Przejdź do treści

Jak zostać copywriterem? 4 proste kroki do zdobycia zleceń!

jak zostać copywriterem

Zawód copywritera wciąż zyskuje na popularności, jeśli chodzi o pracę zdalną. Wokół krążą mity, że wystarczy dobrze pisać lub płynnie posługiwać się promptami w Chat GPT. Dlatego wiele osób w różnym wieku, szczególnie młodych, decyduje się na próbę swoich sił w copywritingu, chcąc pracować zdalnie. Konkurencja rośnie, a „świeżym” copywriterom coraz trudniej jest przebijać się w kierunku opłacalnych zleceń. I tu niestety rzadko chodzi o zdolności. Często to kwestia sprytu i odkrycia sposobów, które działają. 

Kim jest copywriter? Co jest ważne w jego pracy? Jakie są zalety i wady copywritingu? Jak zacząć swoją przygodę w tym zawodzie i pisać teksty za satysfakcjonujące pieniądze? A wreszcie – jak wyróżnić się na tle licznej konkurencji? Dziś poznasz odpowiedzi.

Kim jest copywriter? Czym się zajmuje?

Copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów, głównie do Internetu. Najczęściej jest zatrudniany przez agencje marketingowe czy PR-owe, ale także przez indywidualnych klientów, np. właścicieli firm, którzy potrzebują angażujących, dopasowanych do grupy docelowej i zoptymalizowanych pod SEO treści.  

Cechy dobrego copywritera – z nimi łatwiej znaleźć pracę jako copywriter!

Dobry copywriter powinien posiadać pewien zestaw cech. Po pierwsze – istotna jest oczywiście poprawność językowa i dobry styl. Co to oznacza? To umiejętność takiego posługiwania się językiem, aby dostosować go do konkretnej branży. Specjalistyczne słownictwo powinieneś zastępować prostymi wyrażeniami, które zrozumie Twój odbiorca. 

Niezbędna jest znajomość zasad SEO, podstaw marketingu i psychologii sprzedaży. Dzięki temu napiszesz teksty, które sprawdzą się w wyszukiwarce Google, ale również, a właściwie przede wszystkim – będą przyjazne czytelnikom. Przyczynią się do tworzenia więzi z odbiorcami, sprawiając, że zostaną dłużej na stronie czy blogu.

Lekkie pióro nie wystarczy. Praca copywritera wymaga dociekliwości. Dzięki niej copywriter nie poprzestaje na doskonaleniu swojego warsztatu, nieustannie się rozwija w samym copywritingu i tematach, o których pisze. A ponadto coraz mniej trudności sprawia mu solidny research, dzięki któremu pisze lepiej niż konkurenci.

Jako copywriter musisz mieć umiejętność dobrej organizacji czasu i pracy, szczególnie będąc freelancerem, czyli pracując z wieloma zleceniodawcami. Dobry copywriter jest terminowy bez wyjątków i za każdym razem oddaje dopracowane teksty. Dokładnie takie, o jakie prosi klient czy wymaga agencja, w której pracuje. 

Co jeszcze jest ważne, aby dobrze pisać teksty? Kreatywność sprawiająca, że umiesz myśleć nieszablonowo i masz otwartą głowę na nowe pomysły czy rozwiązania. Kluczowa jest także empatia, która pozwala każdorazowo wczuwać się w bolączki i potrzeby różnych klientów. Aby czytelnik, który trafi na stronę, przeczytał tekst w większości lub całości, a nie tylko przeskanował go, jak większość treści, na które trafia w Internecie. 

Więcej o cechach dobrych copywriterów przeczytasz tutaj: Jakie cechy powinien mieć dobry copywriter? 7 sekretów udanej współpracy! 

Jakie teksty pisze copywriter?

W portfolio copywritera z doświadczeniem znajdziesz:

  • wpisy blogowe
  • artykuły specjalistyczne
  • artykuły sponsorowane
  • opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych
  • nazwy i hasła reklamowe
  • scenariusze treści video
  • teksty zapleczowe
  • teksty PR-owe
  • newslettery
  • content marketing na social media – Instagram, Facebook, LinkedIn
  • teksty poza online, np. treści na plakaty czy ulotki.

Form, nad którymi może pracować copywriter, jest właściwie o wiele więcej. Copywriting to w skrócie tworzenie takich treści, w których liczą się słowa i oddziaływanie za pomocą słów na czytelnika. To działanie, któremu przyświeca jakiś cel. Zwykle ten końcowy i główny zarazem to lepsze wyniki sprzedaży produktów lub usług. 

Łap trochę więcej o treściach: Dobry tekst na stronę www? Praktyczny poradnik!

Copywriting a wykształcenie – czy jest potrzebne? Czy ułatwia znalezienie pracy?

