Przejdź do treści

Pozytywne opinie Google – jak zdobywać, pisać i zarządzać recenzjami online

pozytywne opinie google

Pozytywne opinie Google mają olbrzymi potencjał. Z jednej strony są bowiem bardzo ważnym (jeśli nie najważniejszym) czynnikiem rankingowym w pozycjonowaniu wizytówek Google (i nie tylko). Z drugiej dla potencjalnych klientów są dowodem wiarygodności Twojej firmy, wysokiej jakości usług czy produktów. Dlatego w tym poradniku wyjaśniam, jak zdobywać pozytywne opinie na wizytówce, jak je pisać, czy warto kupować opinie w internecie i jak to się często kończy.

W skrócie:

  • Opinie Google to publiczne recenzje klientów, które wpływają zarówno na widoczność w wyszukiwarce, jak i na zaufanie do Twojej marki.
  • Skuteczna opinia powinna być szczera, konkretna i napisana tak, by realnie pomagała innym użytkownikom.
  • Najłatwiej zdobywać opinie, upraszczając cały proces dla klienta – np. przez link, QR kod lub wiadomość po zakupie.
  • Kupowanie opinii to ryzykowna i krótkoterminowa taktyka, która może zakończyć się banem wizytówki i utratą wiarygodności.

Czym są opinie Google i dlaczego są ważne dla Twojej firmy?

To publiczne recenzje klientów zamieszczane na Twojej firmowej wizytówce. Widoczne są w Google Maps i w wyszukiwarce, kiedy ktoś szuka informacji o Twojej firmie.

Opinie w Google Maps a widoczność w wyszukiwarce

Opinie w Google Maps mają bezpośredni wpływ na pozycję Twojej wizytówki GMF w wynikach wyszukiwania Google. Algorytmy Google Moja Firma analizują nie tylko liczbę gwiazdek, ale także jakość i długość treści oraz i częstotliwość ich pojawiania się.

Jakie znaczenie mają oceny Google dla zaufania do firmy?

Oceny Google są dziś jednym z głównych wyznaczników zaufania. Pozytywne oceny, poparte konkretnymi historiami, budują wiarygodność, a tym samym zaufanie klientów. Zwróć uwagę, że Google uwzględnia opinie zarówno pozytywne, jak i negatywne, dzięki czemu użytkownicy mogą sobie na ich podstawie wyrobić rzetelny obraz Twojej firmy, marki, usług lub produktów (przynajmniej teoretycznie). Przeczytaj też poradnik jak promować stronę internetową.

Pozytywne i negatywne opinie – jak wpływają na decyzje klientów?

Podczas gdy negatywna opinia może zniechęcić potencjalnego klienta, autentyczne i liczne pozytywne opinie Google potrafią znacząco zwiększyć współczynnik konwersji. W praktyce jednak większość ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że utrzymanie średniej 5.0 na dłuższą metę jest niemożliwe i przez to bardziej ufa firmom ze średnią pomiędzy 4.7 a 4.9. 

Z drugiej strony każdy negatywny komentarz możesz wykorzystać na swoją korzyść, np. przedstawiając wytłumaczenie sytuacji i prosząc wystawiającego o kontakt w celu wyjaśnienia sprawy. To sygnał dla innych użytkowników, że zależy Ci na opinii firmy i zadowoleniu klientów nawet (a może przede wszystkim) tych niezadowolonych.

Jak napisać dobrą opinię w Google?

Opinia w Google Przede wszystkim powinna być szczera, konkretna i napisana z myślą o innych użytkownikach. Pamiętaj: Google jest proste w użyciu, ale skuteczna recenzja to coś więcej niż „polecam”. Wystawianie opinii Google potraktuj jako narzędzie wpływu.

Przykładowe opinie – co napisać w opinii Google?

Treści opinii mają wpływ na pozycję wizytówki w wynikach wyszukiwania. Jeśli w swojej pozytywnej recenzji użyjesz fraz kluczowych (np. nazw usług czy produktów), pozycja wizytówki na tych frazach wzrośnie. Najlepiej po prostu opisać swoje doświadczenia w miarę precyzyjnie i wyczerpująco. 

Zamiast tylko „Jestem zadowolony”, możesz dodać np. „Świetna jakość (nazwa usługi) i otwarte podejście” albo „(nazwa usługi) wykonane perfekcyjnie, terminowo i w przystępnej cenie”. Warto także dodać do swojej opinii zdjęcia lub filmy i to co najmniej z trzech powodów: 

  1. Udowadniasz w ten sposób, że skorzystałeś z usług firmy.
  2. Dostarczasz więcej informacji użytkownikom.
  3. Google docenia Twój wkład jako rozwój konta Lokalnego Przewodnika, co przekłada się na Twój autorytet.

Jak napisać opinię w internecie, by była pomocna?

Dobra opinia w Google to taka, która realnie pomaga innym użytkownikom. Pisz jasno, rzeczowo, dodaj szczegóły. Staraj się wystawiać opinie z perspektywy użytkownika, który szuka rozwiązania – nie tylko wyrażenia emocji. Przeczytaj też poradnik jak promować stronę internetową.

Jak poprosić i zdobyć pozytywne opinie Google od klientów?

Jeśli chcesz zdobyć pozytywne opinie, musisz zadbać o jakość obsługi, a następnie ułatwić klientom dzielenie się swoimi doświadczeniami. Najprostszym sposobem jest wysłanie linka do formularza recenzji. Możesz umieścić go w mailu czy smsie do klienta, albo zamienić na kod QR i drukować np. na fakturach, paragonach czy jako osobne ulotki. To zwiększy szansę, że klienci zdecydują się na pozytywne opinie Google. Dzięki tym działaniom łatwiej jest zdobyć opinie Google i wzmocnić swój wizerunek.

Czy warto dodać prośbę o opinię w Google Moja Firma?

Zdecydowanie tak. Google Moja Firma daje możliwość komunikacji z klientami i publikowania aktualności, a jednocześnie pozwala w prosty sposób dodać opinię w Google. Warto wykorzystać to narzędzie i podawać klientom bezpośredni link do wizytówki Google, aby mogli od razu przejść do oceny. To oszczędza ich czas i zwiększa liczbę recenzji. Z doświadczenia wiem, że najskuteczniej działa to w momencie finalizowania transakcji, kiedy klient jest „rozgrzany”. Wręczenie mu ulotki z kodem QR i prośbą o opinię w przyszłości konwertuje znacznie słabiej. 

Kupowanie opinii Google – czy warto i jakie są ryzyka?

Od miesięcy obserwuję (zwłaszcza na Facebooku) wysyp ofert sprzedaży pozytywnych opinii. Moim zdaniem ten proceder zmierza do samounicestwienia, bo nie brakuje propozycji dodania pozytywnej opinii na wizytówkę już za 1,5 – 3 zł. 

kupowanie opinii w google

Z drugiej strony coraz częściej pojawiają się ogłoszenia w stylu „Zlecę dodanie 100 opinii na wizytówce” albo „Oferuję dodanie 70 opinii Google”. Ba, oprócz wszelkiej maści „specjalistów od opinii”, powstają nawet firmy czy marki zajmujące się „budowaniem pozytywnego wizerunku firmy w internecie” wyłącznie przez wystawianie pozytywnych opinii 🙃

Opinie Google – kupić czy zdobyć naturalnie?

Jeżeli myślisz poważnie o swoim biznesie lub marce odpowiedź jest prosta: zdobyć naturalnie. Zakup fałszywych opinii nie tylko jest nieetyczny, ale niesie ze sobą spore ryzyka, o których piszę w kolejnym akapicie. Dodatkowo to po prostu wprowadzanie potencjalnego użytkownika w błąd. 

Co grozi za kupowanie opinii w Google?

Po pierwsze bardzo często opinie, za które zapłaciłeś, znikają po dwóch czy trzech dniach od wystawienia. Dzieje się tak dlatego, że algorytmy Google niekiedy działają z pewnym opóźnieniem i dopiero po np. 48h uznają daną opinię za naruszającą wytyczne Google. Pozytywy znikają również wtedy, gdy zostanie zbanowane konto, z którego zostały dodane, o co przecież nietrudno zważywszy na fakt, że większość z nich jest fake’owa. Dowiedz się dokładnie, dlaczego opinie Google znikają.

Czy Google może zawiesić wizytówkę przez kupione opinie?

Po drugie wielu osobom wystawiającym opinie za pieniądze zależy tylko i wyłącznie na szybkim zarobku. Zlecasz dodanie np. 20 opinii na Twojej wizytówce, a one lądują tam w ciągu jednego dnia, albo nawet kilku godzin. Jeżeli do tej pory zbierałeś recenzje w podobny sposób, wszystko jest ok, ale większość kupujących opinie posiada wizytówki bez recenzji. 

Gdy algorytmy wykrywają taki „szybki pakiet”, mogą usunąć część opinii, a w najgorszym (ale wcale nie tak rzadkim) przypadku zablokować wizytówkę (do weryfikacji lub nawet całkowicie ją usunąć). Tak, Google może Ci zbanować wizytówkę za kupowanie opinii. Sprawdź mój poradnik o zawieszeniu wizytówki Google.

Piszę to z doświadczenia, bo miałem już dwóch klientów, którzy uparli się, że oni sobie dokupią. W obu przypadkach już nie współpracujemy, bo ich wizytówki nie istnieją. Dlatego w umowie na pozycjonowanie wizytówek mam nawet zapis, że zakup opinii przez klienta jest zabroniony i może skutkować natychmiastowym zerwaniem współpracy. 

Uwaga na „opiniotwórczych oszustów”

Wreszcie po trzecie wystawiający nie zawsze są uczciwi. Na FB często można spotkać historię osób, które zapłaciły z góry z opinie, ale nigdy ich nie dostały. Bywa jeszcze gorzej: kupujesz np. 30 pozytywnych opinii, a po pewnym czasie dostajesz kolejne 10, ale negatywnych z informacją o tym, że za ich usunięcie należy się XX zł. Nie zapłacisz? Dostaniesz kolejne 5 negatywów o treści np. „UWAGA, ta firma kupuje pozytywne opinie Google”. Nie muszę chyba pisać, co sobie pomyśli Twój potencjalny klient po przeczytaniu takiej recenzji, prawda?

Jak zarządzać opiniami o firmie w Google?

Skuteczne zarządzanie opiniami w Google to kluczowy element budowania wizerunku. Monitorowanie, reagowanie i aktualizowanie informacji pozwala szybko odpowiadać na zmiany i dbać o markę.

Czy Google usuwa opinie? 

Tak, ale nie tak łatwo jest usunąć negatyw. Najprościej, gdy dostałeś po prostu jedną gwiazdkę bez żadnego tekstu. Jeżeli jednak z niską opinią pojawiła się jakakolwiek recenzja lub dodatkowo zdjęcie, szanse na usunięcie takiego negatywy drastycznie maleją. Z tego też powodu nie warto płacić nikomu z góry za usunięcie opinii. 

Jak zgłaszać opinie do usunięcia?

Negatywa najlepiej zgłaszać jako konflikt interesów, bo wtedy masz największe szanse na jego usunięcie. Procedura jest prosta: 

  1. Znajdź opinię, która chcesz usunąć.
  2. Kliknij trzy pionowe kropeczki na tej opinii i z rozwijanego menu wybierz „Zgłoś opinię”.
zgłaszanie opinii w google
  1. Z kolejnego menu wybierz powód zgłoszenia naruszenia: 
jak zgłosić opinię w google
  1. Zaakceptuj i wyślij zgłoszenie. Teraz pozostaje Ci tylko czekać na reakcję Google. 

Jak zarządzać negatywnymi opiniami w Google Maps?

Odpowiednie podejście do negatywnych komentarzy może przekształcić niezadowolonego klienta w lojalnego. Ważne, by reagować z empatią na negatywne opinie Google i szukać rozwiązania problemu. Takie działania poprawiają obraz Twojej firmy w Google Maps. Pamiętaj, że coraz więcej osób czyta wyłącznie negatywne opinie, aby się dowiedzieć o tym również, jak firma „radzi sobie” z roszczeniami. To świetne pole do zaprezentowania Twojego profesjonalizmu i troski o klienta.

Oceny w mapach Google – jak wpływają na reputację firmy?

Wysokie oceny w mapach Google i pozytywne opinie windują wizytówkę w wynikach wyszukiwania. To bardzo ważny czynnik rankingowy (i stąd ten boom na kupowanie / sprzedaż opinii Google). Poza tym wysokie gwiazdki i dobre komentarze w opiniach Google Maps pokazują, że Twoja firma jest wiarygodna, a klienci zadowoleni z Twoich usług lub produktów. Zobacz także mój poradnik o pozycjonowaniu wizytówki Google.

Przeczytaj również:

  1. Czy darmowe pozycjonowanie strony się opłaca?
  2. Darmowe narzędzia SEO
  3. Jak promować stronę www?
  4. Jak sprawdzić pozycje strony w Google?
  5. Jak pozycjonować mały sklep internetowy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *