Przejdź do treści

Co to jest adres URL? Jak tworzyć adresy?

co to jest adres url i jak tworzyć przyjazne adresy

Dziś trochę o podstawach! Co to jest adres URL? Z czego się składa? Jakie funkcje pełni? Jakie znaczenie mają adresy URL w SEO i pozycjonowaniu, jak je prawidłowo tworzyć. Mało? Będzie też trochę faktów i mitów o adresach! Zapraszam do poradnika!

Co to jest adres URL strony www? Definicja

Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) to ciąg znaków określający lokalizację zasobu w Internecie. Jest to adres dokumentu, strony internetowej, pliku lub innego zasobu, który można znaleźć w Internecie. To właśnie adresy URL pomagają użytkownikom w znalezieniu konkretnej rzeczy w internecie, zapamiętaniu drogi do niego i skojarzeniu z konkretną firmą, stroną lub usługą.

Co mam na myśli? Przykładowy adres URL to np. adres https://kreacjamarki.pl należący do mojej strony internetowej. Mógłbym podać adres IP do strony i też na nią trafisz. Znacznie łatwiej jednak skojarzyć konkretny adres z konkretnym zasobem, i trafić na niego właśnie w ten sposób.

Jak zbudowany jest adres strony?

Wszyscy wiemy jak wygląda adres URL, ale czy ktoś z nas zastanawiał się, jakie są jego składowe? Z jakich elementów składa się adres internetowy? Rozpiszę to na konkretnym przykładzie, czyli mojej stronie. Pełen adres URL mojej strony:

https://kreacjamarki.pl – adres jest zawsze unikalny i tak długo, jak należy do mnie (czylli jak długo opłacam serwer i domenę), tak długo nie możesz uruchomić pod tym adresem innej strony.

Jak stworzyć adres url?

Każdy adres URL zawiera te same elementy. Jakie? Zobacz jak zrobić adres URL:

  • Protokół: https – czyli wersja zabezpieczona. Możesz spotkać także rzadziej ostatnio stosowany protokół http, który różni się tym, że nie jest zabezpieczony. O protokołach adresów napiszę osobny artykuł. Generalnie – https oznacza, że strona jest zabezpieczona. Posiada certyfikat SSL, czyli wysyła użytkownikom informację, że strona jest bezpieczna (ma najczęściej postać zielonej kłódki).
  • Nazwa domeny: kreacjamarki – czyli przyjazny, tekstowy adres, po wpisaniu którego jesteś w stanie znaleźć moją stronę.
  • Rozszerzenie: pl – czyli końcówka adresu, sugerująca, że mówimy o naszej krajowej stronie www. Każdy kraj ma swoje rozszerzenie, mamy też rozszerzenia międzynarodowe. Mamy rozszerzenia .com, mamy .org i wiele więcej. Najlepiej na temat rozszerzeń poczytać na stosownej podstronie wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_domen_najwyższego_poziomu

Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?

Prawidłowe adresy URL nazywamy często w branży adresami przyjaznymi. Co to właściwie znaczy? Jaki jest przyjazny adres strony internetowej?

  • Czytelny dla użytkownika. Po wejściu na dany adres URL, użytkownik powinien na podstawie jego konstrukcji wiedzieć, czego dotyczy. Na przykładzie moich artykułów – widzisz adres URL i już możesz się domyślić, czego dotyczy treść.
  • Słowa są podzielone. Myślnikami, podkreślnikami. Bardziej naturalne jest dla człowieka, kiedy słowa nie są pisane ciągiem, ale są podzielone pomiędzy sobą. Łatwiej się to czyta i przyswaja.
  • Zawiera słowa kluczowe. Czyli frazy powiązane z treścią, której dotyczy. To ułatwienie dla użytkownika, ale także dla robotów Google. Skanując adres, od razu „czyta”, czego może dotyczyć treść wewnątrz. Jakie słowa umieścić w adresach URL? O tym przeczytasz w moim artykule jak szukać słów kluczowych.
  • Krótki i precyzyjny. Nie ma potrzeby umieszczać w adresie URL nadmiernej liczby słów. Niech krótko, precyzyjnie i logicznie informuje o zawartości strony, do której kieruje.
  • Statyczny. Nie umieszczaj w serwisie dynamicznych adresów URL i różnych wersji jednego adresu.
  • Nie zawiera dat. Data w adresie URL może wprowadzać w błąd, zwłaszcza gdy po jakimś czasie chcesz zaktualizować swoją treść. Sugeruje po czasie zawartość starszą, niż faktycznie może być.
  • Zawiera protokół HTTPS. To o tyle ważne, że dziś przeglądarki potrafią blokować adresy bez certyfikatu SSL. Zadbaj, aby Twoja witryna miała podłączony certyfikat.
  • Znajduje się w odpowiednim katalogu. Co to znaczy? Jeżeli masz artykuł blogowy, niech znajduje się w katalogu /blog/, jeżeli to produkt sklepowy, niech użytkownik już w adresie URL widzi w jakiej kategorii produktów się znajduje.
  • Jest pisany małymi literami. Adresy stron nie potrzebują wielkich liter. Bardziej czytelne i przyjazne jest, gdy cały adres jest pisany małymi literami.

Jak wygląda prawidłowy adres url? Przykład:

https://kreacjamarki.pl/blog/aktualizacja-i-opieka-nad-strona-www/

Jak widzisz, podany adres URL spełnia wszystkie kryteria opisane przeze mnie powyżej. Jest krótki, precyzyjny, bez dat, ma certyfikat SSL i jest w odpowiednim katalogu. Słowa kluczowe są od siebie oddzielone, przez co jego czytelność jest dużo lepsza.

Nieprawidłowe adresy URL

Nieprawidłowe i nieprzyjazne adresy URL wciąż można spotkać aż nazbyt często. Pokażę Ci, jak nie tworzyć adresów URL i jakie kryteria spełnia taki adres, aby uznać go za nieprzyjazny:

  • Jest zbyt długi. Za długie adresy URL mogą być trudne do przyswojenia i roboty mogą uznać je za spamerskie. Maksimum? 100 znaków, ale je stosuję zasadę 75-80 znaków maksymalnie. I to z domeną i protokołami.
  • Zawiera znaki specjalne. Wszystkie wykrzykniki, hashe, pytajniki. W adresach URL są zupełnie niepotrzebne. Utrudniają odbiór i wprowadzają chaos.
  • Jest ciągiem przypadkowych znaków. Czyli zupełnie nieczytelnym zlepkiem liter, cyfr i innych znaków.
  • Zawiera daty. Jak pisałem wyżej. Daty są zbędne bo po czasie i aktualizacji treści mogą wprowadzać w błąd użytkownika.
  • Nie zawiera certyfikatu SSL. Czyli protokołu HTTPS. Przeglądarki mogą je blokować użytkownikom, uznając za potencjalnie niebezpieczne.
  • Jest zbyt podobny do innego adresu w domenie. URL’e powinny być unikalne i staraj się unikać tworzenia adresów bardzo podobnych lub też automatycznych duplikatów w formie adres-produktu-a i adres-produktu-a-1.
  • Jest niejednolity. Zadbaj o to, aby adresy w całej domenie były spójne. Zdarzają się sklepy, w których adresy są zupełnie różne od siebie i tworzone zupełnie przypadkowo.

Jak wygląda nieprawidłowy adres URL? Przykład:

http://domena.pl/cat-565/prod-43/HAMAK-Z-MOSKITIERA-330x140-cm-zestaw-63-123-Neo-p82334

Tu natomiast mamy flagowy przykład źle stworzonego adresu URL. Brak certyfikatu, brak jednolitych kategorii, małe i wielkie litery, przykładowe ciągi znaków. Jednym zdaniem – niemal wszystkie błędy jakie możesz popełnić. No i okej, niby nosi znamiona czytelności, ale jednak czyta się go ciężko i siermiężnie.

Czego unikać w adresach URL?

  1. Unikaj zbyt długich adresów URL. Trudniej je zapamiętać. Krótki i łatwy do zapamiętania adres URL strony może dać sporego kopa! To samo dotyczy się struktury Twoich podstron. Krótsza często znaczy lepsza.
  2. Unikaj polskich znaków. Jeżeli są zbędne i możesz się bez nich obejść, to nie będą potrzebne w adresie URL.
  3. . Nikt nie potrzebuje procentów, wykrzykników i znaków zapytania w adresach. Chyba, że dotyczą parametrów, które wykluczasz z indeksowania. W przeciwnym razie – niepotrzebne.

Czy adres URL ma wpływ na SEO?

Oczywiście! Krótkie i przyjazne adresy URL są ważne dla robotów, bo pomagają im łatwiej zrozumieć zawartość i to czego dotyczą. Mogą też przyspieszyć i ułatwić indeksowanie stron przez Google. Im bardziej przejrzysta będzie struktura adresów w serwisie, tym lepiej dla Ciebie i Twoich użytkowników. Dbając o prawidłową konstrukcję, ułatwiasz robotom prace, a użytkownikom korzystanie z Twoje serwisu. Prawidłowa adresacja może być pomocna przy rankowaniu Twojej strony.

Przeczytaj więcej moich artykułów:

  1. Jak sprawdzić pozycje strony w Google?
  2. Jak sprawdzić linki prowadzące do strony?
  3. Co to jest historia domeny?
  4. Jak prowadzić bloga firmy?
  5. Co to są LSI Keywords?
  6. Pozycjonowanie na długi ogon
  7. Co to jest linkowanie strony?
  8. Jak sprawdzić linki wychodzące?
  9. Przykładowa specyfikacja strony internetowej
  10. Czym są nagłówki HTML?
  11. Opieka nad stroną www
  12. Weryfikacja strony w Google

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *