Wszyscy lubimy realne wyniki. Realne projekty. Dlatego dziś przedstawiam króciutkie case study! Pozycjonowanie małego sklepu internetowego od A do Z! Jakie były problemy do rozwiązania? Co zrobiłem z moim zespołem? Jakie wyniki osiągnęliśmy przy niewielkim budżecie? Zapraszam!
Jak pozycjonować mały sklep internetowy? Rozpoznanie i cele
Pozycjonowanie małego sklepu internetowego zawsze jest wyzwaniem. Konkurencja wydaje więcej, jest nierzadko dłużej na rynku i ma często znacznie większe zasoby do wykorzystania. Nie jest to sytuacja łatwa, ale zawsze można znaleźć szereg mniejszych zapytań, na które możemy osiągnąć topki.
Klient zgłosił się do mnie w maju 2024 roku, więc do tego miesiąca będziemy odnosić osiągnięte wyniki
Rozpoznanie:
Mamy do czynienia z bardzo niszową branżą, bo jest to mały sklep internetowy z asortymentem dla gołębi. Problemy na starcie to dług technologiczny, błędy techniczne w serwisie oraz brak optymalizacji technicznej.
Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku treści. Te w serwisie były, ale brakowało im optymalizacji i były pisane „na czuja”. Tutaj był duży potencjał do wyciągnięcia, bo wystarczyło wytypować treści do napisania na nowo i zoptymalizować je pod roboty Google.
Brakowało zaplecza linków przychodzących. Raczej pojedyncze publikacje z przypadku, niż jakakolwiek strategia. Mimo że ktoś się SEO w projekcie zajmował. Tutaj niestety po raz kolejny wychodzi nierzetelność wykonawców.
Widoczność maj 2024

Na starcie, w maju 2024 roku sklep miał raptem 26 fraz w TOP3, i 249 fraz w TOP10. TOP20 z 613 frazami i TOP50 z 1445 frazami wykazywały potencjał do wzrostu, ale z jakiegoś powodu nie było z tego ani wysokich pozycji, ani ruchu organicznego.
Ruch maj 2024

