyli na innych stronach w sieci. To już trudniejszy temat i część strategii pozycjonowania i optymalizacji, ale warto pójść w tę stronę.
Podsumowanie
Dostałeś solidną paczkę całkowicie darmowych narzędzi do wyszukiwania tematów i fraz, wiesz , jak ich używać, więc reszta zależy tylko od Ciebie. Przygotowałem powyższą listę w taki sposób, żeby wszystkie rozwiązania stanowiły wzajemne uzupełnienie. Rada ode mnie? Skoro są darmowe, przetestuj je samodzielnie i zobacz, co mogą Ci dać. Sama zabawa i testowanie możliwości daje sporo frajdy.
Poszukiwanie, analiza i samo tworzenie treści to zadanie żmudne, a żeby zrobić to dobrze, trzeba poświęcić naprawdę sporo czasu. Nie każdy ten czas ma lub może go poświęcić na marketing związany z contentem. Potrzebujesz pomocy? Treści na firmowego bloga? Opisów produktów w Twoim sklepie internetowym? Napisz do mnie, a ja pomogę Ci swoim doświadczeniem i wiedzą! 🙂
Przeczytaj więcej:
- Jak sprawdzić pozycje strony w Google? – czy można zrobić to samodzielnie?
- Jak sprawdzić linki wychodzące ze strony? – po co to robić?
- Czym jest indeksowanie strony w Google? – czy mamy na nie wpływ?
- Weryfikacja strony w Google Search Console – darmowe narzędzie od Google
- Specyfikacja strony www – co musi zawierać?
- Jak prowadzić blog firmowy – o czym pamiętać?
- Administracja i opieka nad stroną www – kiedy zlecić specjaliście?
- Meta Tagi – jak pisać?
- Linkowanie – kompletny poradnik!
- Jak sprawdzić linki prowadzące do strony? – darmowe narzędzia!
- Jak tworzyć adresy URL? – przeczytaj!
Zajrzyj też na moją stronę główną: Kreacja Marki i zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić!
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.