Wynikami chwalę się rzadko, bo i czasu ostatnio niewiele. Natomiast tutaj mamy do czynienia z projektem, którym pochwalić się warto. Dlaczego? Niewielki budżet i praca całkowicie od zera. Jak wygląda pozycjonowanie zakładu kamieniarskiego i branży kamieniarskiej w praktyce? Zapraszam do mojego Case Study!
Pozycjonowanie zakładu kamieniarskiego – rozpoznanie i cele
Pozycjonowanie lokalne i globalne zakładu kamieniarskiego oraz generalnie branży kamieniarskiej, należy podzielić na dwa elementy. Pierwszy – czyli pozyskanie klientów lokalnych – z okolic, uwzględniając lokalną konkurencję. Drugi – globalnie – czyli zwiększenie widoczności na frazy, których mogą szukać klienci z dalszych części kraju, a które będą opłacalne w realizacji.
Klient zgłosił się do mnie w październiku 2022 roku. Jaki był stan serwisu przed rozpoczęciem pracy? Widoczność serwisu była zerowa. Kilka pojedynczych pozycji w TOP 50, jedna pojedyncza fraza w TOP 20. Wcześniej? Absolutnie nic. Pusto.
Widoczność październik 2022
Przyjmijmy, że listopad i grudzień 2022 były miesiącami, w których w pierwszej kolejności łatane były dziury i naprawiane pierwsze błędy. W grudniu 2022 wdrożone zostały narzędzia mierzące ruch.
Ruch październik 2022
Dokładnie tak! Przewidywany ruch z SEO na start wynosił 0 osób miesięcznie. Strona nie miała żadnych wejść z wyników organicznych. Moim zadaniem było ten ruch sprowadzić.
10 punktów, które warto odnotować na start:
- Strona posiadała zaledwie kilka podstron
- Tagi Meta były całkowicie puste
- Brakowało sprecyzowanej i zoptymalizowanej treści produktowej
- Struktura strony była płaska
- Blog był całkowicie pusty
- Brakowało wewnętrznego linkowania strony
- Strona nie miała żadnych linków przychodzących
- Nie było mapy strony
- Liczba błędów technicznych, jak na tak mały serwis, była ogromna
- Potencjalny klient mógł mieć spore trudności – formularze i telefony były nieintuicyjne lub niewłaściwie rozmieszczone
- Projekt na początku ograniczał budżet. Na start wynosił poniżej sporo poniżej 2000 netto
Cele
Lista celów była jasna:
- Zwiększenie widoczności organicznej i rozpoznawalności marki
- Większa liczba telefonów i zapytań
- Pozycje na frazy związane z lokalizacją oraz frazy związane z branżą kamieniarską
- Pozyskanie ruchu organicznego na frazy produktowe
SEO lokalne i globalne dla kamieniarza – wykonane prace
Od początku pracy mieliśmy jasne założenia pracy. Praca została podzielona na kilka sektorów, których należało pilnować. Od prac programistycznych, przez prace contentowe, aż po prace związane z linkowaniem zewnętrznym.
Prace programistyczne
Czyli naprawiamy co trzeba, przyspieszamy serwis, pozbywamy się zbędnych elementów. Trzeba coś zakodować na nowo? Robimy. No i ważne – od początku serwis musi dobrze działać na mobile, ale nie zapominamy o desktopie. Co wchodziło w skład:
- Przyspieszenie działania strony
- Optymalizacja kodu serwisu
- Stworzenie nowych podstron
- Stworzenie formularzy kontaktowych
- Przebudowa nawigacji po stronie
- Przebudowa menu
- Dodanie łatwych opcji kontaktu – telefon
- Zakodowanie na nowo wersji mobilnej
- Wdrożenie mapy Google
- Wdrożenie narzędzi analitycznych i weryfikacja strony w Google Search Console
- Rozbudowa struktury serwisu – z płaskiej na bardziej rozgałęzioną
- Przyspieszenie indeksowania strony w Google
Prace contentowe
Zależało mi na jakościowych treściach i ludziach z doświadczeniem w branży. Chciałem uniknąć tworzenia przez sztuczną inteligencję. Nie dlatego, że jest zła, ale branża kamieniarskia jest dość specyficzna, a przydzielony copywriter miał fajne doświadczenie. Mała list działań:
- Budowa bazy propozycji słów kluczowych – do treści produktowych i blogowych
- Budowa bazy artykułów blogowych – Po mojej stronie było prowadzenia bloga firmowego. W ciągu roku powstało minimum 30 poradników blogowych, pokrywających zapytania użytkowników. Artykuły zostały podzielone na klastry tematyczne, aby dobrze odpowiadały na zapotrzebowanie i ofertę. Do projektu przydzielony został właściwy twórca. Na blogu znajdziesz artykuł: Jakie cechy ma dobry copywriter i jak go wybrać?
- Zmiana i optymalizacja nagłówków HTML w obrębie całego serwisu
- Optymalizacja obrazów – atrybuty ALT i zmiana formatu
- Budowa przyjaznych adresów URL
- Budowa podstron produktowych – zmiana płaskiej struktury i stworzenie bardziej szczegółowej oferty. Np. podział blatów na granitowe / marmurowe i tak dalej
- Rozbudowa linkowania wewnętrznego. Linkowanie pomiędzy artykułami blogowymi oraz stronami produktowymi. Wcześniej nie było niczego
- Rozbudowa treści produktowych – zarówno pod frazy produktowe, jak i lokalne
- Konsultacje copywriterskie – ważne. Do projektu został przydzielony copywriter z doświadczeniem w branży kamieniarskiej. W ten sposób nie było ryzyka, że napisze „głupoty”
Po drodze pojawiały się małe trudności – bo materiały od klienta nie szły w terminie, bo były opóźnienia i trzeba było się dopominać o sporo rzeczy. Ostatecznie – dowiezione.
Prace off-site – linkowanie zewnętrzne
Tutaj też od startu – zależało mi na tematycznych publikacjach, związanych z branżą, ale też lokalizacją.
- Artykuły zewnętrzne ze stron z realnym ruchem – wystrój wnętrz, budownictwo, dom
- Wizytówki lokalne – związane z lokalizacją klienta
- Artykuły sponsorowane w lokalnych portalach ogłoszeniowych
- Konsultacje – od początku czuwała nad tym osoba z doświadczeniem i dostępem do zaplecza odpowiednich serwisów.
- Linki URL, Exact Match i mieszane
- Linkowane były zarówno: strona główna, strony produktowe, pojedynczo również artykuły blogowe z większym potencjałem
Pozycjonowanie branży kamieniarskiej – wyniki
Zgodnie z przewidywaniami, serwis miarowo rósł i zdobywał pozycje w najważniejszych sektorach.
Widoczność lipiec 2024
W lipcu 2024 słów w TOP 3 mamy 179. W TOP 10 natomiast 374. W 1,5 roku startując z 0, notujemy taki wynik. Ogromną większość zbierają artykuły blogowe i na tym nam zależało – zebrać ruch z bloga, aby za pomocą poradników konkurować z naszymi rywalami, którzy od wielu lat robią coś w tym kierunku, na rynku lokalnym. Pozycje strony w Google rosną miarowo, ale ponownie – niski budżet nas ogranicza.
Ruch lipiec 2024
W lipcu 2024 estymowany ruch z SEO według narzędzi wynosi już 4294 wejścia w miesiącu. Wzrost – ogromny.
Istotne – taki ruch udało się osiągnąć już w październiku 2024, czyli w mniej niż rok.
Czy da się sporo więcej? Pewnie tak, bo tematów do wyczerpania jest jeszcze całkiem dużo do pokrycia.
Poprawa pozycji od 10/2022 do 07/2024
TOP 3 od 0 do 179 fraz, TOP 10 od 0 do 375 fraz, TOP 50 od 7 do 1587 fraz! Robi wrażenie? Sądząc po niskim budżecie – jak najbardziej dobry wynik.
Kilka słów o trudnościach i wnioski
Po drodze nie obyło się bez sporych trudności i ważne, żeby mieć tego świadomość.
- Globalnie konkurencja robiła i robi dość dużo – są na rynku firmy kamieniarskie, które od wielu lat inwestują w pozycjonowanie. Z mojego researchu wynika, że często są to kwoty 2-3x większe niż w tym przypadku
- Konkurencja ma często sporo szerszą ofertę. Zwłaszcza ta w topkach. Tutaj skupienie było przekierowane w stronę blatów, czy podłóg. Konkurencja ma znacznie szerszy asortyment
- Frazy pod artykuły blogowe mają często po kilkadziesiąt wyszukań, zbudowanie bazy przy niskim budżecie może zająć trochę czasu.
- Przez cały okres współpracy napotkaliśmy sporo trudności – brak materiałów, opóźnienia, nienależyte dbanie o wizytówkę Google i opinie po stronie klienta, brak udostępnień w socialach. To, co mogło nam przyspieszyć prace, niestety często nas stopuje
- Utrudniona komunikacja – odpowiedzi po długim czasie
- Przesyłane raporty nie były w żaden sposób weryfikowane i nie było żadnych wniosków z drugiej strony – trudniej przez to planować dalsze prace
- Po drodze budżet ulegał zwiększeniu – raz, że przeszedłem na VAT, a dwa, że koszty wszystkiego – publikacji, linków zewnętrznych, oprogramowania – wzrosły kilkukrotnie
Jak reklamować i promować zakład kamieniarski?
Pozycjonowanie to tylko jedna droga do promowania biznesu kamieniarskiego. Reklama zakładów kamieniarskich może mieć przeróżne formy. SEO będzie najbardziej długotrwałe, ale wyróżniłbym kilka możliwości:
- Pozycjonowanie – najbardziej długotrwała opcja dla zakładów kamieniarskich. Pozwala zbudować widoczność na lata i zwiększać autorytet firmy, jako ekspertów w dziedzinie kamieniarstwa.
- Google Moja Firma – profil zakładu kamieniarskiego w Google to must have! Lokalni klienci znajdą Twoją firmę na mapach i przyjdą do Ciebie. Oczywiście tylko jeżeli Twoja firma będzie lepsza niż konkurencja.
- Wydarzenia i targi lokalne – super opcja jako dodatek do pozycjonowania i wizytówki w Google. Budowanie relacji twarzą w twarz sprawia, że klient chce Ci zaufać!
- Google Ads – przyniesie najszybsze efekty, ale niestety tutaj konkurencja najczęściej działa najwięcej. Najwięcej zakładów kamieniarskich promuje się właśnie przez płatne reklamy Google. Dobra forma reklamy, ale jako dodatek do SEO.
- Social Media – najbardziej wymagająca forma, bo trzeba poświęcić sporo uwagi na regularne dodawanie materiałów i budowanie społeczności. Skoro nas nie ma regularnie, to tracimy zainteresowanie klienta.
- Meta Ads – podobnie jak Google. Konkurencja działa najmocniej w tych obszarach, przez co najtrudniej jest się przebić. Jako dodatek do SEO i lokalnych działań – jak najbardziej.
Moim zdaniem – pierwsze 3 punkty to totalny mus. Mogę pomóc Twojej firmie we wszystkim, ale gdybym miał doradzić – ja zajmę się 1 i 2 punktem, a wspólnie opracujemy strategię na resztę działań. Wystarczy do mnie napisać lub zadzwonić!
Podsumowanie – pozycjonowanie kamieniarstwo
Branża kamieniarska opiera się na dużych podmiotach o krajowej marce. Warto budować lokalną widoczność, ale w międzyczasie tworzyć klastry artykułów, które mogą globalnie zbudować widoczność na frazy o większym potencjale. Na pewno dobrym rozwiązaniem będzie tutaj pozycjonowanie na długi ogon i zastosowanie dłuższych fraz z mniejszym wolumenem wyszukań.
Kluczowa będzie odpowiednia strategia i wdrożenie działań. Niestety – najczęściej zakłady kamieniarskie nie robią nic w celu promocji, albo działają z doskoku. Wtedy nie ma klientów, a jakimś „cudem” konkurencja ich ma. Wystarczy zrobić to z głową, a ja, jak widać, wiem jak! 🙂
Cześć! Zbudowałem brand kreacjamarki.pl, żeby pomóc firmom, które chcą zaistnieć w internecie. Przez kilka lat prowadziłem redakcję w firmie marketingowej i nadszedł moment, aby zrobić coś dla siebie. Za sobą mam kilkadziesiąt ciekawych projektów. Przed sobą jeszcze więcej. Moje publikacje znajdziesz w miesięcznikach Biznes Hotel i Hotelarz. Prywatnie fan kina niezależnego i obsesyjny fan angielskiego futbolu.