Podobnie wyglądał ruch na starcie. Niby estymowany ruch z narzędzi wynosił +/- 1800 osób, ale w praktyce wyglądało to organicznie dużo słabiej, co pokazywały narzędzia analityczne.
Cele w projekcie:
Na wstępie wspólnie ustaliliśmy sobie dwa cele, które należało osiągnąć w pierwszej kolejności:
- Poprawa techniczna sklepu.
- Zwiększenie ruchu organicznego.
- Zwiększenie liczby fraz w TOP3 na mniej konkurencyjne frazy długiego ogona.
- W dalszej kolejności zwiększenie liczby fraz w TOP3 na bardziej konkurencyjne zapytania.
12 punktów przed pozycjonowaniem małego sklepu internetowego
- Specyfikacja strony nie istniała, nie było dokumentacji.
- Treści do poprawy i rozbudowy. Mnóstwo pustych podstron.
- W serwisie było sporo thin contentu do wyeliminowania.
- Serwis miał sporo błędów technicznych do poprawy. Od wyświetlania przez konstrukcję.
- Tagi kanoniczne były praktycznie puste.
- Były problemy z crawlowaniem strony przez roboty Google.
- Co za tym idzie indeksowanie strony było utrudnione.
- Puste tagi w całym serwisie.
- Płaska struktura strony.
- Bałagan w mapie serwisu.
- Linkowanie kulało. Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
- Od startu budżet był sporo poniżej działań konkurencji. Zaczynaliśmy od 1000 zł miesięcznie.
SEO i pozycjonowanie dla małego e-commerce – wykonane prace
Praca została podzielona na kilka części. Najpierw wykonaliśmy szereg prac programistycznych i technicznych, które miały na celu poprawić strukturę sklepu oraz jego ogólne działanie. Następnie prace objęły content blogowy i zawartość typowo pod e-commerce – kategorie produktów. Od stworzenia nowych, po optymalizację istniejących. Po wykonaniu działań technicznych, równocześnie z contentowymi, rozpoczęły się prace pod kątem budowy zaplecza linków zewnętrznych.
Prace programistyczne
Naprawienie największych technicznych problemów małego e-commerce. Uporządkowanie kodu, ułożenie struktury, zakodowanie nowego wyglądu kategorii, wdrożenie automatyzacji linkowania wewnętrznego i wyświetlania odpowiednich produktów. Co zrobiliśmy?
- Poprawa kodu strony.
- Budowa nowej struktury serwisu.
- Naprawa błędów 4xx.
- Naprawa błędów 3xx.
- Przebudowa menu.
- Przebudowa podstron kategorii.
- Optymalizacja i zbudowanie przyjaznych adresów URL.
- Budowa nowego szablonu bloga.
- Wdrożenie narzędzi analitycznych oraz weryfikacja GSC.
- Poprawa responsywności.
- Naprawa mapy strony.
- Wyeliminowanie niepotrzebnych stron z indeksowania.
Prace contentowe
Od początku sklep miał sporo fajnych kategorii produktowych, ale brakowało w nich treści, całość kulała pod kątem linkowania wewnętrznego, a treści blogowych praktycznie nie było. Wyłącznie jeden artykuł blogowy. Fajny, treściwy, ale jednak tylko jeden. Co zrobiliśmy?
- Analiza i budowa propozycji fraz kluczowych dla specyficznej branży.
- Stworzenie listy najważniejszych kategorii produktowych z dużym potencjałem i sukcesywne tworzenie dobrych treści na strony.
- Budowa bloga firmowego od podstaw.
- Budowa klastrów tematycznych, ale równie contentu evergreen, który miał przynosić ruch w długim okresie.
- Wyeliminowanie thin contentu, który zaniżał wartość serwisu w oczach robotów.
- Optymalizacja obrazów i dodanie brakujących.
- Budowa linkowania wewnętrznego pomiędzy kategoriami, produktami i wpisami blogowymi.
- Poprawa tagów meta w całym serwisie.
- Przebudowa wyświetlania treści i skupienie się na najważniejszych podstronach.
- Po stworzeniu najważniejszych kategorii i wpisów – recykling treści w innych platformach.
- Konsultacje copywriterskie, SEO i techniczne.
Tutaj, w przeciwieństwie do case study z pozycjonowania zakładu kamieniarskiego, które opisywałem wcześniej, nie było żadnych problemów komunikacyjnych. Wszystkie tematy załatwiane bardzo sprawnie po obu stronach. Praca szła bardzo płynnie od samego początku.
Prace off-site – linkowanie zewnętrzne
W tej sekcji mieliśmy dwa zadania. Po pierwsze lokalne serwisy, po drugie, serwisy skupione wokół specyficznej społeczności – gołębiarzy. Nie ma tego dużo, ale udało się pozyskać wartościowe odnośniki. Przy tym oczywiście należało wzmocnić wartość całej domeny.
Pod tym względem największą trudnością była duża konkurencja z wieloletnim doświadczeniem i wieloletnimi inwestycjami w pozycjonowanie. Strata do konkurentów była bardzo duża.
- Na początek analiza linków przychodzących i linków wychodzących.
- Artykuły zewnętrzne ze stron z ruchem – zwierzęta, gołębie, hobby.
- Wizytówki lokalne – serwisy informacyjne z okolicy, również te rolnicze.
- Lokalne wizytówki w portalach ogłoszeniowych.
- Linki sitewide w powiązanych serwisach tematycznych.
- Linki URL, mieszane i Exact Match.
- Linkowanie najważniejszych stron kategorii produktowych oraz strony głównej.
- Na późniejszym etapie również linkowanie artykułów blogowych.
- Zadbanie o odpowiednie link velocity.
Ważne. Jakiś czas przed rozpoczęciem prac serwis był „linkowany”, ale całe to zaplecze znikało w oczach. Erozja linków była aż nadto widoczna. Również dlatego serwis nie notował wzrostów, a na pewnym etapie zaczął nawet spadać.
Pozycjonowanie małego e-commerce – wyniki
Wykonane prace przyniosły bardzo dobre efekty dla małego sklepu. Od początku wąskim gardłem był budżet projektu, ale mądrze podeszliśmy do tematu i do dziś (bo pracujemy nadal), mały sklep dla gołębi rośnie.
Widoczność maj 2025

z 26 fraz kluczowych w TOP3, zrobiliśmy 163 w ROK! To wzrost w TOP3 o ponad 526%! Na pierwszej stronie z 249 fraz kluczowych, osiągnęliśmy wzrost do poziomu 673 fraz, czyli wzrost w TOP10 o ponad 170%! Oczywiście, po drodze była aktualizacja Semstorm, która wyłapywała więcej fraz kluczowych, ale jednak nadal wynik jest imponujący.
Ruch maj 2025

Estymowany ruch, z początkowej wartości niecałych 2000 wejść, podskoczył do niemal 5000. Momentami po drodze osiągał nawet okolice 6000. Naturalnie nie musi się to pokrywać z GA, bo to wyłącznie wartości zewnętrznego narzędzia, ale pokazuje wzrost potencjału ruchu organicznego z pozycjonowania.
Poprawa pozycji od 05/2024 do 05/2025

Dla ułatwienia infografika, na dowód, że SEO małego sklepu internetowego, przy niewielkim budżecie, może przynosić efekty. Zaledwie rok pracy, a w TOP3 wzrost o ponad 500%? To dowodzi, że nawet przy niewielkim nakładzie można mieć realne korzyści z pozycjonowania.
Jak promować mały sklep internetowy?
Na pewno promocja małego e-commerce nie jest łatwa i podobnie jak promocja lokalnej firmy musi być robiona od początku z głową, żeby nie przepalić niepotrzebnie budżetu. Przy małych sklepach każda strata budżetu może zaboleć bardziej, niż przy większych e-commerce. Gdybym miał wypisać kilka punktów:
- Pozycjonowanie to tylko jeden element. Na start warto wytypować elementy z największym potencjałem.
- Wizytówka Google również ma znaczenie. Pozytywne opinie i dobra widoczność przyniesie lokalnych klientów. Rafał opisywał na moim blogu jak pozycjonować wizytówkę Google.
- Wydarzenia i targi branżowe. Tak lokalne, jak ogólnopolskie. Zaangażowanie w takie wydarzenia może podnieść rozpoznawalność marki i przynieść duży wzrost zamówień. W tym przypadku społeczność gołębiarska kładzie duży nacisk na takie eventy, więc wyszło to bardzo naturalnie.
- Sociale. Wyjście do ludzi ze swoją wiedzą i asortymentem. Mały sklep internetowy może wygrać tym, że wychodzi frontem do klienta. Tutaj robota właściciela zrobiła bardzo dużo dobrego.
- Praca musi być równoległa. Praca na stronie, prace poza stroną, działania lokalne i działania w social mediach. Bez synergii i współpracy tych elementów, efekty będzie trudno osiągnąć.
Rok pozycjonowania i SEO małego sklepu internetowego – wnioski
Na pewno nie warto słuchać ludzi, którzy mówią, że nie da się zrobić wyników w małym sklepie internetowym. Wyniki da się zrobić, nawet jeżeli nie ma na to dużego budżetu na start. Wystarczy podejść do tematu z głową i przygotować odpowiedni plan pracy.
- Warto znaleźć kategorie, które w danej branży są zaniedbane przez konkurentów.
- Dobre treści to podstawa.
- Linki wewnętrzne muszą być robione z głową.
- Nie lekceważ bloga – Twoi klienci mogą potrzebować porad.
- Technikalia mają duże znaczenie.
- Zawsze da się zrobić COŚ.
- Przy mniejszych zasobach nie warto próbować gonić konkurencji, lepiej znaleźć ich słabsze punkty i je wykorzystać.
- Wsparcie z innych kanałów jest bardzo ważne. Tutaj właściciel samodzielnie prowadzi social media, ale regularna praca przynosi nam odpowiednią pomoc.
FAQ – pytania i odpowiedzi
Ile trwa pozycjonowanie małego sklepu internetowego?
Jak widać – w 12 miesięcy można zrobić świetny wynik. Wzrost widoczności na poziomie kilkuset procent jest możliwy. Wystarczy odpowiednia strategia i plan działania!
Ile kosztuje pozycjonowanie małego sklepu online?
Przy dobrym podejściu, można zacząć prace nawet w okolicach 1500-2000 złotych netto na start. Oczywiście część prac należy wykonać samodzielnie, ale jeżeli są chęci, da się! Reszta na technikalia, treści i zaplecze linków i sklep urośnie. Potem warto ten budżet podnosić reinwestując środki, ale wszystko zależy od możliwości.
Czy w każdej branży da się wypozycjonować mały sklep?
Tak! Nie zawsze na duże frazy, ale wszystko zależy od pomysłu. Zawsze jest jakaś nisza, którą można sensownie zapełnić swoimi działaniami i tym samym zdobyć dobre pozycje.
Czy warto pozycjonować mniejsze i niszowe sklepy?
Oczywiście. Nawet niszowe podmioty są w stanie konkurować z dużymi molochami, a nawet przejąć ruch od Allegro, czy innych platform. Ten case jest na to świetnym przykładem.

Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.