Obalmy ten mit raz na zawsze: nie musisz mieć ukończonego żadnego kierunku studiów, żeby zostać dobrym copywriterem i zarabiać na tworzeniu treści. Oczywiście studia polonistyczne, dziennikarskie, marketingowe czy psychologiczne mogą być pomocne. Również kierunki związane ze specjalizacjami, które chciałbyś uczynić swoimi obszarami działań w copywritingu. 

Jednak w zawodzie copywritera sam dyplom ukończenia studiów nie ułatwia w żaden sposób zdobywania zleceń. I są inne, dużo skuteczniejsze i szybsze metody nauki copywritingu. Na rynku można znaleźć wartościowe bazy wiedzy, m.in. w postaci kursów copywritingu, warsztatów dla początkujących copywriterów czy książek branżowych.

Ja moją przygodę z copywriterem zaczęłam od blogów doświadczonych copywriterów, których cenię do dziś i od książki Artura Jabłońskiego „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”.

Copywriting – plusy i minusy zawodu copywritera

Tak jak w każdej innej dziedzinie, tak i w zawodzie copywritera możesz doszukać się zarówno licznych zalet, jak i wielu wad. Dużym plusem dla osób startujących w copywritingu jest możliwość dostosowania godzin pracy do własnych potrzeb i preferencji. Wada, która z tego wynika? Z pewnością jako copywriter powinieneś nauczyć się świetnie panować nad czasem. Dyscyplina i organizacja to podstawy, dzięki którym nie zmarnujesz długich godzin na mało opłacalną pracę.

Copywriting sprzyja ludziom kreatywnym, którzy poszukują ciekawej pracy związanej ze swoimi pasjami. Pisząc teksty, stajesz się ich twórcą. Masz pełną kontrolę i od razu widzisz efekt. Od gotowego zlecenia, z którego jesteś dumny, poprzez zadowolenie Twojego klienta czy pracodawcy, aż po rezultaty w postaci rosnącej liczby wyświetleń czy sprzedanych produktów, o których piszesz.

Druga strona medalu jest taka, że w copywritingu, tak jak w innych zawodach kreatywnych, dość łatwo się wypalić. Możesz mieć do czynienia z monotonią czy z brakiem weny, szczególnie jeżeli jesteś copywriterem, którego jedynym zawodowym zajęciem i źródłem dochodu jest właśnie copywriting.

Zaczynając swoją przygodę z copywritingiem, pierwsze zlecenia możesz zdobywać właściwie bez żadnych kosztów na start. Wystarczy komputer, dostęp do Internetu, umiejętności, o których pisałam w rozdziale „Cechy dobrego copywritera” i wiedza, którą możesz zdobyć… zupełnie za darmo! 

Wchodząc w branżę copywritingu, ciągłe angażowanie się w naukę to mus, jeśli chcesz iść do przodu wraz z pędzącymi zmianami w content marketingu, marketingu ogólnie, mediach społecznościowych czy sztucznej inteligencji. To dynamiczny zawód, a najlepsi copywriterzy to ci, którzy śledzą trendy i nie dają się wyprzedzić konkurencji.

Praca jako copywriter może być doskonałym zajęciem dla ludzi czerpiących satysfakcję z pisania, ambitnie podchodzących do swoich pasji i otwartych na ciągłe doskonalenie warsztatu i nieustanne poszerzanie zakresu swojej wiedzy i kompetencji. Dla nich to szansa na pracę z dowolnego miejsca na świecie i osiąganie konkurencyjnych zarobków.

Jak zostać copywriterem bez wykształcenia i doświadczenia? 4 kroki wg copywritera freelancera

1. Zweryfikuj swoje zasoby. Prawdopodobnie już masz więcej, niż myślisz.

Zaczynając przygodę z copywritingiem, nie musisz mieć ani wykształcenia, ani doświadczenia w tym zakresie. Copywriterem może zostać każdy, kto udowodni, że umie tworzyć treści i kto potrafi zdobyć klientów. Jeśli zweryfikujesz swoje zasoby i odpowiednio się nimi posłużysz – świat copywritingu stoi przed Tobą otworem. 

Jeżeli celujesz w pracę jako copywriter-specjalista w konkretnych dziedzinach, możesz bazować na swojej wiedzy, doświadczeniu i pasjach. Ja piszę o urodzie, modzie i zdrowiu, właśnie ze względu na żywe zainteresowania tymi kierunkami, a przez to – wiedzę, którą poszerzam każdego dnia. Twoje mocne strony to Twoje naturalne predyspozycje. Nawet brak wykształcenia możesz przekuć w atut – w końcu interesując się zdrowiem psychicznym, a nie będąc lekarzem-psychiatrą, unikniesz klątwy wiedzy!

2. Zdobywaj wiedzę, doskonal swój warsztat i zacznij budować portfolio.

Chcesz zostać copywriterem? Wykorzystaj dostępną w Internecie wiedzę i dowiedz się, na czym to polega. Szczególną uwagę zwróć na zagadnienia z zakresu:

  • języka korzyści i technik perswazyjnych
  • SEO copywritingu
  • storytellingu
  • różnic pomiędzy formami
  • edycji tekstu
  • badania konkurencji
  • copywritingu sprzedażowego.

Dziś darmowa wiedza jest na wyciągnięcie ręki. Jeśli bezpłatne treści wydadzą Ci się niewystarczające – zrób research i sprawdź webinary, warsztaty czy kursy godnych zaufania copywriterów albo znawców marketingu. Najlepiej przejrzeć zweryfikowane opinie ich odbiorców. Wśród nich są zapewne tacy jak Ty – początkujący.

Jedna z ważniejszych informacji w tym wpisie dla copywriterów stawiających swoje pierwsze kroki w branży – portfolio jest istotniejsze niż CV! Odepchnij myśl, że, aby mieć profesjonalne, godne pokazania potencjalnym klientom portfolio, musisz zdobyć pierwsze płatne zlecenia. 

Zaangażowanie – pamiętasz? Są inne możliwości zbudowania świetnego portfolio, na które zwrócą uwagę klienci, niż linki do tekstów, za które zarobiłeś. Te możliwości to m.in.

  • wpisy gościnne – odezwij się do twórców blogów, na których poruszane są „Twoje” tematy i zaproponuj współprace na zasadzie tworzenia tekstów przez Ciebie – jako gościa, które oni umieszczą u siebie na blogach
  • własny blog – najlepiej na WordPressie, który jest darmowy i intuicyjny, więc doskonały dla początkujących

Przeczytaj również: Prowadzenie bloga firmowego – 16 porad!

  • profile w social mediach – np. na LinkedInie, do którego będziesz mógł odsyłać klientów jak do portfolio i wizytówki zarazem.

3. Zacznij pozyskiwać klientów – ale rób to z głową!

Szukaj tam, gdzie nikt nie szuka. Brzmi tajemniczo? Spróbuj znaleźć luki i niedociągnięcia. Nie pisz cold maili do marek, które mają same top pozycje w Google, a do tych, które pozostają w wyszukiwarce w tyle za konkurencją. Potencjalny klient doceni, kiedy wytkniesz mu błąd i dasz gotową propozycję rozwiązań z korzyścią dla niego, jego marki i jej wizerunku. 

Jak to zrobić w praktyce? Odpowiem na przykładzie. Jesteś copywriterem specjalizującym się w pisaniu o meblach – odkrywasz sklep meblowy z pozostawiającymi wiele do życzenia opisami produktów i bez bloga – konstruujesz spersonalizowanego maila, po którym jego właściciel ocenia, że rzeczywiście musi zadbać o content marketing – o opisy i wpisy blogowe. A Ty masz zlecenie!

Oczywiście możesz szukać pracy również jako copywriter etatowy lub iść z portfolio do agencji marketingowych czy copywriterskich. To może na początku dać większą stabilizację, ale na dłuższą metę zwykle daje mniejsze zarobki, niż te, które mógłbyś osiągnąć jako freelancer.

Copywriterskie zlecenia za pół-darmo leżą na ziemi. Na GoodContent czy niektórych grupach na Facebooku. Ale czy naprawdę chcesz zarabiać 5 zł za 1000 znaków, podczas gdy inni zarabiają 30, 50 czy nawet 100? Pewnie nie.

4. Nie osiadaj na laurach. Buduj markę osobistą.

Nieustannie. Własna strona internetowa, wizytówka Google Moja Firma i profile w wybranych social mediach to podstawy Twojego wizerunku w sieci. Pamiętaj o zbieraniu opinii. Nawet jeśli napisałeś dla kogoś jedno zlecenie w postaci tekstu na 2000 znaków – poproś o 2-3 zdania na temat pracy z Tobą i jakości treści. 

Copywriter z silną marką osobistą może zarabiać więcej i stale zdobywać dopasowane do siebie zlecenia, o które w pewnym momencie już nie musi się starać… Bo klienci, dzięki eksperckiemu wizerunkowi w Internecie i zaufaniu, które wzbudzają rekomendacje – przychodzą sami!

Przeczytaj więcej wpisów blogowych:

  1. Jak sprawdzić backlinki?
  2. Jak sprawdzić linki wychodzące?
  3. Czym jest linkowanie i dlaczego jest ważne dla Twojej strony?
  4. Jak zmienić lokalizację w Google Maps?
  5. Jak skutecznie promować lokalną firmę?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *