Dziś trochę o podstawach! Co to jest adres URL? Z czego się składa? Jakie funkcje pełni? Jakie znaczenie mają adresy URL w SEO i pozycjonowaniu, jak je prawidłowo tworzyć. Mało? Będzie też trochę faktów i mitów o adresach! Zapraszam do poradnika!
Co to jest adres URL strony www? Definicja
Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) to ciąg znaków określający lokalizację zasobu w Internecie. Jest to adres dokumentu, strony internetowej, pliku lub innego zasobu, który można znaleźć w Internecie. To właśnie adresy URL pomagają użytkownikom w znalezieniu konkretnej rzeczy w internecie, zapamiętaniu drogi do niego i skojarzeniu z konkretną firmą, stroną lub usługą.
Co mam na myśli? Przykładowy adres URL to np. adres https://kreacjamarki.pl należący do mojej strony internetowej. Mógłbym podać adres IP do strony i też na nią trafisz. Znacznie łatwiej jednak skojarzyć konkretny adres z konkretnym zasobem, i trafić na niego właśnie w ten sposób.
Jak zbudowany jest adres strony?
Wszyscy wiemy jak wygląda adres URL, ale czy ktoś z nas zastanawiał się, jakie są jego składowe? Z jakich elementów składa się adres internetowy? Rozpiszę to na konkretnym przykładzie, czyli mojej stronie. Pełen adres URL mojej strony:
https://kreacjamarki.pl – adres jest zawsze unikalny i tak długo, jak należy do mnie (czylli jak długo opłacam serwer i domenę), tak długo nie możesz uruchomić pod tym adresem innej strony.
Jak stworzyć adres url?
Każdy adres URL zawiera te same elementy. Jakie? Zobacz jak zrobić adres URL:
- Protokół: https – czyli wersja zabezpieczona. Możesz spotkać także rzadziej ostatnio stosowany protokół http, który różni się tym, że nie jest zabezpieczony. O protokołach adresów napiszę osobny artykuł. Generalnie – https oznacza, że strona jest zabezpieczona. Posiada certyfikat SSL, czyli wysyła użytkownikom informację, że strona jest bezpieczna (ma najczęściej postać zielonej kłódki).
- Nazwa domeny: kreacjamarki – czyli przyjazny, tekstowy adres, po wpisaniu którego jesteś w stanie znaleźć moją stronę.
- Rozszerzenie: pl – czyli końcówka adresu, sugerująca, że mówimy o naszej krajowej stronie www. Każdy kraj ma swoje rozszerzenie, mamy też rozszerzenia międzynarodowe. Mamy rozszerzenia .com, mamy .org i wiele więcej. Najlepiej na temat rozszerzeń poczytać na stosownej podstronie wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_domen_najwyższego_poziomu
Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?
Prawidłowe adresy URL nazywamy często w branży adresami przyjaznymi. Co to właściwie znaczy? Jaki jest przyjazny adres strony internetowej?
- Czytelny dla użytkownika. Po wejściu na dany adres URL, użytkownik powinien na podstawie jego konstrukcji wiedzieć, czego dotyczy. Na przykładzie moich artykułów – widzisz adres URL i już możesz się domyślić, czego dotyczy treść.
- Słowa są podzielone. Myślnikami, podkreślnikami. Bardziej naturalne jest dla człowieka, kiedy słowa nie są pisane ciągiem, ale są podzielone pomiędzy sobą. Łatwiej się to czyta i przyswaja.
- Zawiera słowa kluczowe. Czyli frazy powiązane z treścią, której dotyczy. To ułatwienie dla użytkownika, ale także dla robotów Google. Skanując adres, od razu „czyta”, czego może dotyczyć treść wewnątrz. Jakie słowa umieścić w adresach URL? O tym przeczytasz w moim artykule jak szukać słów kluczowych.
- Krótki i precyzyjny. Nie ma potrzeby umieszczać w adresie URL nadmiernej liczby słów. Niech krótko, precyzyjnie i logicznie informuje o zawartości strony, do której kieruje.
- Statyczny. Nie umieszczaj w serwisie dynamicznych adresów URL i różnych wersji jednego adresu.
- Nie zawiera dat. Data w adresie URL może wprowadzać w błąd, zwłaszcza gdy po jakimś czasie chcesz zaktualizować swoją treść. Sugeruje po czasie zawartość starszą, niż faktycznie może być.
- Zawiera protokół HTTPS. To o tyle ważne, że dziś przeglądarki potrafią blokować adresy bez certyfikatu SSL. Zadbaj, aby Twoja witryna miała podłączony certyfikat.
- Znajduje się w odpowiednim katalogu. Co to znaczy? Jeżeli masz artykuł blogowy, niech znajduje się w katalogu /blog/, jeżeli to produkt sklepowy, niech użytkownik już w adresie URL widzi w jakiej kategorii produktów się znajduje.
- Jest pisany małymi literami. Adresy stron nie potrzebują wielkich liter. Bardziej czytelne i przyjazne jest, gdy cały adres jest pisany małymi literami.
Jak wygląda prawidłowy adres url? Przykład:
https://kreacjamarki.pl/blog/aktualizacja-i-opieka-nad-strona-www/
Jak widzisz, podany adres URL spełnia wszystkie kryteria opisane przeze mnie powyżej. Jest krótki, precyzyjny, bez dat, ma certyfikat SSL i jest w odpowiednim katalogu. Słowa kluczowe są od siebie oddzielone, przez co jego czytelność jest dużo lepsza.
Nieprawidłowe adresy URL
Nieprawidłowe i nieprzyjazne adresy URL wciąż można spotkać aż nazbyt często. Pokażę Ci, jak nie tworzyć adresów URL i jakie kryteria spełnia taki adres, aby uznać go za nieprzyjazny:
- Jest zbyt długi. Za długie adresy URL mogą być trudne do przyswojenia i roboty mogą uznać je za spamerskie. Maksimum? 100 znaków, ale je stosuję zasadę 75-80 znaków maksymalnie. I to z domeną i protokołami.
- Zawiera znaki specjalne. Wszystkie wykrzykniki, hashe, pytajniki. W adresach URL są zupełnie niepotrzebne. Utrudniają odbiór i wprowadzają chaos.
- Jest ciągiem przypadkowych znaków. Czyli zupełnie nieczytelnym zlepkiem liter, cyfr i innych znaków.
- Zawiera daty. Jak pisałem wyżej. Daty są zbędne bo po czasie i aktualizacji treści mogą wprowadzać w błąd użytkownika.
- Nie zawiera certyfikatu SSL. Czyli protokołu HTTPS. Przeglądarki mogą je blokować użytkownikom, uznając za potencjalnie niebezpieczne.
- Jest zbyt podobny do innego adresu w domenie. URL’e powinny być unikalne i staraj się unikać tworzenia adresów bardzo podobnych lub też automatycznych duplikatów w formie adres-produktu-a i adres-produktu-a-1.
- Jest niejednolity. Zadbaj o to, aby adresy w całej domenie były spójne. Zdarzają się sklepy, w których adresy są zupełnie różne od siebie i tworzone zupełnie przypadkowo.
Jak wygląda nieprawidłowy adres URL? Przykład:
http://domena.pl/cat-565/prod-43/HAMAK-Z-MOSKITIERA-330x140-cm-zestaw-63-123-Neo-p82334
Tu natomiast mamy flagowy przykład źle stworzonego adresu URL. Brak certyfikatu, brak jednolitych kategorii, małe i wielkie litery, przykładowe ciągi znaków. Jednym zdaniem – niemal wszystkie błędy jakie możesz popełnić. No i okej, niby nosi znamiona czytelności, ale jednak czyta się go ciężko i siermiężnie.
Czego unikać w adresach URL?
- Unikaj zbyt długich adresów URL. Trudniej je zapamiętać. Krótki i łatwy do zapamiętania adres URL strony może dać sporego kopa! To samo dotyczy się struktury Twoich podstron. Krótsza często znaczy lepsza.
- Unikaj polskich znaków. Jeżeli są zbędne i możesz się bez nich obejść, to nie będą potrzebne w adresie URL.
- . Nikt nie potrzebuje procentów, wykrzykników i znaków zapytania w adresach. Chyba, że dotyczą parametrów, które wykluczasz z indeksowania. W przeciwnym razie – niepotrzebne.
Czy adres URL ma wpływ na SEO?
Oczywiście! Krótkie i przyjazne adresy URL są ważne dla robotów, bo pomagają im łatwiej zrozumieć zawartość i to czego dotyczą. Mogą też przyspieszyć i ułatwić indeksowanie stron przez Google. Im bardziej przejrzysta będzie struktura adresów w serwisie, tym lepiej dla Ciebie i Twoich użytkowników. Dbając o prawidłową konstrukcję, ułatwiasz robotom prace, a użytkownikom korzystanie z Twoje serwisu. Prawidłowa adresacja może być pomocna przy rankowaniu Twojej strony.
Przeczytaj więcej moich artykułów:
- Jak sprawdzić pozycje strony w Google?
- Jak sprawdzić linki prowadzące do strony?
- Co to jest historia domeny?
- Jak prowadzić bloga firmy?
- Co to są LSI Keywords?
- Pozycjonowanie na długi ogon
- Co to jest linkowanie strony?
- Jak sprawdzić linki wychodzące?
- Przykładowa specyfikacja strony internetowej
- Czym są nagłówki HTML?
- Opieka nad stroną www
- Weryfikacja strony w Google
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.