Przejdź do treści

Jak napisać dobry tekst na stronę internetową? Pisz sprawnie i skutecznie jak copywriter

jak napisać dobry tekst na stronę internetową

Dobry tekst jest tym, co może przyciągnąć do Ciebie nowego klienta lub przeciwnie – odstraszyć odbiorcę już po pierwszym kontakcie z Twoją marką. Strona internetowa to wizytówka Twojej firmy, a tekst jest jednym z podstawowych elementów wpływających na jej atrakcyjność.

Dobry tekst to taki, który pozwala Twojej stronie wzbijać się wysoko w wyszukiwarkach, ale jednocześnie trafia w emocje czytelników i wzbudza ich zaufanie. 

Jak napisać dobry tekst na stronę internetową? O czym powinieneś pamiętać podczas pisania dla siebie lub swojej marki? W poniższym wpisie-przewodniku znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o pisaniu skutecznych treści na stronę internetową.

Przed rozpoczęciem pisania tekstu na stronę internetową…

  • Określ swojego idealnego klienta

Aby stworzyć dobry tekst dla Twojej marki, najpierw musisz dowiedzieć się jak najwięcej na temat swojej grupy odbiorców. Nie chodzi tylko o płeć czy przedział wiekowy. Im więcej detali znasz, tym lepiej

Określając idealnego klienta, pamiętaj o tym, że Twój produkt nie ma być produktem samym w sobie, a środkiem do osiągnięcia jakiegoś celu odbiorcy. Ma spełniać jego konkretne oczekiwania lub odpowiadać na sprecyzowane potrzeby.

Tutaj pomocne może okazać się darmowe narzędzie Google Analytics, które zbiera dane w kwestii osób odwiedzających Twoją stronę internetową i zamienia je w przydatne raporty. Możesz dowiedzieć się m.in. tego, jaką drogą użytkownicy trafiają do Ciebie, jak poruszają się po poszczególnych podstronach czy jakie mają zainteresowania.

  • Sprawdź, jak pisze konkurencja

Sprawdź, jak pisze konkurencja i… zrób to lepiej! Przed rozpoczęciem pisania tekstów na Twoją stronę, przeanalizuj działania konkurencyjnych marek. Bo prawdopodobnie Twoi odbiorcy sami dokonają takiego „badania” i wybiorą najciekawszą, najbardziej atrakcyjną ofertę. Nie kopiuj od konkurencji. Skup się na unikalnych treściach, które wyróżnią Twoją stronę internetową. 

Nie wiesz, kto jest Twoją konkurencją? Możesz sprawdzić to za pomocą kilku kliknięć, korzystając z narzędzi takich jak Senuto czy Ahrefs. Czym się różnią i które wybrać? Pierwsze, co rzuca się w oczy to fakt, że znacząco różnią się pod względem ceny, na korzyść Senuto. Ale mają również wiele odmiennych funkcji – poczytaj o tym nieco więcej i wybierz narzędzie, które sprawi, że pisanie tekstów na Twoją stronę internetową i inne działania (głównie z zakresu pozycjonowania) staną się prostsze.

Sprawdź:

  1. Darmowe wyszukiwanie słów kluczowych
  2. Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe?
  3. Jak sprawdzić linki przychodzące?
  4. Jak stosować nagłówki H1, H2, H3

Pisząc tekst na stronę internetową…

  • Najpierw zwróć uwagę na formę i aspekty techniczne

Żeby potencjalny klient w ogóle zaczął czytać tekst, który umieścisz na stronie internetowej, musisz podać mu go w atrakcyjny sposób. Każdy element musi współgrać z tekstem, te wizualne aspekty również. Uprość formę – tak, aby czytelnik miał wrażenie płynności, prowadzenia i aby mógł z łatwością dojść do miejsca na stronie, którego szuka w danym momencie. Pamiętaj, że wygląd treści na Twojej stronie musi być atrakcyjny zarówno na większym ekranie, jak i na ekranie smartfona. 

Jak „ugryźć” teksty od strony technicznej? Zadbaj o czytelność. Tekst napisany ozdobną czcionką w rozmiarze 10, nierozdzielony akapitami, bez odpowiedniego kontrastu z tłem, na którym jest umieszczony – to się nie sprawdzi. To odstraszy odbiorcę już na starcie.

Często lepsze są te bezpieczne” rozwiązania. Większa czcionka (np. 16-20), fonty bezszeryfowe, więcej akapitów, nagłówków (również H3, H4), wyważona liczba pogrubień czy fragmentów pisanych dużymi literami – to podstawy, o które powinieneś zadbać, aby zachęcić odbiorcę swoich treści do pozostania na stronie i otwierania kolejnych podstron – aż do dokonania zakupu. 

  • Używaj języka swojego klienta

Kiedy już wiesz, kim jest Twój idealny klient, czyli wiesz, do kogo i dla kogo piszesz – najwyższa pora poznać kilka istotnych zasad, dzięki którym Twoje treści będą przystępne i przyjazne dla czytelników. 

Tworząc teksty dla swoich odbiorców, nie wychodź z pozycji eksperta. Posługując się w każdym zdaniu nadwyraz mądrym, specjalistycznym językiem, zniechęcisz odbiorców, a Twoje treści zaginą w sieci. Pisz prosto i konkretnie, tak jakbyś rozmawiał z klientem lub potencjalnym klientem twarzą w twarz. Teksty na stronach internetowych to nie praca naukowa, a coś, co ma doprowadzić do jakiejś konwersji, zachęcić użytkowników do skorzystania z Twoich usług lub do zakupu produktów z Twojej oferty. 

Wyrażaj się do swoich odbiorców na „Ty” lub „Wy”. To buduje bliskość i tworzy relację marka-klient. Jeśli zadbasz o bliską komunikację, odbiorca zwiąże się z Tobą, a nie z firmami, z którymi konkurujesz na rynku.

  • Pamiętaj, że celem jest sprzedaż

Tu kolejny raz warto wspomnieć o prostym języku, zwracaniu się do klienta „po ludzku”. Niech Ciebie jako specjalistę pokazują produkty, które oferujesz, a nie język, którego używasz w tekstach na swojej stronie internetowej.

Zamiast o cechach – pisz o korzyściach. Używaj języka korzyści. Pokaż czytelnikowi, że to właśnie Twój produkt najlepiej poradzi sobie z jego problemem. Udowodnij odbiorcy, że Twój produkt czy usługa może zmienić jego codzienność lub przyszłość na lepsze. No właśnie – ale jak to udowodnić? Tutaj doskonałym pomysłem jest podawanie przykładów, umieszczanie ich w trafnych kontekstach, pokazywanie opinii, omawianie case studies (czyli historii klientów zadowolonych z Twoich produktów/usług) lub opowiadanie o korzyściach tak, aby wciągnąć czytelnika w jakąś historię (tu świetnie sprawdzi się storytelling).

Język korzyści to również umiejętne filtrowanie – aby nie przeciążyć czytelnika zbędnymi informacjami, tylko wybrać te najbardziej kluczowe, które poprowadzą go tam, gdzie Ty tego oczekujesz. 

  • Poświęć czas i uwagę nagłówkom oraz CTA

Chwytliwe nagłówki, które sprawią, że odbiorca Twoich treści zostanie na Twojej stronie internetowej na dłużej? Najważniejsze jest testowanie. Nawet copywriterzy z bogatym portfolio i długoletnim doświadczeniem powinni ciągle sprawdzać nowe rodzaje nagłówków i weryfikować ich skuteczność. Jesteś właścicielem małej marki, np. działającej tylko lokalnie? W nagłówkach umieść frazy kluczowe z tzw. „długiego ogona”, czyli frazy, które są nieco rzadziej wpisywane w wyszukiwarki, ale są konkretniejsze. To dobry sposób na wybicie się w Google.

Przeczytaj:

  1. Czym są frazy long tail?
  2. Jak prowadzić firmowego bloga?
  3. Jak tworzyć przyjazne adresy URL?

Kontynuując wątek nagłówków – oto przykładowe formuły copywriterskie, które pomogą ci tworzyć skuteczne nagłówki. Dzięki nim odbiorca zostanie na Twojej stronie internetowej na dłużej i bardzo możliwe, że przeczyta cały tekst!

  • Listy (tip: nie używaj tylko okrągłych liczb – liczby typu 12 czy 28 zaintrygują odbiorców w większym stopniu niż 3 lub 10) – np. „17 sposobów na pokazywanie klientom korzyści produktu”
  • Jak…? – np. „Jak pisać angażujące wpisy blogowe?”
  • Nieznane sposoby i tajemnice – np. „Poznaj sekrety sukcesu sprzedaży marki X”
  • Wszystko, co musisz wiedzieć… – np. „Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu konta firmowego na LinkedIn”
  • Rób coś jak… – np. „Pisz jak doświadczony copywriter”
  • Pokazywanie błędów – np. „Czy popełniasz te błędy w prowadzeniu bloga firmowego?”
  • Pokazywanie efektów – np. „Jak wzrosła liczba konwersji, kiedy założyliśmy wizytówkę Google Moja Firma?”.

Te formuły copywriterskie to tylko niektóre spośród wielu skutecznych. Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy najlepszy nagłówek to ten, który nie wpisuje się w żadną formułę. To Ty najlepiej znasz swoich odbiorców i to Ty najlepiej wiesz, jakich klientów chcesz sprowadzać na swoją stronę internetową. 

Kolejny temat, któremu powinieneś poświęcić uwagę zaraz po nagłówkach, to kwestia CTA (call to action = wezwanie do działania). CTA typu nadal najpopularniejsze „kup teraz” czy „załóż konto” nie zawsze zadziałają. Spróbuj skonstruować CTA dające klientowi wartość, ukazujące korzyść lub składające obietnicę. Przykład? „Wypróbuj nowy szablon za darmo”.

Po napisaniu tekstu na stronę internetową…

  • Zadbaj o optymalizację treści

Nawet najbardziej wartościowe teksty na Twojej stronie nie trafią do użytkowników, na których Ci zależy, jeśli nie zadbasz o optymalizację. Co zawiera się w stwierdzeniu „zadbać o optymalizację”? Dopasowane frazy kluczowe, przejrzyste adresy URL, sieć linków wewnętrznych i zewnętrznych, przeplatanie tekstu grafikami i obrazkami. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji treści? Tu znajdziesz kompletny poradnik: Jak pisać teksty SEO? Czym jest optymalizacja treści? 

  • Weryfikuj wyniki i (w razie potrzeby) aktualizuj teksty

Nie powielaj błędów wielu właścicieli marek, którzy po wstawieniu tekstu na stronę internetową nie wracają do niego regularnie, by sprawdzać, czy i jakie rezultaty przynosi. Często aktualizacja tekstu może dać lepsze efekty niż stworzenie zupełnie nowej treści od podstaw.

Odświeżanie tekstów to jedna ze składowych sukcesu strony internetowej. Umieszczaj nowe informacje, modyfikuj nagłówki i CTA (pamiętaj – pisanie treści sprzedażowych to nieustanne testy), podmieniaj linki, dodając te do świeżych wpisów blogowych czy do nowych produktów w Twoim sklepie. To nie zajmie dużo czasu, a efekty mogą Cię zaskoczyć!

Czy już wiesz, jak napisać dobry tekst na stronę internetową? Jak widzisz – aby tego typu tekst można było nazwać „dobrym”, musi spełniać całkiem sporo kryteriów. Oczywiście to Ty najlepiej wiesz, jak pisać na swoją stronę. Jednak wraz z jej rozwojem (i rozwojem Twojej firmy) prawdopodobnie będziesz potrzebować dobrego copywritera. Nie wiesz, jak go znaleźć? Napisz do mnie lub kieruj się wskazówkami, które odkryjesz tutaj: Jakie cechy powinien mieć dobry copywriter?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *